Avatar billede bas Forsker
06. august 2018 - 16:46 Der er 19 kommentarer

Intermec PC43d - tilslut som seriel

Hej
Vi har en Intermec PC43d printer, som vi skal have til at opføre sig, som om den er tilsluttet vha. seriel RS232 på en Windows 7 PC. Printeren understøtter Virtual COM, og jeg har fået at vide, at det skulle virke vha. et almindeligt USB kabel. Jeg har også fået at vide, at jeg skal forbinde printeren via dens USB host port. Så vidt jeg forstår det, skal jeg vel bruge et kabel der har USB type A i begge ender - og som har HAN stik i begge ender. Er det ikke korrekt?
Men jeg skal vel også bruge en form for driver til formålet?
Jeg har fået at vide, at der ikke er behov for et seriel RS232 til USB kabel.

På forhånd tak.
Avatar billede ebea Ekspert
06. august 2018 - 17:07 #1
Du skal have opsat en USB til Com port Driver, så at en USB port med dit kabel, kan simulere en Com port.

En sådan driver kan du finde på nettet!  Bl.a. her:
http://www.prolific.com.tw/US/ShowProduct.aspx?p_id=225&pcid=41
Avatar billede bas Forsker
09. august 2018 - 15:52 #2
Jeg beklager, at jeg først svarer nu.
Tak for din kommentar. Jeg må lige have
kigget nærmere på det.
Avatar billede bas Forsker
10. august 2018 - 16:19 #3
Ved du, om den driver, som du henviser til kan/gør det samme som en af de drivere der er henvist til på nedenstående side?
Jeg har fået at vide, at det med Virtual COM skulle kunne lade sig gøre på printeren Intermec PC43d, og det er også som om vi er kommet lidt tættere på en løsning.
Printeren vises som en COM enhed i enhedshåndteringen, men printeren reagerer ikke, når vi prøver at skrive ud fra det program, som vi skal bruge printeren til.
Er der mon noget software der skal installeres til selve printeren - altså for at installere printeren?
Jeg har fået at vide, at jeg kan prøve at installere noget hyperterminal for at se, om der overhovedet er hul igennem til printeren.
Måske prøver jeg lige det i næste uge.

https://honeywellaidc.force.com/supportppr/s/article/Virtual-COM-Virtual-Serial-interface-setting-and-drivers-for-supported-Intermec-printers
Avatar billede ebea Ekspert
10. august 2018 - 16:48 #4
Det med at printeren vises som en COM enhed i enhedshåndtering, er jeg ikke sikker på, er helt korrekt. Det som du skal, HVIS det er en Seriel printer, er jo at etablere en seriel forbindelse, hvor du opsætter din datahastighed på COM porten, svarende til det som printeren kan håndtere!
Men det er ikke det som du skal, er jeg sikker på!

Den driver som jeg henviste til, simulerer en COM port, igennem en USB forbindelse, og er egentlig samme type driver, som dem du henviser til.

Så installer den driver jeg henviste til, og tilslut din printer ved hjælp af USB forbindelsen, og så skal du "blot" finde den Com port som printeren skal snakke igennem. Der må du prøve dig frem, hvis ikke du kan se det direkte i printeren.

Jeg har kørt med sådanne opstillinger, i årevis, og de har altid fungeret, og gør det stadig. Jeg har sågar i forbindelse med ny windows10 opdatering, måtte lave en ny seriel COM port, og det var ikke noget problem!

Og der er ikke noget ekstra software som skal installeres.
Driver installer, find den rigtige COM port til printeren, og så er der hul igennem!
Avatar billede bas Forsker
10. august 2018 - 17:16 #5
Tak for dine kommentarer.
Udfordringen er, at printeren netop ikke har en fysisk seriel/COM port.
Derfor handler det om at få oprettet en forbindelse via USB som en virtuel COM forbindelse.

Er  der dermed fortsat behov for at installere den driver, som du har henvist til?
Avatar billede ebea Ekspert
10. august 2018 - 18:19 #6
#5  -  Ja, det er jo netop defor, at der skal installeres denne driver! Hvis printeren havde en Seriel Port, var det jo ikke nødvendigt, da der så kunne kommunikeres direkte igennem den (som jeg skrev i #4 indlæg).
Driveren simulerer en Seriel port, som du vil kunne se, når driveren er installeret, og også at kommunikationen foregår over USB porten!
Opsætningen i den serielle/USB kommunikation, er fuldstændig som det var en fysisk COM port (Baud rate, stopbits).
Så driveren er nødvendig, for at få det til at fungere, via Seriel kommunikation!

Mange ældre Skæreplottere, bruger samme princip.
Avatar billede bas Forsker
13. august 2018 - 08:55 #7
Vi er enige om at jeg skal bruge et USB til USB kabel, ikke?
Er det lige meget, om jeg bruger printerens USB A port eller om det i stedet er dens USB A port (Host port) ?
Avatar billede ebea Ekspert
13. august 2018 - 09:37 #8
Nu var jeg lige inde og kigge på hvad det nøjagtig er for en printer, som du har!
Og jeg kan se, at ud fra dit første indlæg, og så til hvad der egentlig er korrekt, så skal du ikke bruge et USB til Serielt. Dette er KUN hvis du skal koble den direkte på en seriel port, og hvor der skal bruges et specielt USB til Seriel kabel.
Og den forklaring som jeg har givet i første indlæg, var til en printer, hvor der skulle SIMULERES en seriel COM port (men det er ikke tilfældet med din printer).

