Avatar billede lurup Ekspert
19. september 2018 - 22:12 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Laver mange billeder om til 250 x 250 Pixel

Jeg har en masse billeder jeg skal lave om til 250 x 250 pixel for at du kommer til at passe på en hjemmeside. ( jpg)
Hvordan gør jeg det nemmeste ??
Tænker på en måde med et vindue på 250 x 250 pixel hvor jeg kan zoom billedet op og ned til det passer.
Avatar billede falster Ekspert
20. september 2018 - 00:02 #1
Både IrfanView og XnView har multikonverteringsværktøjer til formålet.

Eller brug XnCovert:

https://www.xnview.com/en/xnconvert/#screenshots

(Hvis ikke originalerne (også) er kvadratiske, skal du nok eksperimentere lidt med transformationsindstillingerne, men de nævnte værktøjer har "preview".)
Avatar billede claes57 Ekspert
20. september 2018 - 08:11 #2
Hvis der er mange billeder, og du vil have dem i fuld opløsning (men vist i 250*250) så tager det en krig at vise siden.
Lav små billeder, og lad billeder være et klikbart link til billedet i fuld opløsning - så kan seere selv zoome det de vil.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
20. september 2018 - 13:51 #3
Har et lille php script som fungere okay til at lave thumbnail billeder.
Der findes måske en smartere måde. Men den har funktion har gjort sit indtil videre.
Måske det ka hjælpe dig lidt.

function Thumbnail($src,$dest,$desired_width = 200, $desired_height = false)
{
    /*If no dimenstion for thumbnail given, return false */
    if (!$desired_height&&!$desired_width) return false;
    $fparts = pathinfo($src);
    $ext = strtolower($fparts['extension']);
    /* if its not an image return false */
    if (!in_array($ext,array('gif','jpg','png','jpeg'))) return false;

    /* read the source image */
    if ($ext == 'gif')
        $resource = imagecreatefromgif($src);
    else if ($ext == 'png'){
        $resource = imagecreatefrompng($src);
    }
    else if ($ext == 'jpg' || $ext == 'jpeg')
        $resource = imagecreatefromjpeg($src);

    $width  = imagesx($resource);
    $height = imagesy($resource);
    /* find the "desired height" or "desired width" of this thumbnail, relative to each other, if one of them is not given  */
    if(!$desired_height) $desired_height = floor($height*($desired_width/$width));
    if(!$desired_width)  $desired_width  = floor($width*($desired_height/$height));

    /* create a new, "virtual" image */
    $virtual_image = imagecreatetruecolor($desired_width,$desired_height);
      if ($ext == 'png'){
        imagealphablending($virtual_image, false);
        imagesavealpha($virtual_image, true);
    }

    /* copy source image at a resized size */
    imagecopyresampled($virtual_image,$resource,0,0,0,0,$desired_width,$desired_height,$width,$height);

    /* create the physical thumbnail image to its destination */
    /* Use correct function based on the desired image type from $dest thumbnail source */
    $fparts = pathinfo($dest);
    $ext = strtolower($fparts['extension']);
    /* if dest is not an image type, default to jpg */
    if (!in_array($ext,array('gif','jpg','png','jpeg'))) $ext = 'jpg';
    $dest = $fparts['dirname'].'/'.$fparts['filename'].'.'.$ext;

    if ($ext == 'gif')
        imagegif($virtual_image,$dest);
    else if ($ext == 'png')
        imagepng($virtual_image,$dest,1);
    else if ($ext == 'jpg' || $ext == 'jpeg')
        imagejpeg($virtual_image,$dest,100);

    return array(
        'width'    => $width,
        'height'    => $height,
        'new_width' => $desired_width,
        'new_height'=> $desired_height,
        'dest'      => $dest
    );
}
Avatar billede lurup Ekspert
13. november 2018 - 20:41 #4
Tak for hjælpen