12. august 2018 - 18:07 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

On-line spil med Nintendo Switch

Hej Eksperter.

Jeg er ikke særlig stærk på netværk, WiFi, sikkerhed og IoT.

Jeg har en lille udfordring.
Min søn har fået en NS (Nintendo Switch), og vil gerne spille Splatoon mod andre.
Det virker fint andre steder, men ikke her hjemme :(

Jeg har selvfølgelig søgt lidt på nettet, og prøvet lidt af hvert.

Vi har Waoo Fiber 100/100.
Modem: Icotera i5801-01
Så vidt jeg kan se, er WiFi ikke enablet på i5801'eren.

Bag den, har jeg en Linksys WRT120N (den er lidt gammel), og kun næst nyeste fw.
Et problem, som dukker op hele tiden, er NAT typen.
Når jeg kører en connection test på NS'en får jeg NAT type D, og alle steder siger man, den skal ned på type A.
Så er man inde på:
port forwarding
DMZ
DNS

Nintendo siger: brug statisk IP for NS og åben port 1 - 65535 for UDP.

OK, jeg har ikke brugt statisk IP, men da jeg forsøgte at åbne alle de port, hang AP'et.
Jeg har så fundet ud af, at andre mener man kan nøjes med 45000 til 65535.

Jeg har prøvet at oprette en DMZ på NS'en, ud fra på MAC'en.

Jeg har prøvet at sætte DNS til 8.8.8.8 og 8.8.4.4, endda på samme tid.

Jeg har prøvet at resette AP til factory defaults.

Jeg har prøvet et andet AP, et HP M330, og resat det.

Jeg har fundet mange links, og glemt de fleste.
Jeg har det med, at jeg finder noget på nettet, og hvis jeg ikke gemmer link, kan jeg ofte ikke finde tilbage til det :(

Her er lidt af det jeg har kikket på:
https://www.youtube.com/watch?v=d7RaezJKazs

https://www.reddit.com/r/NintendoSwitch/comments/6qjhjy/i_have_figured_out_the_actual_range_of_ports_to/

https://www.hardwareonline.dk/soeg.aspx?query=waoo

Jeg er ikke så god til at vende tilbage lyn hurtigt, vær lidt tålmodig, jeg har fuldtids job og børn, men al hjælp er værdsat :)
Alt hvad I kommer med, kikker jeg på, prøver, og melder tilbage.

Lige nu, er jeg der hvor jeg ikke ved om det er mit AP, eller mit modem, der driller :(
Nogle af de steder det virker, kører de TDC / Yousee.

en anden ting, som måske kan være en pegepind, men også noegt mudder der sender mig på vildtur.
Efter vi blev opgraderet fra 70/70 til 100/100 fik vi nyt modem, og Skype møder har haft problemer med præsentationer.

PS:
Jeg påstod i webbrowser tråden, at jeg ikke har haft de store problemer med Edge.
hmm. Det har jeg så nu. Jeg kan ikke logge ind i Linksys'en med Edge og nyeste Firefox.
Det kan jeg med en lidt ældre chrome, men jeg kan ikke firmware opgradere den med chrome :( derfor kun næst nyeste FW.
12. august 2018 - 19:23 #2
@#1, Tak for svaret Sidwave.
Det er en af dem jeg har prøvet. Det skal dog siges at jeg kun "kan" pille i mit AP.
Avatar billede keysersoze Guru
12. august 2018 - 22:31 #3
Jeg havde også udfordringer med at få min Switch på det trådløse og også med Waoo - problemet var dog et lidt andet da min Switch slet ikke kunne se netværket. Som dig havde jeg også en boks med deaktiveret wifi fra Waoo med min egen boks sat på - jeg gad ikke bruge tid og penge på at købe en ny og samtidig inkluderer produktet fra Waoo faktisk wifi så min løsning blev at pille min boks af og få aktiveret wifi på waoo-boksen (hvilket var en større operation da den viste sig at være defekt så de endte med at sende teknikere ud for at opsætte en ny boks). Ud over at jeg fik min Switch på nettet fik jeg faktisk også hurtigere wifi ud af det.

Om det er en løsning for dig afhænger nok også lidt af din bolig og placering af boks.
13. august 2018 - 17:28 #4
@#3 Tak Keysersoze.
Jeg tror du er inde på det rigtige der.
Jeg vendte også problemet med en kollega her til formiddag, og han var også inde på "Waoo Boxen".

Det er ikke helt korrekt, at sige til Sidwave, at det har jeg prøvet, for det er jo kun i mit "eget" access point, jeg har pillet ikke i "Waoo Boxen"

Jeg vil prøve at kontakte Waoo.
Jeg skal nok opdatere jer når jeg har noget nyt.

Tak for jeres interesse.
15. september 2018 - 13:44 #5
Jeg har ikke haft fat i Waoo endnu.

Jeg vil markere jeres hjælp som svar, når jeg har fået taget mig sammen.
15. september 2018 - 16:19 #6
Så er det fixet :)
Waoo har ændret "os" fra NAT til offentlig IP, så virker det, så må vi jo tage den sikkerheds risiko.

Tak for hjælpen til jer begge, og god weekend.