Avatar billede Butterfly Ekspert
06. september 2018 - 13:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Link til fane

Hej
Jeg har et regneark med mange faner. På forside Ark1 er der en slags indholdsfortegnelse, med link til de enkelte faner.
Hvis jeg ændre fanenavnet virker linket ikke. Hvordan kan jeg ændre navnet på fanen og få linket til at virke?
Eller oprette en ny "indholdsfortegnelse" efter jeg har ændret fanenavnet.
Navnet hentes i række 6 kolonne E, kolonne E er flettet, kolonne E-K, betyder det noget?
Avatar billede anedi Ekspert
06. september 2018 - 14:36 #1
Hvordan har du lavet dine links til de enkelte faner?

Hvis du eksempelvis bruger denne formel på oversigtsarket, for at hente navnet på ark1:
=HYPERLINK(Ark1!A1;RIGHT(CELL("filename";Ark1!A1);LEN(CELL("filename";Ark1!A1))-FIND("]";CELL("filename";Ark1!A1))))

Så skulle du gerne kunne opdatere fanenavnet og få opdateringen til at følge med.

Vh
Anedi
Avatar billede excelent Ekspert
06. september 2018 - 20:45 #2
Hvis du opretter/definerer et navn i den celle/ark du vil hoppe til
så virker linket altid selv om du ændrer arknavn
fx "hertil" , så kan du anvende følgende formel :

=HYPERLINK("#"&"hertil";"Hop til DIT VALG")
Avatar billede excelent Ekspert
06. september 2018 - 21:01 #3
Denne henter navnet i celle E7

=HYPERLINK("#"&E7;"Hop til DIT VALG")
Avatar billede Butterfly Ekspert
07. september 2018 - 08:20 #4
"Indholdsfortegnelse" og link er oprettet når jeg får filen. Linket peger på en bestemt fane, f.eks. Sheet3, hvis jeg ændre navnet Sheet3 til Maling, så dur linket ikke.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
07. september 2018 - 11:02 #5
Hej

1. hvem har lavet masterfilen?
2. må masterfilen indeholde vba?

Jan
Avatar billede Butterfly Ekspert
07. september 2018 - 11:29 #6
Masterfilen bliver dannet ud fra data vi trækker hos xxx-statslig institution. Vi vælger forskellige kriterier i en database og danner derefter filen.
Når vi har dannet / downloaded filen må vi gøre med den hvad vi vil.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
07. september 2018 - 11:46 #7
ok  hvad med at lave en macro/formular hvor man retter arknavn og link gennem
Har lavet noget magen til en gang hvor man havde macroen liggende i en skabelonfil som man åbnede, så den ikke skulle ligge i den hentede fil,
Avatar billede Butterfly Ekspert
07. september 2018 - 11:49 #8
Ja det lyder som den perfekt ide, hvis link kan laves automatisk via en makro.
Avatar billede jens48 Ekspert
09. september 2018 - 01:30 #9
Vælg den øverste celle hvor du vil have dine links stående og kør denne makro:

Sub Indholdsfortegnelse()
Dim SH As Worksheet
For Each SH In ActiveWorkbook.Worksheets
If ActiveSheet.Name <> SH.Name Then
ActiveCell.Hyperlinks.Add Anchor:=Selection, Address:="", SubAddress:= _
SH.Name & "!A1", TextToDisplay:=SH.Name
ActiveCell.Offset(1, 0).Select
End If
Next SH
End Sub