Avatar billede akse0435 Seniormester
05. juli 2018 - 15:53 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Mac kan ikke boote fra eksterne medier

Hej på eksperten.

Jeg har en gammel MacBook fra medium 2010, som kører OS X Mountain Lion.
Da jeg skal køre nogle gamle programmer med Rosetta, vil jeg gerne installere Snow Leopard på en ekstern harddisk, men macen kan ikke boote fra installationsdvd'en til Snow Leopard.
Når jeg tænder macen, og holder C nede i 10 sekunder, køre den bare rundt i et stykke tid, hvorefter jeg får en meddelelse om, at jeg skal genstarte computeren ved at holde power-knappen inde til den slukker, og derefter trykke igen for at tænde den, men når jeg gør dette, starter den bare normalt op.
Jeg har også forsøgt at installere Snow Leopard på den eksterne harddisk via en anden mac, men når jeg så forsøger at boote fra harddisken på denne mac, får jeg samme meddelelse som med dvd'en.
Altså virker det som om, at macen slet ikke kan boote fra eksterne medier, hværken dvd'er eller eksterne harddiske.
Hvad kan jeg gøre for at løse dette problem?

På forhånd tak.

MVH: Aksel Christoffersen
Avatar billede INK Ekspert
05. juli 2018 - 16:42 #1
Formoder du kender disse opstartsmuligheder:
https://support.apple.com/da-dk/ht201255

Ved opstart fra ekstern disk, kan du bruge denne:
https://support.apple.com/da-dk/ht202796
Avatar billede sd8220 Seniormester
05. juli 2018 - 16:55 #2
Er du helt sikker på, at din Mac kan boote fra (den) 10.6? ,-)

Hvad sker der, hvis du booter med [ALT] holdt nede?

Beskeden, du får, er en kernel panic, hvis jeg tolker din beskrivelse rigtig. Den kan komme, når der er fejl på hardware og i nogle tilfælde software.
Avatar billede akse0435 Seniormester
05. juli 2018 - 20:35 #3
Når jeg booter med alt holdt nede kommer der en menu frem med de forskellige startdiske. Jeg kan godt se installationsdiscen og-eller den eksterne harddisk, men når jeg booter fra en af dem, for jeg stadig den samme meddelelse. Jeg er helt sikker på, at macen er kompatibel med Snow Leopard, for det var det system, der oprindeligt var fabriksinstaalleret på den..
Avatar billede akse0435 Seniormester
06. juli 2018 - 07:40 #4
Hej.
Jeg har fundet ud af problemet nu.
Problemet skyldtes, at installationsdvd'en jeg brugte kom fra en tidligere mac, og havde OS X 10.6.1, hvor imod den mac, som jeg skulle installere det på oprindeligt havde OS X 10.6.4. Derfor kunne den selvfølgelig ikke køre med OS X  10.6.1.

Men tak for svarene alligevel.

MVH: Aksel Christoffersen
Avatar billede sd8220 Seniormester
06. juli 2018 - 10:18 #5
Så var det jo, som jeg gættede ,-)

Godt, at du fik det til at virke.