Avatar billede kermit1234 Novice
08. juni 2018 - 07:14 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Lenovo M91p SFF model 4474 - nyt grafikkort

Hej, jeg har købt min gamle firma pc, Lenovo M91p model 4474, men vil høre om ikke jeg kan opgradere grafikkortet så der kan spilles på den?

Specs:
Intel® Core i7-2600 Processor (8MB Cache, 3.40 GHz)
160 GB SSD
6 GB RAM

Det Integreret Intel HD 2000 grafikkort er ikke det bedste.
Når jeg kigger på motherboardet og ser PCI slottet skal det sættes vandret i, og jeg bør vel gå efter et "low profile" grafikkort for at det kan være der? De grafikkort jeg kan finde, vil dog vende forkert/180 grader og kortets indgange vil ikke stikke ud bagi computeren som normalt men foran hvor hdmi/vga kabel så skal sættes til?

http://sportpage247.tk/qilix/lenovo-m91p-slots-382.php

kan der overhovedet opgraderes? og findes der et kort som vender rigtigt :-) ?

vh
Kermit1234
Avatar billede crazysnap Seniormester
08. juni 2018 - 12:49 #1
Hej Kermit,

Linket virker ikke, men det ser umiddelbart ud til det er et sådan motherboard der sidder i maskinen:

https://www.ocompra.com/mexico/item/motherboard-lenovo-thinkcentre-m91-m91p-s-1155-core-i3-i5-i7-558457871/

I så fald burde du fint kunne bruge PCIe x 16 porten (den aflange sorte) med et low profile PCI Express x 16 grafikkort. Se evt. et blive installeret her:

https://www.youtube.com/watch?v=dnmGy0guUvM

/CrazySnap
Avatar billede kermit1234 Novice
08. juni 2018 - 13:04 #2
Hej CrazySnap

Motherboardet ser mere sådan her ud:
https://ibb.co/mGijSo

/Kermit1234
Avatar billede crazysnap Seniormester
08. juni 2018 - 13:41 #3
Hej Kermit,

Javel ja, med et enkelt PCI-slot kan jeg se. Det betyder du skal have et PCI-grafikkort og ikke et PCIe. Se forskellen på PCI og PCIe her:

http://rajblogroom.blogspot.com/2011/04/graphics-card-how-to-differentiate.html

Hvis du ser på første billede i det link, vender kortet så ikke korrekt ift. hvad du håber på?

Men umiddelbart tænker jeg at produktionen af PCI-grafikkort må være ophørt for længst, så mit gæt er, at det er nogle gamle kort du skal have fingrene i. Og i så fald er spørgsmålet, hvordan de performer ift. dit onboard Intel HD 2000 kort.

Hvis du finder et PCI kort (low profile eller ej), skal du også lige overveje hvor mange Watt den sluger, for mit gæt er at strømforsyningen tilsluttet motherboardet, ikke er specielt kraftig.

/CrazySnap
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juni 2018 - 08:15 #4
Enig i #3 betragtninger.
Din pc er oprindelig en kontor pc med den konfiguration der skal bruges til dette.
Og samtidigt er den meget kompakt. Når man gamer vil der udvikles en del varme. Jeg tvivler på at det vil fungere godt i så en kompakt stationær.
Du vil løbe ind i varmeproblemer ud over at psu formodentligt også er for lille
Avatar billede kermit1234 Novice
09. juni 2018 - 14:59 #5
Hej 220661
Du har helt ret i, at det er mn gamle arbejds pc - men jeg havde håbet, at det var muligt at spille lette spil. Det intel 2000 kort der sidder i standard er ikke meget værd, maskinen skulle gerne kunne spille fortnite.

Kan du anbefale et pci kort? Kan ikke umiddelbart finde noget.
Alternativt, kan der så laves en adapter løsning med PCI til PCI Express og sætte et PCI Expresskort i?

På forhånd tak
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juni 2018 - 17:19 #6
Har du prøvet denne side:
https://www.systemrequirementslab.com/cyri
Og hente værktøj og se hvad denne test siger.
Jeg har et billigt geforce 210 i min pc her og den kunne spille på minimum indstilling
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juni 2018 - 17:20 #7
Er ikke hardware nørd, så lige det med at finde et kort er jeg ikke den bedste til :-)
Avatar billede kermit1234 Novice
09. juni 2018 - 20:32 #8
Helt okay - måske andre der kan hjælpe med et grafikkort?  :-)
Avatar billede crazysnap Seniormester
11. juni 2018 - 10:39 #9
Det bedste bud jeg synes at kunne finde hastighedsmæssigt er dette:

https://www.amazon.com/ZOTAC-NVIDIA-GeForce-512MB-ZT-60604-10L/dp/B0083Y1YVE

https://www.ebay.com/itm/282654112999

Det er dog lidt krydret og kræver en strømforsyning på minimum 300 Watt (se under Specifications nedenfor):

https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814500262

Så du ville i så fald lige skulle tjekke hvor mange Watt computerens størmforsyning kan trække.
Avatar billede kermit1234 Novice
11. juni 2018 - 12:32 #10
Hej CrazySnap

jeg har kigget på det ZOTAC kort du linker til, men synes ikke, at kortet ser ud til at passe i?

