Avatar billede Adam Novice
21. september 2018 - 16:10 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

PC'ere har svært ved at få kablet forbindelse til internettet

Hej,

Denne udfordring giver mig (flere) grå hår. Jeg håber nogen kan give mig en idé om hvad der kan være galt. Jeg føler at jeg har prøvet alt.

Vores husstand har en 20/20 Mbit forbindelse fra Fullrate. I en del år har vi haft en Zyxel router, som har virket okay. Vi har en del enheder koblet til routeten via både kabel og trådløst. Det har som sagt virket sådan okay. For et par måneder siden fik vi dog en ny router af typen Sagemcom f@st 5353 tilsendt. Siden da har vi fået problemer med at få internetforbindelse på 2 ud af 3 stationære PC. Der er ingen problemer med den 3. PC, netværksprinteren eller vores SONOS bridge, ligesom det trådløse internet virker fint nok på diverse enheder. Fullrates kundeservice er komplet ubrugelig og sender mig en standardiseret begynderguide til trådløst internet, selv efter flere dybdegående forsøg at beskrive min problematik for dem over telefon og over mail.

Her er en kort historik over mit problem:

1. 3 PC'ere er slået til den gamle Zyxel router og kan komme på internettet
2. Skifter PC nr. 1 ud med en ny Vision PC til 15.000 kr og den har fint forbindelse til internettet.
3. Vi få den nye Sagemcom router tilsendt. Den nye PC kan nu kun få forbindelse til internettet efter at jeg genstarter den 3+ gange eller genstarter routeten. Dette skal jeg gøre hver gang PC'en har være slukket. Det er ren gambling. Har prøvet Windows fejlfinding, skifte kabler ud, bytte rundt på kabler/porte. Alt uden held.
4. Computer nr. 2 som godt kan få forbindelse til internettet på den nye router skiftes ud til en ny Vision PC til 8.500 kr. Herefter opleves der præcis samme problemer som ved PC nr. 1.
5. Alt imens fungere min 5 år gamle PC nr. 3 fint.
6. Fullrate kan ikke finde ud af at hjælpe mig og mener at det er PC nr. 1 og 2 den er gal med. Men det giver da ingen mening, når man kigger på ovenstående historik - eller gør det?
7. Har testet forbindelsen og den svarer til 20/20 Mbit.

Håber nogen kan hjælpe mig. Er det en ny internetudbyder der skal til? Ny router måske? Vi er desperate!

Hilsen
Adam
Avatar billede posten Ekspert
21. september 2018 - 17:08 #1
hvorfor skifte router når det virker ???
7. husk den pc du tester med SKAL være med kabel
har du prøvet på google om den router du har fået er god nok ??
du glemmer de der 4 tal så vi kan se HVILKEN  model du har ?? 3890 ??
Avatar billede Adam Novice
21. september 2018 - 17:39 #2
Hej Posten,

Tak fordi at du prøver at hjælpe mig!
Jeg beklager, hvis jeg ikke har været specifik nok i mit indlæg:

- Jeg forstår ikke helt hvad du mener med "hvorfor skifte router når det virker?": Jeg tænker, at det er til ret stor gene at skulle genstarte router eller PC'er 3+ gange for at få forbindelse til internettet. Måske kan du forklare, hvad du mener?

- Har testet alle 3 stationære PC'er med kabel, da de ikke har WiFi. De viser alle omkring 20/20 Mbit. Beklager hvis jeg ikke var tydelig nok.

- Hvordan tjekker jeg på google om min Sagemcomf@ast 5353 router er god nok? Hvad bør jeg kigge efter? Det der undrer mig er, at det ifølge Fullrate skulle være deres nyeste mest avancerede router, men at mine nyeste PC'ere har problemer med at få adgang til internettet igennem den, hvorimod der ingen problemer var på den gamle router,

- Min model er en "5353". Glemte at skrive det under punkt nr. 3, efter at jeg havde skrevet det i den indledende tekst - sorry.

Igen, tak fordi at du har gidet at skænke mit problem en tanke - det sætter jeg stor pris på!

