Avatar billede Kdtb Novice
04. august 2018 - 15:14 Der er 36 kommentarer

Ny bærbar computer til arbejde og lidt gaming

Hej,

Jeg har købt en HP Pavilion Power 15, da den var på tilbud til 5000: https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/HP15BC400NO/hp-pavilion-power-15-bc400no-15-6-barbar-comp-sort

jeg syntes den var billig i forhold til dens specs. Den trækker fint, men larmer og er stor og klodset. Jeg søger derfor efter en ny bærbar til samme pris, som kan det samme, men som ikke larmer så meget og som er mindre "gamer-agtig" i designet.

Jeg arbejder med Adobe CS (Premier Pro, Photoshop, Illustrator), så den skal kunne trække tunge programmer. Jeg har et to skærm setup, hvor jeg skal have mulighed for at have flere programmer åbent på samme tid. Ellers består mit arbejde meget i internet browsing, mail, microsoft office. Jeg skal også gerne kunne game en smule, men hovedfokus er på arbejde.

Kan i anbefale mig nogen?
Avatar billede eurositi Ekspert
04. august 2018 - 17:33 #1
Den burde jo ikke larme, medmindre at blæseren kører på fulde omdrejninger - og den burde aldrig komme over 75 grader - ellers er der noget fundamentalt galt med konstruktionen, så kabinettet ikke kan slippe af med varmen... Eller er det kun, når du renderer video eller spiller krævende spil, at den larmer?

Maskinen lader til at være ret ny og burde sagtens kunne trække nye spil (om end ikke på maksimale settings, grafikkortet er jo kun på 2 gb).

Der findes værktøjer, der hurtigt kan fortælle dig bl.a. om temperaturen:
https://openhardwaremonitor.org/
https://www.pcworld.com/article/3253340/components-processors/how-to-check-your-cpu-temperature.html

Jeg ville også besøge HP's supportside for at se, om der skulle være kommet nogle firmware-driveropdateringer. Grafikkortets driver skal selvsagt også være opdateret: https://support.hp.com/dk-da/drivers
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. august 2018 - 19:42 #2
Gratisprogrammet Speccy er også vældig godt vedr. pc´ens tilstand.

https://www.ccleaner.com/speccy/download
Avatar billede Kdtb Novice
04. august 2018 - 19:56 #3
Tak for svarene. Altså jeg tror som sådan ikke der er noget galt med computeren. En gamer bærbar har det jo bare med at larme lidt mere end en ultrabook eller lignende. Det er også kun når jeg trækker tunge programmer, at den går igang med at larme.

Men har i nogle anbefalinger på andre bærbare computere til mine behov?
Avatar billede milter Ekspert
04. august 2018 - 20:20 #4
Hvornår købte du den computer? At den er stor og klodset kan du ikke brokke dig over nu, det burde du have vidst, før du købte den. Larmen fra den kan skyldes, at du, såvidt jeg kan se, har en hybriddisk i den, dvs, en kombination af en lille SSD plus en større, roterende harddisk af "den gamle type", som roterer med 5400 omdrejninger i minuttet.

Du vil tilsyneladende gerne have en ny computer, som kan arbejde  med "Adobe CS (Premier Pro, Photoshop, Illustrator),"  uden problemer og med to skærme. Arbejder du med 4K-materiale? Og hvor ligger smertegrænsen for prisen?
Avatar billede Kdtb Novice
04. august 2018 - 20:50 #5
Hej.
Købte den for 2 uger siden. Er udemærket klar over jeg burde have vidst det. Jeg brokker mig heller ikke. Jeg har jo 30 dages returret, selvom den er blevet brugt.

Jeg arbejder ikke med 4k-materiale, og smertegrænsen er 6000 kroner. Men vil helst være på 5000.
Avatar billede eurositi Ekspert
04. august 2018 - 21:16 #6
Du får næppe mere computerkraft i en anden bærbar til 5000 kr, end dén, du lige har købt, men hvis du går en tusse op, får du et par fornuftige alternativer:
https://www.pricerunner.dk/pl/27-4467304/Baerbar/Dell-Vostro-5471-(YJ4MF)-14-Sammenlign-Priser
https://www.pricerunner.dk/pl/27-4420912/Baerbar/Acer-Aspire-5-A515-51G-876D-%28NX.GTCED.001%29-15.6-Sammenlign-Priser

... Men tjek lige reviews hos Laptopmag og Notebookcheck på begge modeller, før du beslutter dig. De er meget ens.

