Avatar billede Renek Novice
19. juni 2018 - 14:55 Der er 4 kommentarer

Rullende analyse af maksimalt tilbagefald

Hej,

Jeg har behov for at lave en rullende analyse af det maksimale tilbagefald i en dataserie, men savner en fornuftig løsning på probIemet.

Aktuelt bliver det uhåndterbart, da jeg skal analysere ca. 20.000 datapunkter.

Det maksimale tilbagefald er en måling fra det maksimale toppunkt i en dataserie (f.eks. 110) til det maksimale lavpunkt (f.eks. 100). Det giver så et tilbagefald på 100/110-1 = -9,1%. Det naturligvis vigtigt, at det maksimale lavpunkt befinder sig efter det maksimale toppunkt, da man ellers ikke får en korrekt måling.

I eksemplet (se screenshot: https://ufile.io/08nfq) måles der på 5 datapunkter. For at se, hvad det maksimale tilbagefald er hver gang ét punkt ryger ud og et nyt kommer ind, bliver jeg aktuelt nødt til at lave en ny kollonne, køre formlen 5 rækker ned og herefter har jeg resultatet (se formel i cell E10).

Findes der en smart løsning, som gør, at jeg bare kan trække en formel ned og så kommer det maksimale tilbagefald for den rullende tidsserie i samme kollone?
Avatar billede acore Ekspert
19. juni 2018 - 20:44 #1
Jeg tror det kan laves, hvis man introducerer et par hjælpekolonner. Det er vel ok? Du kan skjule dem elelr gemme dem væk på et andet ark, om nødvendigt.
Avatar billede Renek Novice
19. juni 2018 - 22:09 #2
Acore: helt klart - hjælpekollonner gør ikke spor.
Avatar billede anedi Ekspert
20. juni 2018 - 13:12 #3
Hej Renek

Måske ikke den kønneste løsning, men jeg tror den klarer opgaven.

Hvis du, som i eksemplet, indsætter denne i celle H7 og trækker ned, så skulle resultatet gerne fremkomme:
=MIN(A7/MAX(A3:A7)-1;A6/MAX(A3:A6)-1;A5/MAX(A3:A5)-1;A4/MAX(A3:A4)-1;A3/MAX(A3:A3)-1)

Vh
Anedi
Avatar billede Renek Novice
20. juni 2018 - 14:47 #4
anedi: tak for forsøg på løsning. Desværre er den ikke praktisk anvendelig, da min måleperiode i virkeligheden er væsentligt meget længere end i eksemplet.