Avatar billede Daniel Praktikant
04. august 2018 - 08:42 Der er 15 kommentarer

CPU fan error

Hej.

Har i nogle dage fået denne besked ved opstart af min PC og besked om at jeg kan komme videre ved at trykke F1 (hvilket også virker).
Har godt læst anden tråd omkring emnet, men tænker det måske ikke er tilfældigt at det sker lige i denne langvarige ekstreme sommervarme.
Kan det have noget at sige, dvs. kan det blive bedre når temperaturen falder, eller er det nødvendigt at jeg foretager mig noget her og nu?
På forhånd tak.

Mvh.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2018 - 08:47 #1
Hej Daniel og velkommen til.
Er det en stationær pc eller bærbar?
Kører fan til cpu rigtigt efter du trykker F1 og er der lyde fra blæser der ikke skal være der på grund af slid?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2018 - 08:49 #2
Har du tjekket den for støv i blæseren?
Avatar billede Daniel Praktikant
04. august 2018 - 09:00 #3
Tak. PC. Ja, synes det lyder som det skal/plejer.
Ikke umiddelbart noget at se, men kan lige prøve at give den en tur med støvsugeren udefra, hvis det ikke er for voldsomt..
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2018 - 09:08 #4
Hold på blæseren når du suger derinde. Strøm skal selvfølgelig afmonteres når du gør det. Tag lige med en hånd på kabinettet inden du tager hånd og slange ind i maskinen pga. statisk elektricitet.
Avatar billede Daniel Praktikant
04. august 2018 - 09:29 #5
Du tror ikke bare jeg kan nøjes med at gøre det udefra og ind mod blæseren?
Har forresten to højtalere til PC'en stående ovenpå den, kan det være med til at den har sværere ved at afgive varmen?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2018 - 09:39 #6
Hvis der ikke er ribber til luftgennemstrømning vil jeg mene det ikke har så stor indflydelse.
Den mest effektive rensning er at tage højre side af og suge direkte derinde.
Selvom den ser nogenlunde ud lige udenpå kan den være meget beskidt i blæseren.
Alder på pc?
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2018 - 09:57 #7
Enig med #6. Hvis ikke den PC er forholdsvis ny, så er det bedste, at at skrue blæseren af, og rengøre ribberne.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2018 - 09:59 #8
Øv glem det, jeg tænkte på cpuén:-( Men er selvfølgelig stadig enig med #6 :-)
Avatar billede Daniel Praktikant
04. august 2018 - 17:41 #9
Tak for jeres svar.
Har haft siden af og støvsuget, får dog stadig samme besked når den starter op. Er ret støvet længere inde, skal have blæseren (eller ene del af blæseren) af for at kunne komme ordentligt til. Var dog ikke lige til at se noget at skrue på og turde ikke tage for hårdt fat i den, hvis det kan tage skade. Hvad er den normale fremgangsmåde?
Vil tro at PC'en er ca. 4 år.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2018 - 18:51 #10
For at rense ind mellem ribberne kan fremgangsmåde være at købe en dåse med trykluft, og puste samtidigt med man har mundstykket  fra støvsuger dernede ved blæser. Fikser vingen på blæser så den ikke drøner rundt :-)
Er man for voldsom med køler der sidder på cpu kan man risikere at der kommer luft bobler mellem køler og cpu og så mistes evnen til at lede varmen væk. Sker dette skal delene skilles af og der skal påføres ny kølepasta.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2018 - 21:59 #11
Igen enig med #10, men vil tilføje, at bruger du trykluft, så gør det ikke indendørs.
Støvsugeren kan slet ikke fange den støvsky.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. august 2018 - 07:20 #12
Ja man får nok problemer med den bedre halvdel hvis det støver for meget, så et andet sted er en god ide :-)
Avatar billede Daniel Praktikant
10. august 2018 - 15:26 #13
Tak for jeres råd. Har netop prøvet med en dåse med trykluft og der kom da meget støv, men jeg får desværre stadig samme besked ved opstart.
Andre forslag til hvad der kan være galt? :(
Avatar billede 220661 Ekspert
10. august 2018 - 16:27 #14
Kører du med nogle specielle indstillinger i bios?
Kører pc overclocket.
Man kunne prøve at nulstille bios til default settings og se om det gør at fejl forsvinder.
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2018 - 16:45 #15
Ellers er det simpelt at skifte den cpu fan. Eller prøv i første omgang at flytte stikket på bundkortet til et andet sted - hvis det er muligt.