Avatar billede johwic Juniormester
20. juni 2018 - 15:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Back up af harddiske

Jeg overvejer at få langt backups af mine eksterne harddiske op via en Cloudtjeneste.

Hvad er jeres erfaringer/priser - fungerer det og er det pålideligt.

Jeg har efterhånden haft nogle eksterne harddisks der er brudt sammen, og har midstet ting jeg gerne ville have beholdt, så tænker dette måske er en løsning.

Jeg har dropbox, men det ser jo ikke ud til at man kan bruge dropbox til det.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. juni 2018 - 17:31 #1
Hvorfor kan du ikke anvende DropBox? Vi har igennem en længere periode brugt den til både store datamængder og en enkelt gang også skullet restore data ad den vej.
Avatar billede INK Ekspert
20. juni 2018 - 18:55 #2
Billeder og videoer gemmer jeg dels på en ekstern HD, dels i Google Fotos.
Dokumenter gemmes på OneDrive og Google Drive, men selvfølgelig også på en ekstern HD.
Problemet med online synkronisering er, at ved en evt. virusinfektion risikerer man også at inficere "skyen". Derfor også ekstern HD.
Avatar billede johwic Juniormester
20. juni 2018 - 19:22 #3
Jeg tænker at Dropbox ikke kan bruges i forbindelse med eksterne harddisks - eller tager jeg fejl?

Det kan også jeg bare skal holde mig til Eksterne Harddisks men vil bare høre om jeres erfaringer.
Avatar billede INK Ekspert
20. juni 2018 - 19:45 #4
Dropbox fungerer almindeligvis ved, at Dropboxmappen på din pc synkroniseres løbende med "skyen". Jeg mener ikke du kan tilkoble en ekstern harddisk og så synkronisere den til Dropbox-skyen.

Det kan Google Drev klare. Du installerer "appen" "Backup og Synkronisering". I indstillinger kan du markere, at tilsluttede enheder skal synkroniseres. Når du tilslutter en ekstern disk vil den så blive synkroniseret.

Du skal nok ud i noget tilkøb af lagerplads. Som jeg lige husker det er Dropbox gratis for 2 GB, OneDrive og Google Drive er gratis for ca. 15 GB.

Hvis dit egentlige problem er risiko for nedbrud af ekstern HD kunne du overveje 2 stk, der skiftevis bliver opdateret med backup fra din PC.

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale Google Fotos for billeder og videoer. I reduceret - men stadig høj kvalitet er der gratis ubegrænset plads. Alle dine fotos kan så ses på PC, Mac, tablet og smartphone blot du har forbindelse til nettet.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2018 - 20:40 #5
dropbox er ikke nogen backup løsning.
det dur ikke til formålet. du skal have dine data 2 steder, og som du selv manuelt skal sørge for.

en rigtig løsning er
https://www.crashplan.com/en-us/

https://onlime.dk/?gclid=EAIaIQobChMI1M7i3fHi2wIVR7DtCh3CNQfoEAAYASAAEgKWX_D_BwE
Avatar billede johwic Juniormester
25. januar 2019 - 13:18 #6
Jeg valgte onlime - Jottacloud. Jeg synes det virker fint. Dog tager det lidt til at få alt uploaded - men det er mere min forbindelses skyld.