Avatar billede TheresaD Juniormester
01. juni 2018 - 11:02 Der er 3 kommentarer

Print område

Hej jeg har et regneark, med 50 faner (afd1, afd.2 osv)

Disse faner henter data fra andre regneark og mængden af data afviger fra periode til periode.

Jeg vil gerne have at den gemme de 50 faner som en PDF fil og det er her problemet opstår.

For hver fane har formler fra række 1 til 1000. Hvis den ikke kan finde data i formlen, så udfylder den cellen blankt. Men når den printer til PDF, så printer den alle 1000 rækker, men den skulle kun printe fra række 1 til den række som er sidst med vist data.

Det skal være en automatisk formel, som retter print området, da det vil tage for lang tid manuelt at skulle rette udskriftsområde hver uge for alle fanerne.

Håber der er en som kan give nogle gode råd :)

Vh
Theresa
Avatar billede finb Ekspert
01. juni 2018 - 11:18 #1
Hvis der ikke er helt tomme rækker,
kan du bruge
set printOmraade = activeCell.CurrentRegion
Avatar billede TheresaD Juniormester
01. juni 2018 - 11:37 #2
Jeg har prøvet at indsætte det i min makro. Men den printer desværre stadig over 70 blanke sider.

Sub PDF()
'
' PDF Makro
'
Set printOmraade = ActiveCell.CurrentRegion
'
    Sheets(Array("Forside", "afd 55", "Afstemning - 305.40", "afd 1")).Select
    Sheets("Forside").Activate
    ChDir "E:\Inkasso\305.40 - Afstemning"
    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        "E:\Inkasso\305.40 - Afstemning\305.40 - Afstemning.pdf", Quality:= _
        xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, _
        OpenAfterPublish:=False
End Sub
Avatar billede jens48 Ekspert
01. juni 2018 - 12:58 #3
Måske kan du bruge noget i stil med dette:

Sub omraade()
Dim WS As Worksheet
Dim x As Integer
For Each WS In ActiveWorkbook.Worksheets
Range("C:C").Select
x = WorksheetFunction.Count(Range("C:C"))
WS.PageSetup.PrintArea = "$A$1:$d$" & x + 2
Cells(1, 1).Select
Next
End Sub