Avatar billede fileto Seniormester
17. september 2018 - 16:05 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

USB Windows 10 installer booter ikke

Hej

Jeg er ved at installere windows 10 på en lenovo labtop

Jeg har købt en licens og dowloadet iso-filen fra microsofts hjemmeside.

Jeg har brugt Rufus til at danne usb win10 installleren med isofilen, men usb win installeren booter ikke op på maskinen.

Jeg har prøvet om min linux-installer booter op og det virker fint.

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
17. september 2018 - 16:28 #1
Lyder mærkeligt. Noget må være gået galt da Rufus klargjorde usb'en.
Prøv igen helt forfra. Evt med en anden usb-nøgle.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. september 2018 - 16:56 #2
Du har sikkert fået lavet boot-sticken som en EFI/GPT stick, mens PC´ens BIOS er sat til "CSM"/Legacy/Compatibility mode.

Det letteste er nok at åbne din PC, og se efter CSM/Compatibility/Legacy under noget med BOOT, og så slå det til det modsatte af hvad det er nu. Det hænger sammen med "Secure Boot", som formentlig også skal slås fra/til.

Om muligt, bør du foretrække Secure Boot slået til, og CSM fra. Men det kan du også rette til, når Windows er installeret.
17. september 2018 - 16:57 #3
Avatar billede poko1 Ekspert
17. september 2018 - 17:49 #4
Læg denne adresse ind på din PC: Den ændrer sig automatisk når der kommer en ny version! Og så er det i øvrigt den samme der bruges også til EFI/UEFI. Installationen.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede posten Ekspert
17. september 2018 - 20:23 #5
poko1 det er ikke en hel windows 10 du får kun ver.1803 hvis du har den skriver den bare afslut
Avatar billede poko1 Ekspert
17. september 2018 - 20:59 #6
Selvfølgelig får du en hel Windows 10 Jeg kører altså rundt og hjælper folk til daglig
Du kan jo også se at den fylder næsten 6 GB
https://ibb.co/i6QhSK
Avatar billede posten Ekspert
17. september 2018 - 21:57 #7
så skal man så ikke ta den øverste og hente
Avatar billede poko1 Ekspert
17. september 2018 - 22:42 #8
Spørgsmålet var jo også at den var lavet med Rufus!
På mit link downloader du direkte på USB. Stikket!

"Jeg har brugt Rufus til at danne usb win10 installleren med isofilen, men usb win installeren booter ikke op på maskinen"
Avatar billede fileto Seniormester
18. september 2018 - 11:51 #9
Hej Ole Madsen
Når jeg stiller secure boot til og scm fra så botter maskinen ikke. Den går i boot menu og kommer ikke ud derfra. Når jeg sætter legacy på igen så booter den op med windows 7 fra haddisken.
Avatar billede poko1 Ekspert
18. september 2018 - 13:47 #10
Hvis du løber ind i denne melding er det fordi du ikke kan køre MBR i EFI Systemet men skal ændre til GPT Systemet!
https://ibb.co/eZaeRe
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. september 2018 - 14:18 #11
Så lyder det som om at din USB-stick i hvert fald ikke kan læses som EFI formatteret. Så er du tvunget til at boote i "CSM" mode, med Secure Boot slået fra.
Og da det var stedet vi kom fra, lyder det meget til at din USB stick ikke kan læses af PC´en

Rufus er efterhånden blevet pænt avanceret - prøv nogle andre indstillinger. Et tip er at bruge FAT32 filsystemet - NTFS kan ikke læses af alle systemer (specielt ikke UEFI).
Avatar billede fileto Seniormester
18. september 2018 - 15:05 #12
Ok, men mit usb har Windows 10 installer på. Kan jeg godt installere windows 10 på en pc der ikke har secure boot?
Avatar billede poko1 Ekspert
18. september 2018 - 15:26 #13
Hvis det er en Thinkpad skal de se sådan ud i BIOS.
https://ibb.co/fNZWNK
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. september 2018 - 17:00 #14
Ja, du kan godt installere Windows 10 på en PC uden Secure Boot.

Secure Boot er en funktion, så UEFI BIOS ser efter certifikater i operativsystemet (Windows installationssystemet windows PE, Windows 10, Linux Mint o.s.v.). Det forhindrer de såkaldte Rootkits i at inficere maskinen.

Med Secure Boot kan man kun installere fra en USB stick der er formatteret med GPT/EFI partitions systemet - jeg antager det er for at sikre, at et rootkit ikke kan inficere stick´en. Har du installationen på en DVD, er der ikke nogen begrænsning.

Men der er ikke noget til hinder for at du slår Secure Boot fra (og CSM til). Så kan du installere fra alle medier. Og du kan også efterfølgende slå Secure Boot til i BIOS.

Men siden Windows ikke vil boote på din installationsstick må den enten være lavet forkert, eller være defekt.

Vises den overhovedet i boot-menuen?
Avatar billede fileto Seniormester
20. september 2018 - 14:56 #15
Hej ole_madsen
Det hjalp at lave usb installeren med CSM support. Dog krævede en anden partitionering og et format som ikke var FAT32. I mit tilfælde  NTFS. USB starter fint nu i CSM mode og uden secureboot. Så jeg vil sige tak til dig og alle jer andre der har deltaget i tråden.
Avatar billede posten Ekspert
20. september 2018 - 15:27 #16
fileto : ved ikke hvorfor og hvem der lokkede dig til fat32 har lært man KUN bruger ntfs
da fat32/16 ernoget man helst skal holde sig fra og når man så "kan" vælge mellem 32 bit eller 64 bit er det bedst man vælger 64 bit da der du der kan bruge ALLE ram mener 32kun understøtter 8 ram
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. september 2018 - 16:42 #17
@Posten - Det er mig der har "lokket" fileto til at bruge FAT32 - og så kan jeg forhåbentlig lære dig noget nyt :-)

Du blander pærer og bananer. Et 64bit operativsystem kan sagtens være installeret på en FAT32 formatteret disk - det har intet med operativsystemets arkitektur at gøre, og dermed heller ikke RAM.

FAT32 vs NTFS giver nogle fordele/ulemper ved begge - FAT32 er eks. det mest "kompatible" med forskellige systemer, hvor NTFS er Windows specifikt. Til gengæld kan NTFS bedre håndtere store filer og patritioner - her har FAT32 begrænsninger... - og så er der mange andre forskelle, fordele og ulemper. Læs mere på https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_systems og på https://en.wikipedia.org/wiki/File_system

Men når vi snakker EFI formatterede sticks op imod UEFI Bios, så er det faktisk kun FAT32 (og 16) der er understøttet jf. specifikationerne på EFI. Nogle producenter har valgt at indbygge understøttelse for NTFS - men det er ikke noget man skal regne med. Se iøvrigt https://en.wikipedia.org/wiki/EFI_system_partition hvor der står:

UEFI firmware supports booting from removable storage devices such as USB flash drives. For that purpose, a removable device needs to be formatted with a FAT12, FAT16 or FAT32 file system, while a boot loader needs to be stored according to the standard ESP file hierarchy, or by providing a complete path of a boot loader to the system's boot manager.[1]

MEN når man så slår CSM til og Secure Boot fra, så kører vi jo på "Legacy BIOS", som understøtter både FAT32 og NTFS... - derfor virkede det pludseligt...

Håber det forklarer nogenlunde, og IKKE lægger op til diskussion... - der er altså rigtig mange ting man kan misforstå på sin helt egen måde ;-)