Avatar billede finb Ekspert
09. september 2018 - 11:36 Der er 2 kommentarer og
4 løsninger

El-patron i gas-vandvarmer ?

Kan man installere en el-patron i en gas-vandvarmer ?
Fordele:
El og gas er back-up for hinanden.
Hurtig opvamning.
-Hvor skal "jord" tilsluttes ?
Tak
Avatar billede posten Ekspert
09. september 2018 - 11:41 #1
jord skal vel "bare" tilsluttes rammen (metal ramme)
Avatar billede mort1 Ekspert
09. september 2018 - 12:23 #2
Der er uden tvivl gasvandvarme som er forberedt til / født med muligheden for at kombinere - men ud fra dit spørgsmål læser jeg, at el og gas ikke er din spidskompetence, og da begge dele jo er potentielt farlige sager for ikke fagfolk, vil jeg anbefale dig at få en fagmand til at udføre opgaven
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2018 - 12:35 #3
#2 Enig. Begge job er autorisede opgaver der "normalt" skal en fagmand til at udføre :-)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
09. september 2018 - 14:50 #4
Det er dyrt at varme vand med el i forhold til gas. Så principielt bør det undgås. Det vil være billigere i længden at få et gasfyr med større kapacitet.
Jeg er ikke meget inde i reglerne men visse el og gas installationer skal udføres af fagmand.
Avatar billede milter Ekspert
09. september 2018 - 18:06 #5
Min første indskydelse er: Glem det! Jeg har været med til at etablere et sådant anlæg i Irland, hvor min kone kommer fra. For i det hele taget at få det til at virke ordentligt, skal hele anlægget være konstrueret til det fra begyndelsen.

Men du kan selvfølgelig have en god grund til at spørge om det, så hvad ønsker du at opnå ved det? Vi har herhjemme over de sidste, varme måneder brugt omkring 150 kroner om måneden til varmt vand til to mennesker med et nyt gasfyr fra september sidste år.
Avatar billede finb Ekspert
11. september 2018 - 08:49 #6
Ja, det er nok for farligt.
En tank, der er FØDT til el+gas er dyr, >7K.
Men man kunne serieforbinde 2 tanke, 1 gas, 1 el:
Til hverdag kører gassen, ved gæster også el'en.