Avatar billede komputerdk Mester
02. juli 2018 - 16:10 Der er 5 kommentarer

Tabulering / sammenligning

Hej - jeg prøver at lave en SQL til følgende:

jeg har to identiske tabeller med to forskellige markeder.

I begge tabeller er der et uniktID, SprogID, udstyrsID, samt udstyrsbeskrivelse

Jeg vil gerne kunne sammenligne to produkter - således jeg har tre kolonner , udstyrsID og en kolonne for hver af de to produkter

UdstyrsID  |  UniktID 1  | UniktID 2

I rækkerne er der så jeg får beskrivelserne i kolonne for hvert produkt.

ID1  |  Beskrivelse for produkt 1  |  Beskrivelse for produkt 2

Der kan være ID'er hvor der ikke er beskrivelse for begge produkter.

tak for hjælpen
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juli 2018 - 17:32 #1
SELF JOIN?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juli 2018 - 17:32 #2
Da det faktisk er 2 tabeller bare JOIN.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juli 2018 - 17:34 #3
SELECT t1.udstyrid,t1.unikid,t1.beskrivelse,t2.unikid,t2.beskrivelse
FROM t1 JOIN t2 ON t1.udstyrid = t2.udstyrid
Avatar billede komputerdk Mester
03. juli 2018 - 09:09 #4
med join skal udstyrsID være det samme ?

jeg skal lave en slags dobbelt outer join eller noget krystabulering på det..  Pivot er en mulighed i excel, men da det er tekst og ikke værdier som skal ind som "value".

for jeg kan godt lave det sådan at jeg får det hele på rækkeniveau , men det er meget nemmere at sammenligne dem når hvert produkt er kolonnevis.

select A.udstyrsID, ??????

from
(select t1.udstyrsid, t1.uniktid, t1.beskrivele from t1
union join
select t2.udstyrsid, t2.uniktid, t2.beskrivele from t2) as A

where  a.uniktID in ('118', '280') and sprogID = 'DK' /*vigtig da antallet af kolonner så kun er 3 */

Det er tabuleringen som driller...  eksempel ... |  = ny kolonne  og _ = ny række

UdstyrsID | UniktID 1 | UniktID 2 |
__________________________
ID1  | Sort farve  |  Rød farve  |
__________________________
ID2  | Metallak  |                      |
__________________________
ID22 |                  |  Trådløs      |

Giver det mening?
06. juli 2018 - 15:07 #5
Du skal joine dem med hinanden på deres unikke nøgler. Du skal ikke union noget