Avatar billede plok Forsker
22. august 2018 - 11:13 Der er 9 kommentarer

Smart/nem App til manuel aflæsning af strømforbrug (kWh)?

Hej.

Jeg er lige flyttet i nyt hus og vil gerne følge med i mit El-forbrug.

Der er en fjern aflæst måler men den bliver ikke aktiv før om 1 års tid hvor alle grunde er færdigbebygget. Indtil da vil jeg gerne kunne følge med i forbruget.

Jeg ved godt at man kan lave et excel ark med diverse indtastning og macroer, men kunne forestile mig at der var en smartere løsning i form af en App til smartphone, hvor der også kan trækkes en masse forskellige data?

Det det i bund og grund skal kunne er:
• Måle i kWh
• Pris pr. kWh
• Dag, Uge, Måned og års gennemsnit
• Evt. Et form for diagram læsning
• Evt. påmindelse om aflæsning

Håber I kender til en smart og let tilgængelig App. Det må både være til iPhone og Android da jeg har begge styresystemer.

God dag :)
Avatar billede mort1 Ekspert
22. august 2018 - 17:55 #1
Det forekommer mig, at jeg for noget tid siden har læst om en app med nogle af de muligheder du efterlyser, men jeg husker desværre ikke hvor. Hvis det var mig, ville jeg henvende mig til mit elselskab - Hvis det findes, så ved de det helt sikkert.
Avatar billede ejvindh Ekspert
22. august 2018 - 21:23 #2
Jeg har ikke prøvet den, men denne her ser ud til at kunne mange af de ting, du efterlyser:

https://watts.seas-nve.dk/
Avatar billede plok Forsker
22. august 2018 - 22:56 #3
Jeg har prøvet Watts-Seas men når du ikke er kunde så kan du kun taste aflæsninger ind desværre. Man kan ikke så meget andet.

Men tak for svar :)
Avatar billede puren Ekspert
23. august 2018 - 20:47 #4
er sikker på at fjernaflæning er aktiveret, at den ikke bliver brugt er en anden sag. men hvordan skal den der app trække data fra el-måleren?? Mbus, wireless Mbus, puls udgang, eller IDR

det er dog ikke billigt(et slag på taksen hedder 2500 + evt mdr, tillæg ) hvis hvis du skal have kørt sammen med den officelle måler, jeg havde nok bare fundet en anden elmåler som jeg kunne bestemme over og så fået den lokale elektrikker til at monter den efter den officelle måler
Avatar billede puren Ekspert
23. august 2018 - 20:49 #5
dog er IDR (impuls/lysdiode) noget hø i min oplik
Avatar billede plok Forsker
24. august 2018 - 19:15 #6
#4 Den er slået til men de må ikke udlevere det endnu. Jeg skal også bare have en app hvor jeg selv kan aflæse og se en form for graf udfra de data som jeg putter i den.

Jeg har pt lavet et excel ark med data og graf. Kunne bare være smart hvis det der fantes en smart app til dette formål :)
Avatar billede puren Ekspert
24. august 2018 - 19:40 #7
#6 en app skal jo have et sted at hente dataen, Data kommer jo ikke bare ud af det blå så enten skal du indtaste dem eller have noget til at gøre det ellers må du vente til dit energi selskab laver en app
Avatar billede plok Forsker
24. august 2018 - 20:14 #8
Altså jeg kan jo selv indtaste KwH hver uge, evt. Så skulle den jo kunne regne ud. Har som sagt lavet et Excel ark hvor den selv regner ud.

Se link til billede: https://imgur.com/a/ix6RDy8

Så indtaster jeg selv dato og KwH :)
Avatar billede fase Professor
07. maj 2022 - 00:18 #9
Kan du ikke bare oprette dig som bruger hos dit forsyningsselskab. Jeg får energi fra SEAS-NVE. Der kan jeg hente alle de data, jeg har brug for.