Avatar billede IrisLF Juniormester
20. august 2018 - 12:02 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Udfordringer med at begrænse redigering

Hej

Jeg er ved at lave en Word skabelon / formular og er røget ind i en udfordring.

I min skabelon anvender jeg flere date-pickers, kontrol elementer med RTF indhold, afkrydsnings-felter og kontrolelement til sektion med gentaget indhold. De ligger i tabeller hvor almindelig tekst i celler ikke skal kunne redigeres, mens kontrolelementerne skal kunne.

Jeg har samtidig indsat et Excel-regneark som skal kunne redigeres. Og så et billede der ikke skal kunne redigeres men der skal kunne "tegnes" ovenpå det.

Jeg har forsøgt at begrænse redigering til kun at tillade udfyldning af formularer - men så kan man ikke anvende afkrydsningsfelterne(?!?), excelarket eller tegne på billedet.

Jeg har også forsøgt at begrænse redigering til ingen ændringer (skrivebeskyttet) og så tilføje undtagelser - men så kan jeg ikke bruge indholdskontrolelementerne.

Jeg har endvidere forsøgt at fjerne alle indholdskontrolelementer og så låse dele af tabellen men at lade de celler der skal skrives i stå åbne. Det kan jeg heller ikke. Det ser ud til at det enten skal være hele tabellen eller intet af den.

Nogen bud på hvad jeg så kan gøre?

Burde denne template laves i Excel i stedet?
(der er ingen date-picker eller  kontrolelement til sektion med gentaget indhold - men til gengæld kan jeg jo låse cellerne der og kun have de celler der skal skrives i åbne for redigering. (og det med et indlejret Excelark+ billedet er jo logisk i Excel). I så fald hvordan løser jeg så bedst det med date-pickers og gentaget indhold efter behov?

Dog er dem der skal anvende template  bedre til at arbejde i Word end i Excel (og jeg er selv bedre til Word templates end Excel templates - både når det kommer til layout og brug af kontrolelementer).

Link til dokumentet:
(OBS - formattering, excelarket og billedet er ikke helt på plads endnu - så ignorer gerne font mm.)

https://1drv.ms/w/s!Al61YRDzTEzBgcwXPKmdl0nRlijZSw

Anyone?

PFT :-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
20. august 2018 - 13:00 #1
Hvem skal kunne udfylde formularen? Er du sikker på, at alle brugere har Office 2016/ Office 365?
Jeg spørger, fordi du har anvendt kontrolelementtyper, som ikke findes i alle versioner af Word. F.eks. er Kontrolelement til sektion med gentaget indhold kun supporteret i Word 2016/365.
Avatar billede IrisLF Juniormester
20. august 2018 - 13:02 #2
De skulle meget gerne have Office365 - det var ihvertfald den udmelding de gav.

Findes der en alternativ løsning for det til tidligere versioner?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
20. august 2018 - 13:23 #3
Hvis du bruger formularfelter, som findes under Udvikler > Kontrolelementer > Ældre formularer, kan du lave gentaget indhold som krydshenvisninger til formularfelter, der er sat til ”Beregn ved afslutning”. Så vil krydshenvisningerne blive opdateret, når brugeren rykker til næste formularfelt.

Du kan indsætte sektionsskift omkring det indhold, hvor brugerne skal kunne gøre andet – f.eks. afsnittet med Excel-objektet indsat. Så skal beskyttelsen sættes til kun at gælde sektion(er) med formularfelterne.

Har du prøvet at udfylde nogle af dine felter? Tabellerne er indstillet til ”Tilpas automatisk til indholdet”. Det betyder, at tabelcellerne ændrer bredde, når man skriver.

Du har indsat manuelle sideskift. Det kan f.eks. let resultere i en tom side, når der fyldes data ind. Sæt i stedet afsnittet, der skal starte på en ny side, til ”Sideskift før” i dialogboksen ”Afsnit”.
Avatar billede IrisLF Juniormester
20. august 2018 - 13:51 #4
Har nu sat tabellerne til "Fast kolonnebredde" - det virker - og har sat "Sideskift før" ved de relevante afsnit.

