Avatar billede Ann Birgit Andersen Praktikant
22. august 2018 - 21:15 Der er 6 kommentarer

Vandrette striber i sort tekst på print :-(

Jeg har en Epson WF-3725 printer.

Jeg har lige skiftet farvepatroner og nu laver den sorte farve striber på print.

Jeg har kørt dysetest, hovedrensning af printerhoved, men der er stadig striber!!!

Kan noget være tilstoppet???
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. august 2018 - 21:41 #1
Hvis den laver sorte striber, er det jo det modsatte af stoppet - der er noget der er utæt.

Ud med patronen, og retur til butikken.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
22. august 2018 - 23:20 #2
Det er næppe patronen der er defekt. Det er jo bare en blæktank. Måske hvis det er uoriginalt blæk, men det plejer nu at virke godt nok.
Det er nok mere printhovedet der skal renses.

Prøv denne printertest
http://www.datanord.dk/tips-tricks/printertest/
Så kan du bedre se hvilken farve der giver problemet
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. august 2018 - 09:52 #3
Selvfølgelig kan det være patronen - men du har ret i, at når printhovedet er separat, er det mere usandsynligt.

Er det original patron? - hvis ikke, kan blækket være af en anden sammensætning en der skal bruges - og så risikerer du at blækket ikke flyder med den korrekte hastighed ud af printhovedet. Bemærk at din garanti på selve printeren i så fald kan blive påvirket.
Avatar billede Ann Birgit Andersen Praktikant
23. august 2018 - 20:23 #4
Tak for svar og forslag til/løsning af problemet.

Jeg bruger kun original blæk og har altid gjort på denne printer.

Jeg har renset printerhovedet – altså kørt rense programmet på printeren.

Det der sker er at der er "hvide striber" i den sorte tekst.

Jeg har også kørt et dysetest og denne viser at det er den sort det er galt med.

Hvad gør jeg?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. august 2018 - 22:10 #5
Så er det jo printhovedet, der sidder noget snavs i - nogle af dysserne er blokeret.

Først og fremmest kan du stresse den sorte patron ved at printe storemængder koncentreret sort ud - det kan somme tider løsne op.

Ellers er du nødt til at få printhovedet ud og rense med eks. sprit, varmt vand, eller en kombination. Der findes masser af guides i, hvordan man renser printhovedet på nettet...

Og i sidste ende kan du blive nødt til at købe nyt printhoved - eller printer...
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
24. august 2018 - 20:14 #6
En midlertidig løsning kan være at vælge en langsommere udskrift, dvs. en højere kvalitet, man kan tit vælge flere kvaliteter udskrift, fx draft, normal og quality. Så skriver printeren langsommere og printhovedet kan bedre følge med.

Det kan muligvis også klares med gentagne renseprocedurer, hvis du kan så vælg kun at rense den sorte.
Fejlen opstår ofte hvis man ikke har printet længe, en inkjetprinter har ikke godt af ikke at printe i flere uger.