Avatar billede hudsonium Mester
17. maj 2018 - 10:43 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Langsom forbindelse trods gigabit-fibernet

Hejsa

Jeg har for nylig fået indlagt fibernet hvor jeg bor, op til 1000 Mbps.

Jeg har en stationær PC af lidt ældre dato men dog med et gigabit ethernet-netværkskort i, hvis man skal tro hvad der står når man tjekker egenskaber for netværkskortet i 'View Network Connections'.

Jeg laver en test på speedtest.net og får som resultat, at direkte forbindelse mellem fibernet-stikdåsen i væggen og min PC (med et nyt Cat6-kabel) giver en hastighed på 60-80 Mbps. Det burde jo være mindst 10 gange højere.

Sætter jeg min bærbare arbejds-PC (som er af noget nyere dato) til i stedet måler samme test en hastighed på over 800 Mbps, dvs. den er hvad den skal være, og selve forbindelsen fejler så ikke noget.

Begge PCer har Win 7.
Bundkort på stationær PC er af mærket Gigabyte

Hvis nogen har et muligt bud på en forklaring, og hvordan man undersøger det, hører jeg det meget gerne.

På forhånd tak ! :-)
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2018 - 13:23 #1
hvad diverse netkort egentlig kan præstere, er som et spil lotto, og måske er der flaskehalse i form af hardiskene og ram der er i maskinen.
Avatar billede hudsonium Mester
17. maj 2018 - 13:26 #2
Tak, sidwave.

Hvordan tjekker man det efter ?
Avatar billede puren Ekspert
17. maj 2018 - 13:54 #3
hvad hedder den forbindelse du har købt??

hvis den hedder "op til" 1Gb/s så skal de levere 800Mb/s
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
17. maj 2018 - 14:54 #4
@puren: Hans arbejdspc kører jo 800mbps.☺

@hudsonium: Prøv at sætte et andet netvætkskort i.
Avatar billede milter Ekspert
17. maj 2018 - 19:18 #5
Hvilket modelnummer har dit Gigabyte bundkort på den ældre stationære?
Avatar billede hudsonium Mester
18. maj 2018 - 07:31 #6
Hej alle

Tak for jeres tilbagemeldinger. Jeg sætter stor pris på dem.

@puren, det er opkobling gennem Parknet, og hastighed målt med min DELL arbejds-PC er over 800 Mbps. Så forbindelsen fejler ikke noget.

@Blød trafikant:
Jeg har umiddelbart ikke et andet netværkskort liggende, men har en ledig PCIe-port, så har overvejet at købe dette:
https://www.avxperten.dk/pci-netvaerkskort/pci-express-netvaerkskort-10-100-1000-mbps.asp
Det er bare mærkeligt, når producenten af bundkortet angiver, at der er integreret Gigabit Ethernet på bundkortet..

@milter
Det er et Gigabyte GA-8I945P-G-RH
Hvis man tjekker specifikationerne skulle det jo være fint nok, "The Gigabit network interface delivers a high speed LAN connection with data transfer rate up to 1000Mbps" osv.

Alle systemets harddiske er forbundet til bundkortet med 3 GB/s SATA, så dét burde jo heller ikke være flaskehalsen.

Der sidder ligeså meget RAM i som der kan, 4 GB.

Jeg ville muligvis kunne låne et netværkskort og prøve (hvis nu den integrerede LAN-port fejler et eller andet).

Hvis I har andre bud på hvad problemet kunne være, så hører jeg det fortsat gerne.

Mvh
Avatar billede hudsonium Mester
18. maj 2018 - 08:46 #7
Jeg kommer til at tænke på at jeg muligvis ikke har opdateret drivere til bundkortet, efter jeg installerede styresystem sidst, og dermed velsagtens heller ikke driveren til den integrerede Gigabit LAN-controller.

Så det skal selvfølgelig prøves som det første!
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
18. maj 2018 - 08:52 #8
Ja. Det kunne sagtens være årsagen til problemet med manglende drivere. Håber det løser det.
Avatar billede hudsonium Mester
22. maj 2018 - 09:09 #9
Hej alle

Nyt i sagen - det har vist sig overraskende svært at få fat på, og installere, den rette driver til bundkortets LAN-controller.

Mange steder tilbydes man et gratis scan af alle de drivere man måtte have brug for at opdatere, men skal så naturligvis betale for et lille program der så opdaterer dem. Det går jeg umiddelbart udenom da jeg mener at jeg har krav på gratis drivere, når jeg nu har købt deres bundkort.

Jeg har derfor fundet frem til følgende:
http://www.driversdownloader.com/gigabyte-drivers/gigabyte-ga-8i945p-g-rh-motherboard
Umiddelbart en udmærket ide at lade et dertil indrettet program finde den rette og nyeste driver, og det man i første omgang henter er 'Driver Pack' som så scanner hele PCen og som resultat meddeler, at man bør opdatere x antal drivere (herunder til LAN-controlleren).
Problemet er så at dette program starter med at lave et gendannelsespunkt, og det er som sådan meget fornuftigt, men det går i stå efter 10 % fuldført og kommer aldrig videre til selve driver-opdatering.