Det med sektionsskift og beskyttelse kan jeg ikke få til at virke. Hvordan gør jeg det i praksis? Har sat sektionsskift ind før og efter excelarket og billedet. Det virker stadig ikke når jeg beskytter dokumentet?
Avatar billede IrisLF Juniormester
20. august 2018 - 14:28 #5
Nå men har regnet det med beskyttelsen og sektionerne ud (fik lige øje på et ny mulighed i dialogboksen)...

Men... Altså enten kan jeg bare ikke finde ud af at bruge sektionsskift - eller også er der en eller anden bug i min Word.

Når jeg vælger "Fortløbende sektionsskift" så skifter den alligevel side?! ...
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
20. august 2018 - 14:47 #6
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
20. august 2018 - 15:02 #7
Slå formateringsmærker til og tjek for efterladt manuelt sideskift og tjek afsnitsindstillinger for det afsnit, der starter på en ny side. Der kan også være kaskadeeffekt af flere afsnit med Hold sammen med næste slået til.
Avatar billede IrisLF Juniormester
20. august 2018 - 15:36 #8
Hold nu op hvor har jeg lært noget nyttigt. Fandt ud af det og nu virker det meste.

Tusind tak (det med beskyttelse og sektioner har jeg længe savnet og ikke fundet selv).

På falderebet... (i håb om at du har et øjeblik mere)

Når jeg selv udfylder templaten så anvender jeg primært tastaturet og bevæger mig mellem kontrolelementerne med "pil ned/op" og "alt+pil ned" for at vælge dato. Men når jeg når ned til afkrydsningfelterne så "springer" den dem over og lader mig ikke markere med "space" men tvinger mig til at bruge musen.
Jeg kan samtidig ikke gå tilbage op gennem dokumentet med piletasterne - den "hænger" ved afkrydsningsfelterne. Det samme sker når jeg kommer ned til excelarket - så kan jeg ikke komme op igen med piletasterne og er tvunget til at bruge musen. Er det noget der kan ordnes?

Bemærker også at når jeg tilføjer en gentaget sektion (øvrige opgaver) - så er afkrydsningsfeltet i den nye række ikke centreret på trods af at den "bare" gentager rækken ovenfor. Hvordan kan jeg mon fikse det?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
20. august 2018 - 16:16 #9
Hvis kontrolelementerne er i tabeller, og hvis hver celle kun indeholder ét kontrolelement, kan du flytte med Tab-tasten (Shift-Tab for tilbage). Hvis du rykker til et afkrydsningsfelt med Tab, kan du slå til/fra med Mellemrum.

Men hvis man taster Tab i sidste celle i en tabel, bliver der tilføjet en række.

Se evt. også svar af jjfreedman i denne tråd (engelsk): https://forums.windowssecrets.com/showthread.php/142805-Set-TAB-behavior-in-Word-2010-form-controls

Mht. formatering: Det er ikke muligt at sige noget om det uden at se selve dokumentet. Du må tjekke opsætningen grundigt.
Avatar billede IrisLF Juniormester
20. august 2018 - 16:33 #10
Hvis jeg anvender tab (når arket er låst) så udvider den bare kontrolelementerne med RTF indhold. Selve tabellen er låst mod redigering. Kan kun bevæge mig frem og tilbage med pil op/pil ned ... lige indtil jeg når et afkrydsningsfelt. Når det sker kan jeg med "Pil ned" springe feltet over, men jeg kan ikke gå retur med "Pil op" og kan ikke afkrydse uden mus. Det samme sker ved excelarket. Og kan slet ikke komme forbi billedet med pile eller tab - kun mus.

Du er velkommen til at prøve - måske jeg overser noget?

https://1drv.ms/w/s!Al61YRDzTEzBgcwXPKmdl0nRlijZSw
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
20. august 2018 - 17:26 #11
Jeg vil overlade det til dig selv at eksperimentere. Hvad du kan gøre, afhænger jo af, hvad du alt i alt har i dokumentet, og hvordan det er sat op. Jeg gav blot nogle bud på muligheder. Jeg har ikke tid til at se på dokumentet.