Jeg mener stadig, at du bør undersøge for firmware-opdateringer ... det kan forbedre performance. Men de fleste bærbare, som ikke har oceaner af processorkraft og grafik-RAM, vil altså larme lidt, når du presser dem... Hvis du vil ha' noget i dét prisleje, som ikke larmer, er en stationær the way to go.
Avatar billede Kdtb Novice
04. august 2018 - 21:30 #7
Tak for buddene. Er de lige så gode som den HP Pavilion Power jeg har lige nu? Hvilken en er bedst?
Avatar billede milter Ekspert
04. august 2018 - 22:30 #8
Jeg er enig med eurositi i #6, du får nok ikke noget til 5000, som har lige så meget power som den HP, du lige har købt. Hvis dit største problem er støjen, så vil jeg stadig mene, den stammer fra harddisken. Har du nogen mulighed for at teste, om støjen kommer fra den?

Hvis du ikke kan leve med støjen fra computeren (harddisken) men mener, størrelsen er til at leve med, så kan du sikkert erstatte den med en 100% SSD. Det kræver så, at du geninstallerer alt, dvs. styresystem, programmer, osv.

Og, som eurositi er inde på, med dine krav er 6000 nok mindsteprisen, medmindre du kan acceptere at vente lidt længere på, at videoerne bliver færdige med en billigere konfiguration..

For et par uger siden hjalp jeg min søn med at finde en 14" bærbar til lige over 5000 den gang. Jeg linker til den herunder. I dag koster den tilsyneladende 6000.

https://www.computersalg.dk/i/4547596/lenovo-thinkpad-l480-20ls-core-i3?utm_source=PriceRunner&utm_medium=PriceRunnerLINK&utm_campaign=PriceRunner#specsarea
Avatar billede eurositi Ekspert
05. august 2018 - 00:05 #9
Følgende er de bedste bud, jeg kunne finde inden for budgettet:
https://www.proshop.dk/Baerbar/Acer-Predator-Helios-300-317-52-5227/2674851
https://www.proshop.dk/Baerbar/MSI-GL63-8RD-044NE/2673265

Særligt Aceren (tidligere et udskældt mærke, men de har tilsyneladende strammet op i de senere år, og denne model er helt ny) får ret gode anmeldelser: https://goo.gl/1QxoiP
Avatar billede eurositi Ekspert
05. august 2018 - 10:49 #10
Undskyld. Mit forrige indlæg havnede i en forkert tråd...
Avatar billede Kdtb Novice
05. august 2018 - 22:27 #11
Den lenovo med i3 processor. Er den ikke langt dårligere end en i5 processor? Er den lenovo bedre end min HP?

De to bærbarer fra proshop er godt nok dyre. Skal man absolut ud og have en gamer bærbar, hvis den skal kunne trække Adobe CS pakken? Altså de programmer jeg nævnte i trådstarten længere oppe?

Altså jeg gamer jo ikke ret meget. Men mit hverdagarbejde består af tunge programmer. Så det skal den gerne kunne. Findes der virkelig ikke andre computere? Det behøver jo ikke at være gamer bærbare. Den skal bare kunne trække programmerne jeg arbejder i (Adobe CS)
Avatar billede eurositi Ekspert
06. august 2018 - 00:13 #12
#11... Ignorér venligst mit indlæg i #9. Som jeg skrev i min forrige kommentar (#10), så var det en fejl. Det skulle være postet i en anden tråd, hvor der rent faktisk var én, som efterlyste bud på en gamer-PC til et budget på 8000.
Mit bedste svar finder du fortsat under #6
Avatar billede f-arn Guru
06. august 2018 - 05:29 #13
Den I7 der bruges i #6, er ikke bedre end den I5 du bruger nu... Desværre har de også kun 256GB SSD lagerplads.