På Gigabytes hjemmeside, under downloads til dette motherboard, står der ikke noget om en driver til LAN-controlleren. Jeg har skrevet til dem og anmodet om hjælp men intet svar endnu.

Så det er kørt lidt fast her. Hvis nogen har andre forslag til hvordan man ellers kan få fat på nyeste driver til netop dette, hører jeg det gerne.

På forhånd tak.
Avatar billede hudsonium Mester
22. maj 2018 - 10:42 #11
Tak Milter.

Det fandt jeg også frem til, men intet passer til Win 7 - 32 bit, som er det jeg har.

Så skal man vel ikke bruge det ?

Mvh
Avatar billede hudsonium Mester
23. maj 2018 - 13:10 #12
Nyt i sagen.

Gigabyte Support har svaret følgende på min henvendelse:

"Sorry, but there isn't Windows 7 LAN driver for this board.
You may use the Windows 7 inbox drivers"

Inbox driver, det udtryk har jeg ikke før hørt. Er det når Windows selv finder driveren? Det havde jeg jo umiddelbart ikke succes med.

Jeg overvejer at købe dette og sætte det i:

https://www.avxperten.dk/pci-netvaerkskort/pci-express-netvaerkskort-10-100-1000-mbps.asp

"PCI-Express netværkskortet installeres hurtigt og nemt, og derefter er computeren klar til at gå på det interne LAN netværk og/eller på Internettet."

Der står ydermere det understøtter windows 7 så det betyder vel, at man ikke skal ud og finde en eller anden driver ! ?

Mvh
Avatar billede puren Ekspert
23. maj 2018 - 14:00 #13
understøtter windows 7 = producent (tp-link) har lavet driver til win7

men prøv at boote din computer på en linux live og se hvad den kan slæbe på dit netkort
Avatar billede Rune1983 Ekspert
23. maj 2018 - 14:06 #14
Ren nysgerrighed.
Hvilken harddisk køre du med? ... er det SSD? Har du prøvet at køre en læse test på din harddisk?
Avatar billede hudsonium Mester
23. maj 2018 - 14:21 #15
Ja, det er en SSD, med SATA-tilslutning til bundkortet.

Hvordan kører man en læsetest?

Tak for forslaget i øvrigt - alle forslag er relevante, synes jeg.

Mvh
Avatar billede puren Ekspert
23. maj 2018 - 15:11 #16
skriv lige hvad du fik af resultat i linux
Avatar billede hudsonium Mester
23. maj 2018 - 16:15 #17
Ja, men LINUX LIVE er ikke det jeg gør mest i - endsige har liggende... er det bare noget man kan få gratis?
Avatar billede puren Ekspert
23. maj 2018 - 16:29 #18
linux er open source så ja helt gratis du kan evt bruge ubuntu her https://www.ubuntu.com/download/desktop de har også en guide til hvordan du laver en DVD/USB stik du kan starte op på
Avatar billede milter Ekspert
23. maj 2018 - 18:11 #19
For at gøre det hele så let og smertefrit som muligt ville jeg først prøve Win7-driveren i mit link i indlæg #10. Ignorer eventuelle advarsler undervejs om, at driveren ikke passer til dit bundkort.

Hvis det ikke lykkes, så køb det kort til 139 kr. Det er lettere og meget hurtigere end at skulle til at geninstallere hele computeren med nyt styresystem og nye drivere til det hele.

Derudover ville jeg i dit sted tænke lidt længere. Hvor længe regner du med at skulle beholde din gamle computer? Kan du evt. leve med "kun" 60-80 Mbps, indtil du måske anskaffer en ny?
Avatar billede milter Ekspert
23. maj 2018 - 18:52 #20
Undskyld, teksten i mit link #19 skulle selvfølgelig have været:  "....ville jeg først prøve WinXP-driveren."
Avatar billede hudsonium Mester
29. maj 2018 - 08:55 #21
Att puren - jeg får muligvis tid til at kigge på den bootbare Linux/Ubuntu-usb i aften.

Når man så når så langt som til at skulle tjekke, hvad netkortet kan trække, er der så en browser inkluderet man kan åbne og lave f.eks. speedtest.net (som jeg hidtil har gjort).

Eller - skal man gøre noget andet for at teste hastigheden?
Avatar billede hudsonium Mester
29. maj 2018 - 09:00 #22
Att milter:
Jeg prøver at installere den driver, selvom den kun er til WinXP.
Netkortet til 139 kr. er på vej med posten.

Forsøger som sagt også at boote med LINUX LIVE og måle nethastighed under dette system.

Vender tilbage med nyt !
Avatar billede puren Ekspert
29. maj 2018 - 11:04 #23
Der er Firefox med på
Avatar billede hudsonium Mester
29. maj 2018 - 20:45 #24
Att milter: Jeg har installeret WinXP-driveren, der kom en fejlmeddelelse som ventet, noget med forkert ID. Men jeg kunne vist nok gøre det færdigt.

