Avatar billede vlyng Praktikant
22. juli 2018 - 11:44 Der er 9 kommentarer

Min startdisk er en ekstern harddisk

Hej :)

Min computer brød sammen for en uges tid siden. Jeg kunne ikke gendanne den via timemachine, hvorfor jeg geninstallerede vha. en ny kopi af macOS.

Nu står jeg i den situation, at alt ligger fortsat på min eksterne harddisk, hvorfra jeg geninstallerede den nye kopi. Går jeg ind under systemindstillinger og startdisk, kan jeg ikke ændre denne tilbage til min harddisk på computeren... Udelukkende min eksterne harddisk fremstår som valgmuligheder.

Er der noget, jeg kan gøre for at afhjælpe altid at skulle have min eksterne harddisk sluttet til? Eller skal jeg leve med det resten af min mac's levetid og tolke det, som at harddisken er brudt sammen.

Tak for hjælpen!
Avatar billede INK Ekspert
22. juli 2018 - 12:11 #1
Det er ikke klart for mig om din interne harddisk fungerer? Var det den, der brød sammen? Hvad mener du med du geninstallerede fra din eksterne disk?
Hvilken Mac og årgang?
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2018 - 12:55 #2
hvis den interne harddisk er brudt sammen, så sæt en ny i ?
og installer systemet på den
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. juli 2018 - 13:41 #3
#1
Jeg er ligesom du lidt i vildrede med hvad der menes!
Avatar billede vlyng Praktikant
22. juli 2018 - 15:21 #4
Hej igen,

Beklager, hvis jeg ikke lige får brugt de rette ord eller gjort mig helt klar - er sådan halvt teknologisk analfabet.

Min mac gik først i hvid skærm. Efterfølgende ved opstart viste den en mappe med et spørgsmålstegn på.
Der var på dette tidspunkt ingen ekstern harddisk tilsluttet computeren.
Jeg nulstillede herefter computeren geninstallerede via kopi af macOS, hvor den skal bruge en ekstern harddisk til at kopiere det nye styresystem over på.

Nu er min startdisk min eksterne harddisk.
Jeg vil høre, hvorledes jeg får startdisken til at være tilbage på computeren, således jeg ikke er afhængig af, at have den eksterne harddisk tilsluttet computeren konstant.

Jeg har en Macbook pro fra 2012.
Avatar billede INK Ekspert
22. juli 2018 - 15:26 #5
Når du har startet op kan du så via "Finder" få adgang til filer på den interne harddisk? Forstår du ikke kan gøre den til opstartsdisk (endnu), men er den i live ellers helt død?
Avatar billede INK Ekspert
22. juli 2018 - 15:29 #6
Hvis den er død, så kan du sætte en ny i, som #2 skriver. I så fald ville jeg overveje en SSD disk. Har selv skiftet en 5-6 harddiske i lidt ældre Macs. En SSD sætter rigtig fart i en ældre maskine.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. juli 2018 - 16:06 #7
#6
Jeg giver dig ret. En SSD er mærkbart hurtigere end en HDD.
Jeg har selv skiftet fra HDD i både min stationære og i min bærbare.

Her under er et link:

https://www.proshop.dk/SSD?b=samsung&pre=1

For at undgå misforståelser er det kun et eksempel, da jeg selv har et par Samsung SDD´er og kender kvaliteten på disse. Jeg har ingen kommerciel interesse i at nogen køber et bestemt mærke.
Avatar billede vlyng Praktikant
22. juli 2018 - 17:01 #8
#5+6 Den er ikke at finde i finder, og jeg kan heller ikke vælge den inde i "startdisk".
Jeg er ikke klar over, om harddisken er død, men sm situationen er lige nu, kan jeg ikke finde harddisken.

Tak for hjælpen mht. ny harddisk
Avatar billede INK Ekspert
22. juli 2018 - 17:07 #9
Den gamle harddisk er formentlig død. Deraf dit problem.
Jeg ville pille den ud og sætte den i en data-usb kassette og se om der var liv i den. Hvis ikke så er det en ny disk i maskinen.
Heldigvis har du jo alle dine data i Timemachine!