Hvad mener du egentlig med "tunge programmer"?

Er de CPU intensive, grafik intensive, bruger de meget RAM eller kræver de en masse lagerplads?
Avatar billede Kdtb Novice
06. august 2018 - 13:40 #14
Det er programmer som photoshop, premier pro videoredigering, illustrator, adobe xd, gimp. Sådan nogle programmer :) har bare hørt de kræver meget af computeren.
Avatar billede f-arn Guru
06. august 2018 - 14:53 #15
Gimp kræver nu ikke ret meget ;)

Jeg kender ikke de Adobe programmer, så jeg ved ikke hvad de kræver af hardware.

Hvor meget lagerplads på harddisken kræver et typisk projekt?

Hvis du ser på Windows jobliste mens du arbejder, hvad belastes så?

Din CPU, Grafik, kræver det meget RAM eller... ?
Avatar billede Kdtb Novice
06. august 2018 - 14:58 #16
Okay :) Jeg er ikke ret teknisk, men Premier Pro videoredigering er helt klart det mest krævende program. Minimal specs er her tror jeg: https://helpx.adobe.com/dk/premiere-pro/system-requirements.html

Det kræver måske 10-15 gb for et projekt. Måske mindre.

Jeg ved ikke hvad du mener med det sidste "Din CPU, Grafik, kræver det meget RAM eller... ?"
Avatar billede f-arn Guru
06. august 2018 - 15:21 #17
Det første jeg bemærker på den side er 8 GB of RAM (16 GB or more recommended) og du har kun 8. Hvis du ikke har nok RAM, vil Windows begynde at swappe data fra RAM til harddisken og tilbage. Det kan være det der larmer.

Vil du godt åbne joblisten og fortælle hvad der belastes...

http://tinypic.com/view.php?pic=34i5so5&s=9

Som du ser laver min PC ikke ret meget lige nu ;)
Avatar billede Kdtb Novice
06. august 2018 - 16:01 #18
Ja, her: https://imgur.com/a/f8Gy7nb
Her har jeg premier pro åbent med en 1,5 minut lang video og 2 google chrome vinduer.
Avatar billede milter Ekspert
06. august 2018 - 21:01 #19
#11.
Undskyld det lidt sene svar. Mit indlæg i #8 var mere ment som et eksempel på, hvad du får for 5-6000. Til seriøs videobehandling med Premier Pro skal du minimum have 16 GB RAM og helst en af de nyere i5 eller bedre processorer. Derudover skal der være separat grafikkort, altså ikke noget med grafik indbygget i CPU'en.

Til de krav, som Premiere Pro stiller til det, jeg kalder seriøs videoredigering, så skal du nok minimum op på 10.000 kr. Hvis du blot skal klippe og lægge lidt lyd på, så kan mindre klare det, men selv det vil tage en del længere tid end en kraftigere og dyrere maskine.
Avatar billede f-arn Guru
06. august 2018 - 22:15 #20
@Kdtb

Jeg synes det er ret tydeligt fra det billede du har uploaded, at dit største problem er RAM...

Er dine videoklip normalt så korte?

Jeg er slet ikke sikker på du kan få en der er mindre "klodset", og samtidig kan klare opgaven.
Avatar billede Kdtb Novice
06. august 2018 - 23:07 #21
Jeg overvejer at købe denne: https://www.computersalg.dk/i/4148751/dell-vostro-5471-core-i5-8250u-1-6

Og så måske putte 6 gb ram i? hvad siger i?
Avatar billede Kdtb Novice
06. august 2018 - 23:07 #22
Er det et godt køb, eller findes der bedre?
Avatar billede f-arn Guru
07. august 2018 - 07:02 #23
Skærmen er mindre, så den er (måske) ikke så "klodset" ;)

Ellers er den klart ringere end den HP du har.

Processoren er dårligere, der mangler et separat grafikkort og den har kun 256 GB SSD lager.

