Avatar billede blenderbruger Novice
30. maj 2018 - 15:06 Der er 9 kommentarer

Grå skærm og fryser ved 3D-rendering

Ved rendering (både preview og full render) af selv en simpel scene i Blender får jeg nogle gange grå skærm og computeren fryser. Jeg må genstarte den, hvorefter alt er normalt igen.

Problemet er opstået den sidste måneds tid, og har forsøgt at opdatere drivere til grafikkort, men rullet tilbage igen da ikke løste noget. Computeren er ydermere blevet blæst igennem med kompressor, men det hjalp heller ikke.

Hvad kan det skyldes? Jeg har ikke ændret i noget software, jeg har ikke ændret i hardware eller andet. Problemet er opstået pludseligt.

Jeg har et 5 år gammelt Titan-grafikkort samt et 2 år gammel 1070. Jeg mistænker Titan-kortet for at være slidt, men da jeg kontaktede en IT-support mente de at det kunne være strømforsyningen.

Jeg vil bare vide, om i andre har nogle idéer til hvilke dele der kan give en sådan fejl, og hvad jeg kan gøre ved det.

Fejlen er iøvrigt periodisk, dvs. nogle gange renderer den fint nok.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2018 - 16:20 #1
Kan du i joblisten tjekke hvad der får den til at fryse og køre på 100% forbrug?
Har du tjekket om det kan være varmerelateret selvom du har renset den?
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2018 - 18:30 #2
Mht. varme så prøv at installere gratisprogrammet Speccy.

Dette giver mange nyttige oplysninger om computerens aktuelle tilstand.

https://www.ccleaner.com/speccy/download
Avatar billede blenderbruger Novice
30. maj 2018 - 18:53 #3
Jeg kan ikke komme til joblisten, da den fryser.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. maj 2018 - 08:59 #4
Prøv Speccy som foreslået og kør det samtidigt med det andet program. Tjek jævnligt for at se udvikling af varme. Kommer der hardware over 90 grader så vil den i mange tilfælde fryse pga dette. Kan tænkes der er køle pasta der skal skiftes
Avatar billede blenderbruger Novice
31. maj 2018 - 15:01 #5
Min computer gik idag i sort kort tid (ca. 5-10 min.) efter opstart i morges. Før jeg overhovedet fik den taget i brug.

Skærm 1 var helt sort, skærm 2 var helt blå. Begge havde lys, men computeren totalfrosset.

Jeg kunne ikke trykke på den fysiske genstart-knap på kabinettet og få den genstartet. Jeg måtte holde tænd-knappen inde i 3 sek. før den slukkede, hvorefter jeg startede den op igen.

Dette skete også for en måned siden 2 gange med få dages intervaller. Hvad kan det skyldes?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. maj 2018 - 16:04 #6
Ustabil hardware er mit bud. Har du et andet grafik kort du kunne prøve med?
Avatar billede blenderbruger Novice
31. maj 2018 - 21:02 #7
Har nu prøvet Speccy hvor computeren en hel dag bare har foretaget sig stort set ingenting, ingen rendering ihvertfald eller andet grafikkrævende.

Det ene grafikkort, sekundære (gtx1070) var 39 grader celcius.
Det andet, primære Titan var 75 grader celcius. Er det normalt i hviletilstand?

Derudover, jeg mindes da helt bestemt mit Titan-grafikkort i sin tid var på 6 GB hukommelse. Men i Speccy står den til sølle 2 GB... hvad sker der her?
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. maj 2018 - 21:30 #8
Jeg synes 75 grader lyder af meget.
Jeg har indsat et link til et billede af den aktuelle temperatur på min egen stationære computer. Der viser temperaturen 33 grader.

https://ibb.co/dSuudJ
Avatar billede 220661 Ekspert
01. juni 2018 - 06:06 #9
Nej 75 grader er for meget i hviletilstand efter min mening.
Jeg har selv et kort uden blæser på kortet og det bliver knap 60 grader.