Avatar billede djtj Novice
14. september 2018 - 07:14 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Excel - Filter og Tæl

Hej

Jeg har et ark med mange kolonner, men kogt ned til et eksempel er følgende:
Navn  Størrelse
Peter  4
Peter  3
Niels  4
Jakob 4

Det jeg ønsker er at vide, er hvor mange gange de respektive værdier i kolonnen størrelse optræder. Altså resultatet:
3 = 1
4 = 3

Det løser jeg vedbrug af
TÆL.HVIS($B$2:$B$5;3)
TÆL.HVIS($B$2:$B$5;4)

Så langt så godt.

Min udfordring opstår når jeg pludselig filtrerer listen så jeg kun ser  Peter og Jakob. Listen ser da således ud:
Navn  Type
Peter  4
Peter  3
Jakob 4

Mit output er da stadigvæk det samme:
3 = 1
4 = 3

Selv om det skulle være:
3 = 1
4 = 2

Jeg har gravet og gravet. Men sidder fast.

Håber nogen kan hjælpe
Avatar billede ebea Ekspert
14. september 2018 - 07:56 #1
Det blir' en lidt lang formel, da du ikke (som du har opdaget) kan få excel til at tælle en specifik værdi, når du har filtreret din liste.
Kig på B2:B5=3 som er der hvor du angir dit søgekriterie

=SUMPRODUKT((B2:B5=3)*(SUBTOTAL(103;FORSKYDNING(B2;RÆKKE(B2:B5)-MIN(RÆKKE(B2:B5));0))))
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. september 2018 - 08:00 #2
prøv denne lille brugerdefinerede funktion

Sættes ind i et modul (tryk Alt+F11 og Alt+i og Alt+m)

Option Explicit
Dim lCount As Long
Dim rCell As Range
Function TælHvisSynlig(Område As Range, Kriterier As Variant)
    Application.Volatile
    lCount = 0
    For Each rCell In Område
        If (Not rCell.EntireRow.Hidden) And (Not rCell.EntireColumn.Hidden) Then
            If rCell.Value = Kriterier Then
                lCount = lCount + 1
            End If
    Next
    TælHvisSynlig = lCount
End Function

i din Celle kan du nu skrive "=TælHvisSynlig(B2:B6;4)"

Jan
Avatar billede kim1a Ekspert
14. september 2018 - 08:48 #3
Er det ikke blot at bruge subtotal(3; i stedet for tæl.hvis?
Avatar billede ebea Ekspert
14. september 2018 - 09:01 #4
#3  -  Det gir' jo kun totalen af antal værdier (funktionen 3, er lig med TÆLV). Der kan ikke defineres hvad der skal tælles i subtotal.
Avatar billede djtj Novice
18. oktober 2018 - 17:55 #5
Det virkede fint med det modul. TAK!