Avatar billede jO_Mors Novice
21. august 2018 - 23:05 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

LOPSLAG - finde værdier i naborækker

Hej
Jeg importerer data til en tabel, og strukturen er forskellig fra gang til gang.
Jeg har brug for at trække data ud fra tabellen.

Nogle data ligger i rækker, hvor kolonne A indeholder en tekst.
Her kan jeg let finde de ønskede data med LOPSLAG og det relevante kolonnenr.

Min udfordring er, at jeg også har brug for værdier fra rækken under den række, som LOPSLAG finder. Denne række indeholder ikke noget i kolonne A, der kan anvendes i LOPSLAG.

Eksempel:
Min LOPSLAG finder søgekriteriet i celle A10.
Hvordan skal min formel skrues sammen, så jeg får værdien i celle C11 som resultat?
Er det evt. en helt anden formel, jeg skal have fat i?
Avatar billede kim1a Ekspert
22. august 2018 - 07:44 #1
Du bør kunne arbejde med indeks match, hvor du kan ligge +1 til rækken. Læs f.eks. mere her:
https://exceljet.net/index-and-match
Avatar billede ebea Ekspert
22. august 2018 - 07:49 #2
Det kan gøres på flere måder. En INDEKS formel, kombineret med MINDSTE og RÆKKE, ville kunne liste dine data, nedefter i rækker, så du får alle dine værdier med (hvis jeg forstår spørgsmålet rigtigt).
Men bedst er, hvis du uploader et eksempel på dit Ark.
Avatar billede jO_Mors Novice
22. august 2018 - 21:24 #3
Tusind tak for henvisning til artikel med INDEX og MATCH.
Det fungerer perfect :-)