Avatar billede nielslyck Praktikant
16. juni 2018 - 16:13 Der er 21 kommentarer

Hvor sidder min SSD?

Jeg har købt en brugt Lenovo ThinkPad W530 med en HD på 500 GB og en SSD på ca 28 GB. Jeg forstår ikke hvordan en så lille disk overhovedet kan bruges som C-drev, men nu er den også næsten fuld. Derfor vil jeg gerne udskifte den med en Samsung SSD på 250 GB jeg har liggende. Jeg kan godt finde ud af hvor den store harddisk sidder, og den ville jeg også godt kunne udskifte med mit SSD, MEN jeg kan ikke finde ud af hvor den lille disk sidder.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2018 - 16:28 #1
den må jo sidde i et lille rum, når du lukker op nede i bunden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. juni 2018 - 16:36 #2
Avatar billede mort1 Ekspert
16. juni 2018 - 17:32 #3
Uden tvivl en Hybrid disk med en latterlig - og næsten ubrugelig SSD kapacitet - https://www.computerworld.dk/art/225044/hold-fast-saa-hurtig-er-ny-hybrid-disk
Du kan måske med fordel skifte hele din HD/SSD til en ren SSD - Prisen, MB per Krone, er i den senere tid faldet væsentligt.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2018 - 17:44 #4
Enig i, at der er tale om en Flash-hukommelse i en hybrid disk. Altså der er ikke nogen særskilt SSD, det er een disk. De 28GB på SSD  bruges bare som en slags hurtige ram. Det gør disken en smule hurtigere end en mekanisk disk uden SSD.
Men en hybrid er ikke så  hurtig som en ren SSD.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2018 - 17:45 #5
Ps. Man kan ikke installere noget på de 28GB. Men hvorfor skulle man også det.
Avatar billede hjolsen Ekspert
16. juni 2018 - 18:04 #6
Det er en mSATA SSD drev der sidder i den  , normalt bruges den som cache .
Den kan skiftes til en større disk .
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2018 - 18:13 #7
#5 Mener du at SSD delen kan udskiftes til en større? Hvordan kan det lade sig gøre? Disken er jo en enhed, hvor det er meningen, at OS skal installeres på den mekaniske del.
Avatar billede hjolsen Ekspert
16. juni 2018 - 18:20 #8
#7  Der sidder 2 diske i en mSATA disk og en alm 2.5" Harddisk

https://www.notebookcheck.net/Review-Lenovo-ThinkPad-W530-N1K43GE-Notebook.80062.0.html
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2018 - 18:33 #9
Det kan være mig som ikke kan se hvor den SSD disk sidder, men jeg blev ikke klogere af linket.
Avatar billede hjolsen Ekspert
16. juni 2018 - 18:37 #10
Rul ned  og du ser det  - den fysiske placering ser du også i videoen i #2

"The Lenovo ThinkPad W530 offers quite a number of different storage options. Individual hard drives, RAID configurations by exchanging the optical drive and an mSATA slot offer a variety of combinations. The RAID option, like W series predecessors, must be ordered directly from Lenovo, since an installation of the RAID hardware (extra chip) afterwards is not possible. The second hard drive is then placed in the place of the optical drive using an Ultrabay adapter. There are even more exciting options offered by the mSATA slot. Here, you can either install a UMTS modem (the antennas are built in) or an mSATA SSD. We tested this option with a 64 GB Crucial M4 and measured sequential read of 270 MB/s with the Crystal Disk Mark. The mSATA slot is limited to the SATA II speeds and thus considerably slows down faster devices. Crucial's M4 could deliver up to 500 MB/s if connected to a SATA III slot."
Avatar billede claes57 Ekspert
16. juni 2018 - 19:01 #11
msata, som ikke ligner en normal ssd, sidder typisk samme sted som ram-slot (samme port i bunden) ser ud som (kend den på de to skruer i toppen) https://www.komplett.dk/product/781165/hardware/lagring/harddiskssd/ssd-msata/kingston-ssdnow-ms200-120gb-msata-ssd#
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2018 - 19:02 #12
Ja du har ret.  den SSD kan faktisk udskiftes. Men vil en større SSD ikke bare betyde
en større cache? Er den PC ikke bygget til at køre OS fra den store disk?
Men det kan der måske laves om på i UEFI?
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2018 - 19:04 #13
#11. Ok.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juni 2018 - 19:41 #14
Så vidt jeg har læst mig til skal der software til at styre disk som case.  Asus virker på samme måde hvor små sad diske indgår i systemet
Avatar billede hjolsen Ekspert
16. juni 2018 - 19:57 #15
#14 rigtigt normalt er der software (express cache ) der styrer de små mSATA  diske som cache , og skjuler disken for windows . Det lyder dog ikke til at være tilfældet med spørgers PC , så måske det kunne være en fordel for ham at installere windows på den alm HD og derefter installere Express cache (fra Lenovo)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juni 2018 - 07:42 #16
#15 Ja måske. Tror den skal virke på den måde.
Kender ikke systemet selv, og ved ikke om den lille disk vil kunne indgå i systemet som en almindelig disk hvis en ny SSD sættes i?
Måske den kun bliver"usynlig" når Express cache installeres.
Hvis man sætter en SSD i kunne den lille disk med fordel vel bruges til at installere programmer på. Kan ikke se den duer til personlige filer pga størrelse. 18 gb med almindelige programmer er jo en del.
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2018 - 11:52 #17
Jeg formoder, at det er spild af penge at udskifte den lille SSD. Det bedste vil være, at udskifte den store disk med en Samsung Evo SSD på mindst 250GB -500GB efter behov for plads. Det er jo dyrt legetøj hvis man bare får en større cache.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juni 2018 - 15:32 #18
#17 Formodentligt skal computer skilles ad for at tilgå den, da den sidder på et stik på bundkortet. Så at skifte ud til en større her ser jeg også for urealistisk.
Hellere en ny SSD som hoved disk, og evt bruge den lille disk til programmer.
den gamle hdd kunne man evt købe et kabinet til og bruge som ekstern disk. :-)
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2018 - 05:17 #19
#18. Ja det ville være udmærket at bruge den lille SSD til programmer, men er den ikke skjult, og dermed ubrugelig?
Og ja videoen i #2 viser, at computeren skal skilles ad.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juni 2018 - 15:41 #20
#19 Kan ikke være sikker på det, men hvis man vælger at Windows skal vise skjulte filer og drev fra mappeinstillinger (stifinder) i kontrolpanelet, så burde den vel fremkomme, så man kan formatere den til andet brug vil jeg mene.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2018 - 20:54 #21
#20 Ja det kunne spørger jo fortælle os. Men ham hører vi ikke meget til.