Når jeg kigger på "PCI porten" ser den sådan her ud:
https://ibb.co/k7gmTT

Vil jeg så ikke kunne bruge sådan et kort her, selvom det vil vende forkert (ind i maskinen)?

https://www.edbpriser.dk/produkt/asus-710-2-sl/#slide1

tak :-)
Avatar billede crazysnap Seniormester
11. juni 2018 - 14:07 #11
Hej Kermit,

Nej, kortet passer fint i porten. Kortet er bare en "Universal" udgave som passer til både 3.3V og 5V PCI porte (de kommer nemlig i lidt forskellige udgaver). Den port der sidder på dit motherboard, ser ud til at være en 5V 32-bit PCI port, hvor kortet jeg linker til, fint skulle passe (selvom kortet er 3-delt). Se her:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/PCI_Keying.svg

Det andet kort (ASUS 710) du linker til, er ikke kompatibelt, da det er et PCI Express kort (PCIe). Så selvom du vender det om, vil det ikke virke.
Avatar billede kermit1234 Novice
11. juni 2018 - 19:20 #12
Hej igen :-)

Jeg er lige kommet hjem og har taget et skærmskud af speccy
https://ibb.co/bvcEiT

Det ser ud til, at være en 3.3v PCI port.
Som jeg læser billede kan jeg købe et PCI-E x1 kort?

vh
Kermit1234
Avatar billede crazysnap Seniormester
11. juni 2018 - 21:11 #13
Nu må jeg indrømme jeg begynder at blive lidt forvirret. Speccy skriver du har 4 PCI porte. En PCIe x 16, en PCIe x 1 og to standard PCI. Altså præcis ligesom det board jeg linkede til i min første kommentar i starten af tråden.
Hvis det passer, kan du bare købe et grafikkort som går i PCIe x 16 porten. Men siden du skriver at motherboadet ikke ligner det jeg linker til i min første kommentar i tråden, formoder jeg du har haft kabinettet åbent og kigget på det (og fastslået den fysisk kun har en enkelt standard PCI port)?
Hvis den kun har en enkelt PCI port, hvilket du så har bedømt ud fra at have kabinettet åbent, er det højst sandsynligt ikke en PCIe x 1 port nej. Hvis den ligner den port på det board du har linket til tidligere, er det med al sandsynlighed stadig en standard PCI port.

Måske kunne du tage et billede af boardet med kabinettet åbent, og linke til det her?
Avatar billede kermit1234 Novice
13. juni 2018 - 15:43 #14
Hej Crazysnap

Tak for tålmodigheden :-)
Jeg har lagt to billeder op af porten på motherboardet her:

https://ibb.co/doWDxy
https://ibb.co/erd44d

Kan se, at der på det første billede står PCI1

VH
Kermit1234
Avatar billede crazysnap Seniormester
13. juni 2018 - 16:48 #15
Hej Kermit,

Ja ok, hvorfor Speccy så viser 4 PCI-porte, må være fordi det motherboard Speccy mener det er, ser ud til at supportere 4 porte. Men der er ihvertfald kun én PCI-port fysisk til stede på det board du har og det er ikke en PCIe x 1 port nej, da de er meget mindre. Jeg vil stadig mene det er en helt standard PCI port (ikke PCIe), og du er dermed tilbage til at skulle have fingrene i et af de gamle grafikkort til standard PCI-porte.
Avatar billede kermit1234 Novice
13. juni 2018 - 19:56 #16
Tak igen

Jeg må på jagt efter et gammel PCI kort, de 512 mb rykker vel ikke noget? men jeg ved ikke om man kan få et på 1 eller 2 gb. Tvivler. Og vil helst ikke investere i en ny strømforsyning også :-)
Avatar billede crazysnap Seniormester
13. juni 2018 - 21:03 #18
Jeg tror desværre ikke rigtig du finder noget som rykker over PCI-porten, men noget som kan spille nogen nyere spil på lav kvalitet, skulle være muligt.

Det kort du linker til er ihvertfald PCI, men det ser ikke ud til at være low profile, så jeg ved ikke om det rent fysisk ville passe i det kabinet du har. Og igen, husk at kigge på strømforsyningen på motherboardet for at se hvor mange watt den er på.  For er den under 300 watt, kan du nok ikke bruge GeForce GT430 alligevel.