Jeg ville ikke købe den, og da slet ikke til at arbejde med grafik!
Avatar billede f-arn Guru
07. august 2018 - 07:33 #24
Denne er for dyr, og nok også for "klodset", men det er der jeg mener vi skal hen...

https://www.dell.com/da-dk/shop/deals/ny-dell-g5-15/spd/g-series-15-5587-laptop/cn55804
Avatar billede Kdtb Novice
07. august 2018 - 08:04 #25
Ja, den er for dyr. Hvis vi skal holde os til maks 5000 kroner eller maks 6000 kroner. Hvilken en bør jeg så købe?
Avatar billede Carnac Forsker
07. august 2018 - 11:56 #26
Avatar billede f-arn Guru
07. august 2018 - 15:58 #27
Du kommer nok ikke til at finde nogen der ikke larmer, for hvis blæseren ikke køler kraftigt, brænder det CPUen af.

Jeg prøvede at redigere og gemme en video i Shotcut og Openshot, og det er altså noget der kræver meget at en processor.

http://tinypic.com/view.php?pic=254zh2w&s=9

Hvis du virkelig vil ha' en anden, må du nok acceptere at hardwaren bli'r væsentlig dårligere end din HP, hvis max prisen er 6000.

Er du villig til det?

Hvis det var mig ville jeg beholde HPen... Eventuelt komme noget mere RAM i den ;)
Avatar billede Kdtb Novice
07. august 2018 - 17:15 #28
Der kan ikke komme mere end 8 gb ram i :/
Men har lige købt denne: http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=992992730

Er det et dårligt valg?
Avatar billede Kdtb Novice
07. august 2018 - 17:52 #30
Ja, det er selvfølgelig rigtigt. Men den er jo også stor hp computeren. Du synes det er helt hen i vejret det jeg har gang i eller :)?
Avatar billede milter Ekspert
07. august 2018 - 20:39 #31
@ Kdtp.

Du bliver  nødt til at gøre op med dig selv, hvad det er, du ønsker. Ønsker du en lille, smart bærbar til 5-6000 kr., som ikke er klodset, og som kan klare intensiv videoredigering med Premier Pro i HD uden at få åndenød, så findes det ikke! Så simpelt er det. Hvis du vil have noget, der kan klare det, så koster det ca. det dobbelte af dit budget.

Og du mangler stadig at fortælle os, hvilken form for videoredigering du har tænkt dig at lege med. Måske kan du klare dig med det budget, du giver os, men så må du fortælle os lidt mere. Hvor meget erfaring har du med videoredigering?
Avatar billede Kdtb Novice
07. august 2018 - 20:45 #32
Det er bare små youtube videoer. Ikke det store. Arbejder mest i Illustrator og Adobe XD med grafisk web design.
Avatar billede Kdtb Novice
07. august 2018 - 20:46 #33
Du må gerne vurdere om den Dell (http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=992992730) er den bedste man kan få til maks 5300 kroner?
Avatar billede milter Ekspert
07. august 2018 - 21:17 #34
Ifølge dig selv har du for to uger siden købet en HP på tilbud til 5000 kr. Og, også  ifølge dig selv, har du for fire timer siden købet en Dell til 5400 kr. Er du i gang med at købe den tredje computer, eller ....?

Jeg tror desværre ikke, jeg kan hjælpe dig mere.
Avatar billede Kdtb Novice
07. august 2018 - 22:31 #35
Jeg havde tænkt mig i så fald at returnere HP computeren og beholde Dell computeren. Elgiganten har 30 dages fuld returret, hvor man må bruge bærbaren som man vil.
Avatar billede f-arn Guru
08. august 2018 - 06:59 #36
Du er ved at udskifte ét arbejdsredskab med et andet, der er markant dårligere fordi det ser smartere ud...

Det ville jeg aldrig gøre, for jeg formoder da du skal leve af dit arbejde?

Behold HPen, for efter min mening er den Dell overhovedet ikke egnet til grafisk arbejde.

Den ser smartere ud, men jeg kunne godt frygte at den ikke køler godt nok, for jeg kan ærligt talt ikke se hvordan der skulle være plads til et ordentligt kølesystem, når den kun er 1,74 cm høj.

Og grafisk arbejde belaster altså en del, med deraf følgende varmeudvikling ;)