Avatar billede Marcel Praktikant
17. juli 2018 - 14:17 Der er 20 kommentarer

Computer virker ikke efter formatering

Hej Computerworld

Jeg har i dag forsøgt at formatere min stationær, det er desværre ikke vellykket, og er endt ud i at computeren slukker efter 3-4 sekunder efter jeg har startet, den når kun lige at tænde én skærm hvor der står asus og deres slogan.

Det skete ved at jeg formaterede min pc, ved slutningen skriver den så at det mislykkede, og derefter klikker jeg fortsæt for at den bare skal køre som normalt uden formatering, derefter lukker computeren, og nu tænder og slukker den bare.

Håber nogen kan hjælpe.

Hilsen
Marcel
Avatar billede poko1 Ekspert
17. juli 2018 - 14:23 #1
Du kan jo heller ikke formatere et kørende Windows Program
Du kan jo forsøge at køre en Reparation ! fortæl lige hvilket Windows det drejer sig om og om du har et installations medie?
Avatar billede Marcel Praktikant
17. juli 2018 - 14:31 #2
Har ikke et installations medie, og det er windows 10 pro :)
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2018 - 14:32 #3
Mener du formatering og ikke defragmentering?
Ved formatering sletter man alt. Det lyder mærkeligt, at en formatering mislykkes, men er det det du har forsøgt, har du beskadiget Windows, og så er du nød til, at fuldføre formateringen. Det kan du gøre i forbindelse med Windows installationen. Hvis det er windows 10, henter du bare installation værktøjet: https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede Marcel Praktikant
17. juli 2018 - 14:35 #4
hvordan kan jeg downloade windows 10 uden at den kan starte?
Avatar billede Marcel Praktikant
17. juli 2018 - 14:36 #5
Jeg er rimelig sikker på det hedder formatering, klikkede bare nulstil pc, og klikkede slet alt
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2018 - 14:39 #6
du skal starte helt forfra.
det hedder en installation
Avatar billede Marcel Praktikant
17. juli 2018 - 14:41 #7
kan jeg gøre det i bios?
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2018 - 14:45 #8
Du kan hente installationsprogrammet på en anden computer. Du lader bare Microsoft lægge det på en USB. Du får automatisk muligheden. Så kan du starte op  på USB. Det lyder dog som om, der kan være noget andet i vejen, når computeren bare slukker.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. juli 2018 - 14:47 #9
Du skal først downloade til et USB Stik på mindst 6Gb. som vist i billede dokumenterne herunder Det gør du på en anden
pc.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
https://ibb.co/gxfJQo
https://ibb.co/jnRgd8
https://ibb.co/jJfUWT
https://ibb.co/cr9pWT
https://ibb.co/dJQSko
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2018 - 14:55 #10
Der er jo ingen grund til, at flere giver de samme råd, så jeg hopper af :-)
Avatar billede Marcel Praktikant
17. juli 2018 - 14:56 #11
Tak for rådene, er i gang med at downloade på usb stikket, er der en guide til hvad man gør i bios når usb-stikket er plugget i? :)
Avatar billede poko1 Ekspert
17. juli 2018 - 15:02 #12
Hvis du har en nyere ASUS skal du under opstarten trykke på ESC og vælge UEFI BOOT
https://ibb.co/fn8ZOd
Avatar billede Marcel Praktikant
17. juli 2018 - 15:10 #13
Hvis jeg går under boot menu, så kommer der 3 muligheder frem

sata 6g_1
sata6g_2: sandisk

windows boot manager (sata6g_2 sandisk

hvad ska jeg vælge
Avatar billede poko1 Ekspert
17. juli 2018 - 15:21 #14
Hvor gammel er den ASUS? Du skal hvis set er en nyere som jeg jo stadig ikke ved!
i bios og vælge UEFI BOOT.
https://ibb.co/hfiqwy
og hvis det ikke virker gå til Save and Exit og vælg Restore Default tryk på F10 og ok
Avatar billede poko1 Ekspert
17. juli 2018 - 15:25 #15
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2018 - 19:29 #16
For give poko1 de bedste muligheder for at hjælpe dig så oplys hvilken pc der er tale om. :-)
Model og nummer
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2018 - 19:46 #17
Nu har jeg kun en pc hvor der er usb 3 porte på (stationær pc). Og jeg har ladet mig fortælle at man ikke skal bruge usb3 port under installation, da man ikke kan forvente at de er synlige under boot. Dette kan måske være dit problem i #13 hvor du ikke kan se din usb pind derinde.
Nok om det. Giv lige de sidste oplysninger til poko1 og han vil få gang i din pc igen :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
17. juli 2018 - 20:12 #18
220661-Som nu både du og jeg har påpeget så er det jo vigtigt at vide hvilken model det drejer sig om for også at kunne komme med yderligere hjælp hvis man går i stå!
Nu har ASUS ingen problemer med USB 3 #12 er den sat i usb3 porten som jo er bagud kompatibel med USB 2 og USB Portene er først USB 3 når driverne er installeret ! P.S. Hvis blot folk ville gemme Mappen eSupport som ligger på ASUS Computerne når de er nye her i ligger der både Manualer + alle driverne til Computeren!
https://ibb.co/bxK9pJ
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2018 - 20:29 #19
#18 Ja det er vigtigt at man fra starten af ved hvilken hardware men har med at gøre.
Ok med Asus og ikke problem med usb 3. Jeg har ikke arbejdet med Asus computere, og ikke meget med uefi bios i det hele taget:-)
Ja det med den support mappe har jeg hørt om før. Det er et smart tiltag for at få driverne på plads :-)
Håber du får styr på den :-)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
17. juli 2018 - 22:56 #20
Jeg antager at du med "formatering" mener retablering til som den var ved køb.
Dette kan nemt gå galt hvsi fx pc´en slukkes undervejs. Derfor er der normalt en mulighed for at lave retablerinsgmedier på DVD eller USB i softwaren fra pc-producenten. Disse kan så bruges hvis den normale retablereeing kikser eller hvis harddisken bryder sammen og skal uidskiftes
Desværre får mange aldrig lavet disse retableringsmedier.

Det du så kan gøre som nævnt ovenfor er at downloade en ny windows fra Microsoft på en bootbar USB, du vil så muligvis skulle installere grafikdrivere mv. Til gengæld får du en udgave uden alt det junkware der følger med mange pc´er