Avatar billede Uvanga Ekspert
08. juli 2018 - 14:57 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Nulstille PC før salg

Ved salg af PC med windows10, er det da nok at nulstille/geninstallere win10? Det anbefales på microsoft hjemmeside. Jeg mener det har været nævnt i dette forum at det ikke er nok. Nogen de har et bud på sikker sletning af alle data før salg af PC?
Avatar billede poko1 Ekspert
08. juli 2018 - 15:05 #1
Hvis du ikke kan tage disken ud og sætte som slave og køre killdisk så vælg at slette disken total når du under installationen kommer til hvor du vil installere.
https://ibb.co/m8VdE8
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2018 - 15:21 #2
Enig: slet alle partitioner, og foretag en ren installation.
Avatar billede mort1 Ekspert
08. juli 2018 - 15:42 #3
På dette link er et tilsvarende spørgsmål blevet behandlet, hvis du ikke, ved hjælp af de input du allerede har fået, har løst problemet, så kan noget af dette måske hjælpe dig på vej.
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1023789
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. juli 2018 - 16:47 #4
Hvis man ny installerer windows fra en USB stick er man vel ude over alle problemer?
Avatar billede poko1 Ekspert
08. juli 2018 - 16:54 #5
Jeg har aldrig været i stand til at genskabe filer på en Harddisk der er Uallokeret for derpå at få installeret et nyt Styresystem!
Desuden hvorfor skulle en ny ejergå i gang med at genskabe noget på en Pc. han har erhvervet???
Avatar billede claes57 Ekspert
08. juli 2018 - 17:04 #6
en live-usb med linux kan vel nulstille disken - og for at undgå rod med licens, så pil evt klistermærke fra m$ af, og læg en win på uden at logge ind på den. Så må køber selv bruge en købt/egen licens. Den oprindeligt kan vel spores.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. juli 2018 - 17:19 #7
Forlader tråden nu bliver det for Paranoidt.
Avatar billede mort1 Ekspert
08. juli 2018 - 17:45 #8
#7 - Paranoidt er måske så meget igen, men måske lidt filosofisk - men dog altid rart at høre (læse) hvad der rør sig, når et spørgsmål, som trods alt ikke er uden betydning, drøftes.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2018 - 17:49 #9
Paranoid eller ej så ville jeg til enhver tid overskrive disken fuldstændigt før den skulle videre sælges.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. juli 2018 - 18:11 #10
Jeg skrotter altid selv pc'er uden disk i - de ligger i en bunke hos mig selv til backup og lignende. Hvis folk vil have en skrottet pc, så kan de vælge en ny disk (vil ofte have en lille ssd) og det er så en del af prisen.
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. juli 2018 - 18:26 #11
Takker for alle indlæg.
09. juli 2018 - 17:40 #12
Så længe sectorene (HDD) eller cellerne (SSD) ikke er over skrevet kan data læses.

Jeg har hørt påstande om at data på HDD kan genskabes efter op til 12 overskrivninger, om der er hold i den ved jeg ikke, men nogle programmer til overskrivning, kan lave op til 15 overskrivninger (de få jeg har set).

Bemærk, i HP's business PC'er er der disk sanitizer i "BIOS'en"

Hvor paranoid man skal være? Er op til en selv.
Langt hen ad vejen er jeg enig med Poko.
Omvendt er der mange dygtige pilfingre, der synes det er sjovt at prøve.