Avatar billede CESkovgaard Mester
22. juli 2018 - 01:12 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Office 2010 bliver overtrumfet af 365 hele tiden hvad gør jeg

Jeg har en rigtig god office 2010 (Word - Excel - Outlook - Powerpoint osv)
Mit problem er at jeg hele tiden (mindtt en gang om måneden) skal køre 'reparer'.
Næsten hver gang der har været en opdatering til Wondows 10 har den fjernet den direkte adgang, så hvis jeg klikker på en fil åbnes den med 365, som jeg ikke abonerer på.

Jeg har overvejet om det kan hjælpe at afinstallere, og installere igen, men tør ikke rigtigt da jeg er bange for at miste mit mailarkiv i Outlook.
Da jeg skiftede computer var det hulens besværligt at få mit mailarkiv med, da jeg var nødt til at lave en bunke krumspring for at undgå at 365 snuppede den.

Jeg regnede med at det var et midlertidigt problem, men nu har det efterhånden varet i ca 4 måneder med et eller andet problem hver uge.

Jeg vil meget gerne have hjælp.

Jeg har kikket meget i andres problemer/løsninger, men har ikke kunnet finde nogle rigtigt relevante.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. juli 2018 - 02:13 #1
Noget tyder på, at Microsoft på det seneste (uden at spørge brugeren) er begyndt at installere en prøveversion af Office 365 I forbindelse med opdateringer af Windows 10 (det er rapporteret til Microsoft som et alvorligt problem - absolut ikke OK).

Hvis det er en sådan uønsket prøveversion af Office 365, der nu laver ravage hos dig, kan du prøve, om du kan finde den i listen af installerede programmer og afinstallere den.

Følgende gælder Word – jeg ved ikke, om det tilsvarende gælder for de andre Office-programmer: Efter fjernelse af Office 365 kan du have brug for at lave en reparation for at få Words forbindelse til filer repareret:

METODE 1 - den hurtigste metode:
Tast Windows-tasten+R for at åbne dialogboksen Kør (Run). Skriv følgende :
winword /r
og tast Enter (bemærk, at der er et mellemrum før /).

Dette vil ”registrere” Word igen, dvs. genetablere programmets filtilknytninger i Windows Registry.

METODE 2:
Kør en reparation af Office, som du også tidligere har gjort.
Avatar billede ebea Ekspert
22. juli 2018 - 05:30 #2
Har haft samme "problem", og løste det ved at fjerne alt relateret til Office365, og efterfølgende at lave en reparation af Office 2010 installationen, som Lene-Fredborg også beskriver i #1, som Metode2.
Derved genetableres alle forbindelser til standard brug af Word, Excel , Outlook o.s.v.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juli 2018 - 08:25 #3
Ja som lene og ebea skriver har der sikkert "sneget" sig et office 365 program ind på din pc.

Nu har jeg ikke fjernet office programmer når de først er installeret, men med andre programmer på pc der bruger jeg altid Revo Uninstaller Free til at fjerne med.
Ud over den almindelige afinstallations process så renser Revo ud i Mapper/filer som der ikke fjernes, samt en oprydning i registeret.
https://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

Ved ikke om du Lene har prøvet dette program til Officepakker?
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. juli 2018 - 11:00 #4
Bemærkningen i #1

"Noget tyder på, at Microsoft på det seneste (uden at spørge brugeren) er begyndt at installere en prøveversion af Office 365 I forbindelse med opdateringer af Windows 10 (det er rapporteret til Microsoft som et alvorligt problem - absolut ikke OK)"

får mig til straks at tænke på det nummer som Microsoft lavede i forbindelse med lanceringen af Windows 10 i sommeren 2015, hvor brugere af Windows 7, 8/8.1 nærmest blev tvunget til at installere Windows 10. Der var ikke tale om aktivt tilvalg, men derimod om aktivt fravalg, noget der minder om ufine forretningsmetoder - jeg kunne godt anvende kraftigere gloser her, men jeg tror at alle har forstået meningen.

Dengang fandt jeg et program der simpelthen blokerede for tvangsinstallationen af Windows 10, på min pc med Windows 7.

Se linket:
https://www.youtube.com/watch?v=itdMq-H4MbM

Desværre er det sådan at firmaer som Microsoft ofte bliver for grådige og tilsidesætter den gode forretningsmoral, i jagten på ussel mammon.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. juli 2018 - 13:14 #6
Det er netop sådanne ufine forretningsmetoder som de 220661 nævner i #5, der får brugerne til at irritere sig, og giver disse en masse unødigt besvær.
Det er typisk Office 365, der jo er et program som brugerne skal abonnere på, så der er det igen grådigheden fra MS´ side der skinner igennem.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juli 2018 - 13:34 #7
#6 Og lige derfor så skræller jeg alt dette skrammel væk fra min Win 10 installation lige så snart den er lavet.
Kan gøres med en simpel kommando i Powershell :-)
Under installation så afviser jeg også alle de foretrukne ting som Microsoft vil have jeg skal gøre. Kun på den måde kan man få en installation Hvor Microsoft har begrænset adgang til min pc.
Jeg synes Win 10 er et rigtigt godt system blot man fjerner disse tiltag.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. juli 2018 - 14:06 #8
Jeg kender ikke Windows 10, da jeg har Windows 7 installeret på både min stationære og min bærbare. Jeg har tidligere haft Windows 8/8.1 installeret men disse skal ikke installeres igen.
Min stationære har jeg selv bygget, og i forbindelse med installation af både bundkortet og grafikkortet kom der også en masse mærkelige programmer der kunne installeres, men det var jeg ikke interesseret i. Det virker ikke helt reelt fra producenternes side.
Man skal i hvert fald være vågen, for ellers kan man risikere at få en masse uønsket skrammel ind på computeren, som man kun efterfølgende har besvær med igen at fjerne.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. juli 2018 - 18:26 #9
Vedr. #3: Nej, jeg har ikke prøvet Revo Uninstaller Free.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juli 2018 - 18:30 #10
#9 Ok
Avatar billede CESkovgaard Mester
22. juli 2018 - 20:13 #11
Tak Lene. Umiddelbart ser det ud til at virke. Jeg brugte metode 2 (reparer) for en sikkerheds skyld. Der var som du nævner en prøveinstallation af 365. Jeg havde egentligt regnet med at den kunne ligge der uden at skade, men nu er den i vert fald fjernet.
Om problemet så er helt løst ved jeg jo først om en uges tid eller to, da det normalt har virket at benytte reparer, men at det så er gået i 'udu' igen efter nogle dage.
Jeg håber det bedste.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juli 2018 - 20:21 #12
Kommer programmet luskende tilbage, så prøv at fjerne den med Revo.
Godt du forhåbentligt fik det løst :-)