Avatar billede RuneDams Juniormester
12. september 2018 - 12:13 Der er 6 kommentarer

Erfaring omkring subwoofer DIY søges

Hej
Jeg søger en med lidt erfaring indenfor valg af forstærker modul til en hjemmebygget subwoofer. Jeg har en 15" enhed, og for at holde prisen nede kiggede jeg for sjov på Amazon efter gode tilbud. Jeg faldte over denne https://www.amazon.de/Gelhard-GXV1000S-AKTIV-SUBWOOFER-Einbau/dp/B00MWON1G2

Er der en med erfaring indenfor forstærkere der måske kan guide mig lidt omkring valg af denne, frem for valg af for eksempel denne: https://www.monacor.dk/produkter/aktive-moduler/vnr/320800/

Jeg er ikke i tvivl om at den sidste er bedst, men prisen taget i betragtning, hvad er jeres tanke omkring den første så?
Håber der er en der kan hjælpe :).
mvh Rune
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. september 2018 - 22:01 #1
Well, begge er klasse-D dimser med en switchmode-PSU. Taget i betragtning at den første står til €100,- ville jeg prøve den. Dør den, så fred være med det. Klasse-D på en sub er ikke HiFi, uanset hvordan man skærer kagen.
Avatar billede RuneDams Juniormester
15. september 2018 - 17:13 #2
Hej.
Jeg var ikke klar over at en klasse D forstærker var noget skidt på en subwoofer. Men prisen taget i betragtning har jeg heller ikke kunne finde en klasse AB forstærker alla de to andre?
mvh
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. september 2018 - 20:47 #3
Klasse D er ok til en sub, netop fordi det ikke stiller de store krav til musikalitet.
Klasse A/B vil blive MEGET dyrere pr. watt, så hold endelig ved din nuværende plan.
Avatar billede RuneDams Juniormester
18. september 2018 - 09:00 #4
Perfekt, det lyder godt. Har du et forslag til en forstærker, eller ville den Gelhard være udmærket?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. september 2018 - 09:28 #5
Jeg ville give en et forsøg.

Du skal have med i tankerne, at du som hjemmebygger ikke har adgang til de samme beregnings- og designværktøjer, som en producent råder over, ligesom du heller ikke har de samme målefaciliteter som de har, så det vil under alle omstændigheder blive det muliges kunst. Helt enkelt: Byg og lyt. :-)
Avatar billede RuneDams Juniormester
23. september 2018 - 12:11 #6
Det er også det jeg tænker. Det skal ikke være en vanvittig "imponerende" sub i form af computer designet kasse osv. Det er bare en ekstra højtaler jeg har liggende og gerne vil forsøge mig med lidt selvbyg til, og der forestillede jeg mig at den (i forhold til prisen) var udemærket til netop dette.