Hilsen
Adam
Avatar billede posten Ekspert
21. september 2018 - 18:08 #3
jeg mener hvis det du har i forvejen virker hvorfor så skifte ??
det du skal kigge efter er om der på google bliver advaret mod den model og hvad er der der af da på den magter den at køre med de antal pc'er som du har brug for og om den magter det kodesystem som du har opsat dit netværk med
Avatar billede INK Ekspert
21. september 2018 - 18:19 #4
Har du forsøgt at nulstille netværksindstillinger på dine nye PCer?

Gå i indstillinger, netværk og internet, netværksnulstilling.
Skulle slette evt. "gamle"/uaktuelle værdier fra en evt. tidligere tilslutning andetsteds.

Håber det hjælper dig.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2018 - 18:24 #5
Sagem er det samme lort som yousee byder deres kunder.
de virker ikke, det er gambling.

brug en anden router, eller gå væk fra fullrate
Avatar billede posten Ekspert
23. september 2018 - 07:20 #6
fik aldrig en forklaring på om den gl. router virkede godt nok eller der også var problemer dér
glemte også at sige i #3 tjek hvad kanal du bruger da der kan være mange på hver kanal
Avatar billede Adam Novice
23. september 2018 - 07:53 #7
@ink:
Det skal jeg da lige prøve med de to computere. Tak for input!

@posten:
Der var ingen problemer med den gamle router. Problemerne opstod i det øjeblik jeg forbandt de 2 nye PC'ere til den nye router.
Mht. til "kanal", er det så ikke kun ved trådløse forbindelser, at man kan skifte kanal?

@Sidwave:
Jeg er bange for, at det også ender i den retning. Ville bare forsøge at opsøge nogle kloge hoveder herinde, inden jeg sprang ud i det. Men det er da rart at vide, at nogen konkluderer det samme, som jeg har gjort. Så er det ikke bare mig, der (umiddelbart) er tosset.

Tak for jeres meninger, inputs og forsøg på at hjælpe mig. Jeg sætter stor pris på det.
Avatar billede posten Ekspert
23. september 2018 - 08:51 #8
jeg mener valg af kanaler har betydning for begge veje men lad andre kommonte det hvis de ved bedre men når nu det kører med den gl router så gem den nye i bunden af en skuffe
Avatar billede Adam Novice
23. september 2018 - 10:37 #9
Det ville jeg også meget gerne, posten, men Fullrate ville have deres gamle router tilbage. Så jeg overvejer enten bare at købe min egen router til huset, eller at skifte internetudbyder :-)
Avatar billede posten Ekspert
23. september 2018 - 17:05 #10
Avatar billede Adam Novice
23. september 2018 - 18:46 #11
Den ser ret lækkert ud, posten. Den vil jeg klart overveje nærmere. Tak for det.
Avatar billede INK Ekspert
23. september 2018 - 18:53 #12
Inden du investerer familieformuen, har du prøvet #4 ?

Det er jo den kablede forbindelse, der volder problemer.
Avatar billede f-arn Guru
23. september 2018 - 19:48 #13
Bruger du IP 192.168.0.xxx til noget?
Avatar billede Adam Novice
29. oktober 2018 - 07:26 #14
Hej Alle,

Beklager at jeg ikke har fået vendt tilbage i ordentlig tid, men der har været lidt udfordringer i privaten.

Jeg udførte en netværksnulstilling på begge de nye PC'ere som beskrevet af 'Ink' i #4, efterfulgt af clean installation den nyeste driverversion til 'Realtek PCIe GbE Family Controller'. Den gamle driverversioner var fra 2017, og den nye er fra 2018. Begge PC'ere har kørt i en lille uges tid nu, umiddelbart uden de beskrevne netværksproblemer. Yay!!! (håber ikke, at jeg har jinxed det nu)

Jeg ville bare sige et STOT TAK til alle jer, som har forsøgt at hjælpe mig.

Mange hilsner
Adam
Avatar billede Adam Novice
29. oktober 2018 - 07:35 #15
Jeg glemte lige at skrive, at jeg naturligvis har angivet #4 som løsningen. Og selvfølgelig et særligt tak til 'Ink'.

Mange hilsner
Adam