Avatar billede Sitestory Mester
19. maj 2018 - 17:17 Der er 10 kommentarer

Excel 2003 crasher efter Windows-opdatering

I går opdaterede jeg Windows 10 (aprilopdateringen, build 1803). Derefter gik Excel 2003 ned, når jeg fx ville formatere en celle. Intet hjalp. Er der nogen, der kender en løsning på det problem?
Min "løsning" var at annullere opdateringen og vende tilbage til den tidligere installation, hvorefter Excel 2003 igen kører upåklageligt, men det er jo ikke en løsning på sigt.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
19. maj 2018 - 19:12 #1
Løsningen på sigt...
...opgradering væk fra Excel 2003!
Avatar billede Sitestory Mester
19. maj 2018 - 19:42 #2
Det bliver i så fald til Open Office eller lignende. Jeg har betalt for et produkt, som ikke virker mere (bristede forudsætninger, som juristerne siger) og hælder ikke flere penge i den bananbåd.
I øvrigt synes jeg, at version 2003 er både hurtigere og bedre end de senere - i hvert fald til mine behov - og jeg vil gerne have den til at fungere og samtidig kunne køre et opdateret styresystem.
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. maj 2018 - 21:41 #3
Et program der kom frem for 15 år siden har da vist gjort det meget godt!
Hvis man køber f.eks. en ny bil der efter eksempelvis 10 år skal have skiftet gearkassen, ja så kan man da ikke forlange, at få den repareret uden at skulle betale, bare fordi man engang købte bilen fra ny, så dit argument mener jeg ikke rigtig holder.
Avatar billede Sitestory Mester
20. maj 2018 - 06:42 #4
Jeg spurgte, om nogen kender en løsning.
Hvis man alligevel skal bruge en analogi, som ikke løser noget, svarer situationen snarere til, at en velfungerende gearkasse i en veteranbil ødelægges af det autoriserede værksted, da der skal skiftes til sommerdæk.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
20. maj 2018 - 07:40 #5
Du hælder da penge i bananbåden, hvis du har holdt dit styresystem opgraderet (måske lige bortset fra Windows 10, der vist var gratis).

Og, med Open Office går du bare glip af 1000vis af ting i (de nyere udgaver af) Excel.
For ikke, at snakke om, at du mister VBA !!!

Næh, du - snup et Office365 abonnement, og du er 'set for life' :-)

Du bad om en løsning - jeg kan give dig to:

- Nedgrader dit styresystem
- Opgrader din Office

Kort sagt: Lad de to ting følges ad...
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. maj 2018 - 11:37 #6
#4
Jeg mener bare, at selv om programmet (Office 2003) fungerer(de) godt nok, så er der sket meget siden det kom frem. Det var da Windows XP var ung, Siden kom Vista i 2006 (forbigår man helst i tavshed) derefter i 2009 kom Windows 7 der var en særdels værdig afløser for XP. I 2012 kom Windows 8/8.1 der ikke var det mest geniale skud på stammen, og sidst i 2015 kom Windows 10 på banen. Dvs. at der er gået cirka 15 år, og 4-5 Windows udgaver, så kan man ikke forlange ret meget mere. Havde selv Office 2007, men nu er Windows 2010 installeret.
At stoppe for opdateringer af Windows 10, er at lege med ilden. Dette gælder for en hvilken som helst version af Windows.  Win XP, Win Vista, Win 7, Win 8/8.1 og Win 10. Når der ikke længere kommer opdateringer så skal man passe på. Man vil ærgre sin gul og grøn hvis man mister uerstattelig filer. Der er her tale om alle slags filer; billeder, dokumenter, videofiler, musikfilen....osv.
Avatar billede Sitestory Mester
20. maj 2018 - 12:42 #7
Har formentlig selv fundet en løsning i et Windows-forum, hvor adskillige andre skriver, at de har samme problem.
Humlen er, at Windows 10 ikke automatisk søger efter Office-opdateringer. Man skal ind i Windows updates "Avancerede indstillinger" og sætte flueben ved opdateringer af andre Microsoft-produkter og derefter genstarte.
En enkelt opdatering kiksede med Windows update, men det lykkedes at finde en "stand alone" installer, og så lykkedes det.
Ifølge førnævnte forum skulle det løse problemet, nu mangler jeg så bare at finde ud af, hvordan jeg geninstallerer Windows build 1803. Windows update siger, at den er installeret. Det er den måske også, men den er ikke aktiv!
Sådan kan man få tiden til at gå :-)
Avatar billede f-arn Guru
20. maj 2018 - 14:39 #8
nu mangler jeg så bare at finde ud af, hvordan jeg geninstallerer Windows build 1803.

Jeg ville lige klappe hesten, for den er der rigtig mange der har store problemer med :(

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med "annullere opdateringen" men jeg tror du skal ind i Diskoprydning (Disk Cleanup på min) for at fjerne 1803 når den skal på igen :)
Avatar billede Sitestory Mester
20. maj 2018 - 15:30 #9
@f-arn: Jeg klapper hesten :-)
Med at "annullere opdateringen" mener jeg at gå tilbage til et gendannelsespunkt FØR opdateringen.
Avatar billede f-arn Guru
20. maj 2018 - 15:57 #10
Så ville jeg annullere den gendannelse, afinstallere 1803 og derefter blokere den foreløbig :)

http://tinypic.com/view.php?pic=wtxdky&s=9