Din printer, har jo en USB A til B kabel forbindelse. Så i dit tilfælde, kan du bruge direkte USB forbindelse A til B (Printerens halvrunde USB stik).
Og der burde også ligge en CD fra leverandøren, med den brugbare driver.
Ellers er der et link til en driver, herunder, som passer til din printer, og som virker på Windows 7!

Så først, installerer du driveren på PC'en, og derefter forbinder du USB kablet til Printer og PC, og starter din maskine op igen. Så burde du have den korrekte forbindelse igennem og printeren skulle gerne være aktiv nu!

https://www.seagullscientific.com/drivers/printer-driver-features/?m=intermec+pc43d+(203+dpi)+-+ipl

Maualer til printeren, finder du i linket herunder!
https://www.honeywellaidc.com/products/printers/desktop/pc43t-pc43d-pc23d
Avatar billede bas Forsker
13. august 2018 - 10:05 #9
Programmet, som vi skal bruge printeren til, kan kun kommunikere via en COM port.
Derfor er vi vel nødt til at få printeren sat op til en virtuel COM port?

Skal nedenstående driver installeres uanset hvad?
https://www.seagullscientific.com/drivers/printer-driver-features/?m=intermec+pc43d+(203+dpi)+-+ipl
Avatar billede ebea Ekspert
13. august 2018 - 10:32 #10
Nej! Hvis du skal SIMULERE en COM port (hvor du har ikke har en fysisk COM port), skal du bruge den driver jeg henviste til, i #1.
Hvis det er en rigtig Seriel port (9 polet stik i PC), skal du bruge specielt kabel (USB/Seriel), og så medleveret driver fra Honeywell.
Driveren i #8 er kun hvis du bruger USB portene (A til B), som både PC og printer har, og så med Windows 7!
Avatar billede bas Forsker
13. august 2018 - 11:38 #11
Printeren har både USB type A og USB type B.
PC'en har både USB og en seriel/COM port.

Leverandøren af softwaren har skrevet, at det skal kunne lade sig gøre
at oprette en virtuel COM forbindelse vha. et USB til USB kabel.

Printeren er nu forbundet til PC'en med et USB type A til USB type B
kabel.

Skal vi så derfor installere driveren https://www.seagullscientific.com/drivers/printer-driver-features/?m=intermec+pc43d+(203+dpi)+-+ipl ?

Da programmet som sagt kun kan kommunikere via COM, er vi vel fortsat nødt til at
installere en virtuel COM driver?

Skal vi i så fald installere en af nedenstående drivere - og hvilken i så fald?

https://honeywellaidc.force.com/supportppr/s/article/Virtual-COM-Virtual-Serial-interface-setting-and-drivers-for-supported-Intermec-printers
Avatar billede ebea Ekspert
13. august 2018 - 12:10 #12
Ja, jeg forstår måske din egen forvirring ;-)

Hvis leverandøren af Software skriver, at printeren kun kan køre med en Virtuel COM port, er det jo fordi at deres Software, er forældet! Det brugte man på de tidlige Etiket printere, hvor USB ikke var udbredt!

Men HVIS du SKAL bruge deres Software, er du nødt til at bruge driveren i #1
Avatar billede ebea Ekspert
13. august 2018 - 12:11 #13
#11  -  Må jeg spørge, hvilket program du skal bruge printeren i ?
Avatar billede bas Forsker
13. august 2018 - 14:33 #14
Ja, jeg synes det er meget svært og forvirrende. .-)

Programmet hedder Boxstation og er fra Swisslog. Programmet kan som sagt kun
kommunikere via COM.

Når vi tilslutter printeren vha. et USB til USB kabel... skal vi så kun installere de to drivere, som du henviser til i hhv. #1 og #8, eller skal der også bruges en eller flere drivere fra
https://honeywellaidc.force.com/supportppr/s/article/Virtual-COM-Virtual-Serial-interface-setting-and-drivers-for-supported-Intermec-printers ?
Avatar billede bas Forsker
13. august 2018 - 14:53 #15
Vi har lige fået hul igennem til printeren vha.
https://www.seagullscientific.com/drivers/printer-driver-features/?m=intermec+pc43d+(203+dpi)+-+ipl
som du har henvist til. :-)

Nu skal vi "bare" fundet ud af det mht. font og margin osv.
Det skal vi nok bruge programmet Honeywell PrintSet 5 til.
Avatar billede ebea Ekspert
13. august 2018 - 14:57 #16
Nej, du skal kun installere driveren, som henvist i #1

Jeg kiggede på Swisslog firmaet, og der bliver man ikke meget klogere på, hvad det er for et program som egentlig styrer hvad!
Boxstation, er næsten umuligt at finde i den sammenhæng, og hvilket system det skal styre!
Avatar billede ebea Ekspert
13. august 2018 - 15:10 #17
#16  -  Det var da godt! Så kan den driver, åbenbart også simulere en COM port, som den jeg henviste til i #1.

Med hensyn til opsætning af Fonte og andet, må jeg blive dig svar skyldig, da jeg ikke kender programmet, overhovedet!
Avatar billede bas Forsker
13. august 2018 - 16:58 #18
Ja. Du skal i hvert fald have rigtigt mange tak for at vi overhovedet er kommet så langt. :-)
Jeg tænker, at vi tager det med selve opsætningen af fonte, margener osv. med leverandøren. Jeg kender det nemlig heller ikke særligt godt.
Avatar billede ebea Ekspert
13. august 2018 - 17:37 #19
#18  -  Du er velkommen ;-)