HErefter genstart og speedtest. Der opdagede jeg noget meget mærkeligt. Speedtest med Explorer målte 85 Mbps download, samme test udført lige bagefter med Google Chrome sagde 17 Mbps.

Jeg er godt nok lidt forvirret over det...

Nu over til boot fra Linux Live på USB, når jeg har lavet den. Mere senere.
Avatar billede hudsonium Mester
29. maj 2018 - 21:30 #25
Att. puren: Nu ryger min PC snart ud af vinduet. Den vil ikke boote fra det USB-drev jeg har lavet med Ubuntu på.

Jeg har fulgt denne vejledning:

https://tutorials.ubuntu.com/tutorial/tutorial-create-a-usb-stick-on-windows#0

og fået meddelelsen at den bootbare USB er lavet og klar.

Og selvom jeg så vælger boot fra USB-drev i min BIOS, gør den enten ingenting eller starter bare Windows.

Det er jeg lidt træt af. Jeg venter på mit nye netværkskort som i mellemtiden er gået tabt i posten takket være PostLORT.

Men tak for alle jeres indspark i øvrigt :-)

Mvh
Avatar billede puren Ekspert
29. maj 2018 - 22:35 #26
hudsonium >> det her kommer til at lyde vildt provokerende men så er der noget du ikke gør rigtigt, prøv igen.
Avatar billede puren Ekspert
29. maj 2018 - 22:35 #27
ps send lige din adr. så skal jeg nok gribe din pc når du kaster den
Avatar billede hudsonium Mester
30. maj 2018 - 06:29 #28
Att. puren: Jeg ved ikke hvad der er galt, jeg mindes (nu jeg tænker over det) at jeg har lavet en bootbar USB før, som den PC ikke kunne starte, men som andre PCer kunne. Det var med Windows på. Jeg tror skam jeg har gjort det rigtigt nok denne gang også.

Men det jeg vil gøre (mens jeg venter på mit netkort) er at brænde ISO-filen på en DVD i stedet og prøve boot fra denne. Jeg skal bare have fat i en brændbar skive. Det bliver senere i dag ..

Mvh
Avatar billede hudsonium Mester
31. maj 2018 - 11:59 #29
Att. puren:
Jeg hentede PowerISO til at brænde ISO-filen på en DVD - den ville fandeme heller ikke boote på min PC.

Den skriver i BIOS "boot from CD/DVD" og så sker der enten intet, eller også starter den det normale styresystem på harddisken.

*Suk!*

Mit nye netkort kommer i dag. Så må jeg jo teste dét.
Jeg har som sagt fundet ud af at Google Chrome giver meget langsommere testresultat end Win InternetExplorer, på speedtest.net - burde det egentlig ikke være det samme... ?

Mvh
Avatar billede puren Ekspert
31. maj 2018 - 12:36 #30
skal ikke kunne sige det dårlig usb stik??

jeg har gennem tiden brugt Universal USB Installer, rufus, og andre værktøjer 95 % har altid virket..

men back til topic, speedtest og andre giver et rigtigt godt fingerpeg om hvor din hastehed ligger ville jeg nu mere hente nogle spil fra steam da de efter hånden er de eneste der kan maxe en forbindelse ud.. og hvis du har gigabit forbindelse skal du kunne hente med 125MB/s
Avatar billede hudsonium Mester
31. maj 2018 - 13:33 #31
Att. puren: Men jeg har jo prøvet både med USB-drev og en DVD-skive som bootbart medie, lavet hhv med Rufus og PowerISO.

Jeg hælder mest til den forklaring, at min PC er en syg høne på krykker.

Men i dag skal jeg hente mit netværkskort som går i PCIe-port på bundkortet. Så ser vi hvad hastigheden så er.
Avatar billede milter Ekspert
31. maj 2018 - 14:07 #32
Hvis ens browser er blevet lidt sløv, er det en god ide først at prøve at stoppe alle udvidelser/extensions. Herunder er nogle forslag, som måske kan hjælpe:

https://www.howtogeek.com/119191/browser-slow-how-to-make-google-chrome-fast-again/
Avatar billede hudsonium Mester
31. maj 2018 - 19:35 #33
Tak milter.

Så er er sat nyt gigabit-netværkskort i, og den rette driver er installeret fra den medfølgende installations-CD.

Det øgede hastigheden lidt, men ikke voldsomt, vi er ved 200 Mbps - på en 1000 Mbps-forbindelse.

Og det er ved direkte kobling mellem PC og stikket i væggen - med et Cat6-kabel.

Må nok bare indse, at det ikke kommer til at ske med denne PC.

Tak til alle for jeres råd og input.

Mvh
Avatar billede hudsonium Mester
08. juni 2018 - 10:07 #34
Hej alle

Jeg må jo lige runde dette af - jeg er endt med at konkludere, at det er selve min PC som er udskiftningsklar. Den er også ved at være nogle år gammel.

Forsøg på at slutte til fibernet med flere forskellige netkort gav jo ikke den fulde hastighed. Og så var det hverken muligt for den at boote fra usb-drev eller DVD med Linux på. Meget underligt.

Men tak til alle for råd, i hvert fald :-)

Mvh