Avatar billede azerty Juniormester
29. august 2018 - 22:29 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Er links med bit.ly "no-go"

Hvis man forkorter et link på en hjemmeside med bit.ly, risikerer man så, at antivirusprogrammer kunne finde på at blokere linket. Linket ser jo lidt mærkeligt ud. Brugeren, der skal downloade fra hjemmesiden med et bit.ly-link. kan jo ikke se, hvad linket fører til.

I mit tilfælde er der tale om et link til et harmløst program, som jeg har liggende på Mediafire. Fordelen ved bit.ly er, at linket downloades direkte i brugerens browser. Mediafire bruger en ekstra side, som brugeren skal downloade fra. Det ville være OK, hvis ikke der væltede alle mulige reklamesider op, når brugeren har downloadet programmet.

På forhånd tak.
Avatar billede milter Ekspert
30. august 2018 - 00:20 #1
Jeg er ikke ekspert på dette område men har alligevel et par kommentarer.

Alle url-forkortere indeholder en masse muligheder for at kunne lokke personer med klikkerkløe i uføre. Alle erfarne mediebrugere vil høre en masse advarselsklokker kime, når de ser, at et link fører til et eksekverbart program, og i sidste ende afhænger det nok af brugerens tillid til din webside.

Om antivirusprogrammer vil blokere dit link, tror jeg ikke, man kan sige noget om, før det er blevet testet nogle gange.

Og reklamer? Dem kan man vist aldrig slippe for ;-)
Avatar billede claes57 Ekspert
30. august 2018 - 10:05 #2
efter goo.gl stopper, så må vi jo til at bruge bit.ly - og hos mig har viruskontrol/adblocker/browser stoppet mig et par gange på bitly
Avatar billede azerty Juniormester
02. september 2018 - 23:44 #3
Tak for jeres kommentarer.

Jeg ved ikke lige, hvad jeg skal klikke på som "løsning". Der er vel ikke nogen indlysende løsning på mit spørgsmål.

Eksperten skal dog ikke ligge med for mange spørgsmål uden "løsning", så jeg vælger "milter". Håber det er OK, Claes57 :-)
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
07. september 2018 - 22:26 #4
Softwaren tjekker ikke linket i sig selv, men indholdet. Så bit.ly er fint, men hvis endestation er noget møg, ja så bør alarmklokker i dit antivirus program at ringe. Mere er der egentlig ikke i det. Men det er korrekt at brugeren ikke kan se at bit.ly måske leder til virus.dk/skal_du_have_virus_ja_så_download_mig.exe

Der findes internet security norton gøjl som måske ville hjælpe en smule, men tager du en browser som firefox. Ja, så popper der faktisk en advarselsboks op hvis du forsøger at eksekvere en fil fra browseren.