Avatar billede CamillaJensen95 Juniormester
29. juni 2018 - 19:15 Der er 7 kommentarer og
5 løsninger

Jeg skal købe ny bærbar men hvilken en kan det hele?

Jeg har lige pt. en mac med touchbar købt i August 2017. Men den er virkelig dårlig til universitetet. Ofte fryser mine office programmer og lukker uden at gemme. Jeg vil derfor købe en ny og bedre computer som kan holde til det. Primært Excel og word der benyttes men andre ting så som VBA og andre benyttes også. Det er Erhversøkonomi jeg læser. Jeg har overvejet en I7 istedet for i5 men jeg aner ikke forskellen udover at i7 skulle være hurtigere? Håber i kan komme med nogle gode og fornuftige bud på en god computer? :-) Gerne med link

God weekend!😁✌🏽
Avatar billede CamillaJensen95 Juniormester
29. juni 2018 - 19:28 #1
Gerne med tallene ved højre side. Altså nummerlock? 😂
Avatar billede CamillaJensen95 Juniormester
29. juni 2018 - 19:34 #3
Avatar billede CamillaJensen95 Juniormester
29. juni 2018 - 19:36 #4
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2018 - 19:53 #5
Avatar billede kurtba Ekspert
29. juni 2018 - 22:59 #6
Som udgangspunkt burde hverken excel, word eller vba kræve det helt store. Jeg er ikke apple fan af forskellige årsager, men det undrer mig, at du har problemer med en MacBook, for generelt er de nok kendt for netop at være mere stabile end windows pc.er.
Når du kigger på cpu, så skal du være opmærksom på, at I5 og I7 findes i mange udgaver, så det er ikke altid at en I7 er bedre end en I5. Sagt på en anden måde, så er de bedste I5 langt bedre end de dårligste I7.
Der skal du først og fremmest se på hastigheden på cpu.en.
Så skal du også have afklaret, hvor stor din pc må/skal være. Du linker både til 17,3" og 15,6", og der er jo en væsentlig forskel i størrelsen. Der er vist ikke mange, som vil have en 17" hvis den skal bruges meget både ude og hjemme. Nogen foretrækker dem helt ned i 13 eller 14", af hensyn til mobiliteten. Hvor stor er den MacBook du har nu, og er det så samme størrelse, du gerne vil have igen.
Din MacBook er jo ikke ret gammel, så har du overvejet evt. at prøve at nulstille den og så starte den op forfra, så kan det jo være, at den kommer til at køre, som en MacBook burde køre.

Det er heller ikke usædvanligt, at mange en gang i mellem er nødt til at nulstille deres Windows pc, fordi de enten sovser til i skidt eller løber ind i nogle opdateringer, som skaber forskellige problemer. Det sker rent faktisk nok oftere med windows pc.er end det gør med MacBook.

Jeg er ikke ude på at tale dig fra en windows pc, men vil bare gøre opmærksom på, at de absolut heller ikke er ufejlbarlige.
Avatar billede eurositi Ekspert
29. juni 2018 - 23:29 #7
Medmindre at Macbook'en er købt med alt for svag/gammel hardware, burde den kunne trække Office-programmerne.
Hvis du virkelig vil ha' en ny PC, skal du ikke brænde 8.000 kroner af. Denne Dell har hele 16 Gb RAM og har fået glimrende anmeldelser.https://www.proshop.dk/Baerbar/Dell-Latitude-5580/2628548

Selv om Dells Latitude-serie har fået særdeles gode anmeldelser, har Sidwave's forslag den nyeste og klart hurtigste processor af de to:
https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i7-8550U-vs-Intel-i5-7200U-vs-Intel-i5-8250U/3064vs2865vs3042

Men Dell'en (fra efteråret 2017) har fået klart bedst anmeldelser af de to. Begge vil ikke ha' problemer med at køre Visual Basic (men alskens udvidelser) samt de øvrige, mindre krævende programmer, du nævner.

Personligt har jeg ikke oplevet et eneste problem med Windows 10 (Enterprise), siden jeg lavede en ren nyinstallation af programmet på min 5 år gamle gamle Lenovo X230 for snart tre år siden. Trods computerens alder og begrænsede ressourcer føles den stadig ret hurtig.
Ældre versioner af Windows har ganske rigtigt haft et ry for at "sande til" og blive langsommere med årene, så en reinstallation af og til var nødvendigt.
Avatar billede CamillaJensen95 Juniormester
30. juni 2018 - 08:39 #8
Tusind tak for svar! Jeg går med dell! :-)
Avatar billede Carnac Forsker
30. juni 2018 - 09:16 #9
Du har ikke brug for 16 GB RAM. Det er udelukkende et salgstrick.

Denne til 3999 kr er lige så god. Og har bedre processor og 2 GB dedikeret grafik-ram:

https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/HP15BS188NO/hp-15-bs188no-15-6-barbar-computer-sort

Og så er den 2000 kr billigere.
Avatar billede eurositi Ekspert
30. juni 2018 - 10:47 #10
Der findes en anmeldelse af HP'en, som Carnac linker til, her: https://www.notebookcheck.net/HP-Pavilion-15t-i5-8250U-940MX-FHD-Laptop-Review.275958.0.html
... Processoren er god, og du har ganske rigtigt ikke behov for mere RAm til de pågældende programmer. HP'ens største svagheder er formentlig en (for) mørk skærm, samt at grafikkortet ikke rigtig kan trække noget alligevel. Men til 4000 er det stadig et godt køb, sammenlignet med det meste andet, man kan få i dét prisleje.
Avatar billede Carnac Forsker
30. juni 2018 - 11:16 #11
#10

Du ved lige så godt som mig, at selv hvis prisen havde været den samme, så ville man stadig få en bedre computer ved at købe den fra Elgiganten. Alene dét at den fra Elgiganten har en 4-kernet processor, hvorimod den fra Proshop kun har en 2-kernet gør en kæmpeforskel.

Og at den fra Proshop så ovenikøbet er 1800 kr dyrere... Der er absolut INTET at diskutere, mht hvilken af de to der er det bedste køb. Og forskellen er til at føle på, specielt hvis man også tager prisforskellen i betragtning.
Avatar billede eurositi Ekspert
30. juni 2018 - 11:20 #12
#11 ... Medmindre at skærmen vitterligt ER ringe, men det kan man jo se i El-Giganten, hvis den findes som udstillingsmodel. Men bortset fra dét, vil jeg gi' Carnac ret. Og den har tilmed fået ok anmeldelser.