Avatar billede fileto Seniormester
24. september 2018 - 12:04 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Jeg kan ikke slå secure boot til via bios

Hej
Jeg har netop installeret windows 10 på min computer i det jeg har brugt CSM opstart så min windows installer kunne virke. Men når jeg slår secure boot til og systemet således slår CSM fra og setter UEFI only så vil den ikke boote.
Det der sker er, at når jeg siger quit og save så havner jeg over i boot menuen og den kan jeg ikke komme ud af. Når jeg siger enter til et af valgmulighederne så kommer boot menuen bare op igen. Den eneste måde jeg kan boote computeren på er ved at sætte CSM til yes og Both UEFI og Legacy support (eller legacy support alene)
Hvad gør jeg galt?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. september 2018 - 12:36 #1
Dit installationsmedie er formentlig ikke UEFI kompatibelt.

Du kan starte DISKPART op (med administratorrettigheder), skrive "List disk", og så se om der er stjerne i "GPT" kolonnen. Er der ikke det, er den ikke UEFI kompatibel.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. september 2018 - 12:40 #2
For at lave den UEFI kompatibel, skal du skrive følgende i diskpart (Bemærk - du sletter alt der ligger på sticken):

list disk (viser en oversigt over diskene i maskinen - find det rigtige disknummer)
select disk 1 (forudsat din USB svarer til disk 1 - ellers select disk 2 o.s.v...)
clean (sletter al data)
convert gpt (konverterer til GPT partitionstabel)
create partition primary (opretter en partition)
format fs=fat32 quick override (formatterer partitionen med FAT32)
assign (tildeler et drevbogstav)
exit (lukker diskpart)

Nu kopierer du alle Windows installationsfilerne over, og du har et klart UEFI kompatibelt installationsmedie.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2018 - 12:58 #3
🤓👍
Det betyder, at du før har brugt Windows 7, og kørt kørt opgradering mens du var logget ind i systemet.

Secure Boot aktiveret guide:
1.
Start dit pc og kom ind i BIOS,
Benyt Secure Boot indstillinger. Og accepter ændringer.
2.
Win10 installation medie skal startes ved hjælp af F12,
hvor du starter direkte DVD-installations-medium/USB-installations-medium,
accepter start af installation med tastatur når besked forekommer, at man vil starte når det er DVD-installations-medium, USB-installations-medium forekommer ikke.
3.
Sprog, vælg. Næste. Tryk Installer. Slet alt partition.
Tryk Næste, når alt er Slettet
(Medmindre Næste knap ikke kan trykkes,
så skal du trykke på Ny, derefter trykke på Næste).
4.
I stedet for Legacy BIOS indstilling + hdd er formatteret med MBR,
vil det nu formattere med GPT og BIOS med Secure Boot indstilling.
5.
Færdiggør Win10 installation.
Avatar billede fileto Seniormester
24. september 2018 - 13:47 #4
Hej ole_madsen

Du skrev i et af mine tidligere tråde :
"Men der er ikke noget til hinder for at du slår Secure Boot fra (og CSM til). Så kan du installere fra alle medier. Og du kan også efterfølgende slå Secure Boot til i BIOS."

Jeg har allerede installeret windows 10 og det virker fint. Men nu ville jeg som du foreslog enable Secure Boot. Når jeg gør dette kommer jeg bare ikke ud af bios. Jeg bliver sendt over til boot menuen hvor jeg ikke kommer videre. (Altså med mindre jeg går over og slår secure boot fra.) Jeg får således kun lov at boote i csm.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2018 - 13:56 #5
Har man kigget på Boot inde i BIOS?
- Inkluder Windows Boot Manager,
og som første.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2018 - 13:59 #6
BIOS Sikkerhed/BIOS Security
- UEFFI BIOS Update Option
- Enabled alle?
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2018 - 14:05 #7
Jo, grunden til man bare ikke kan slå det til, er den format installation der blev brugt er MBR, enten fordi du opgraderede fra et Legacy Windows eller ikke startede nyt partitioner på dit hdd, med ren installation, hvor man sletter alt på hdd.
Ren installation med Secure Boot indstillet.

Du kan bare ikke skifte til Secure Boot medmindre man installerer styresystemet helt om, som beskrevet fra os begge to.
Avatar billede fileto Seniormester
24. september 2018 - 14:13 #8
Ok. Det anede mig nok. Men kan man bede windows installations programmet om at installere med secure boot eller er det sådan at man skal formatere disken først i et bestemt format inden man installerer win10? Og er det også nødvendigt at usb stikket er korrekt formateret til UEFI boot før end man kan installere win10 med secure boot. For mit problem var allerførst at jeg ikke kunne få mit usb stick til at boote med mindre jeg klargjorde det med CSM opstart. Det var det eneste der virkede.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2018 - 14:21 #9
Brug rufus med at lave usb installations-medium.
https://rufus.akeo.ie/
- Partitionsordning til GPT 👍
- Målsystem: UEFI 👍

Og følf #3 vejledning.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. september 2018 - 08:21 #10
Beklager jeg har været fraværende - jeg fik problemer med min egen PC.

Og Jørgen A.B. har ret, du er nødt til at installere forfra.
I forhold til min tidligere kommentar om at slå SecureBoot til - det er som sådan også rigtig nok, men kun hvis man har fået installeret Win10 på en GPT/UEFI forberedt maskine - den detalje fik jeg glemt i farten.
Dit problem var jo at du ikke kunne få det til at virke med mediet, der givetvis IKKE har været GPT/UEFI forberedt, og så kan man ikke bare konvertere (det kan man hvis man har styr på partitionerne, og bruger 3. parts software - men selv om det er lykkedes for mig en enkelt gang, er det ikke noget jeg vil kaste mig ud i igen, eller anbefale andre).

Du kan i øvrigt sagtens bruge Rufus som Jørgen A.B. skriver - min Diskpart vejledning i #2 gør nøjagtig det samme - jeg synes Rufus efterhånden har for mange funktioner der kan være svære at gennemskue. Til gengæld skal man selv kunne åbne en ISO fil og kopiere filerne over på...
Avatar billede fileto Seniormester
26. september 2018 - 14:11 #11
Nu har jeg dannet i UEFI med partitionsording GPT

Jeg har to problemer.

1. Når jeg prøver at boote i CSM så booter computeren ikke op på usb stikket.

2. Når jeg prøver at slå Secureboot til og sætter CSM fra så kommer jeg over i boot menuen. Når jeg så vælger mit Kingston usb så havner jeg igen i boot menuen. Så jeg kommer ikke ud af boot menuen med mindre jeg slår secure boot fra. Så booter den fint men ikke på mit usb stick.

Jeg har i øvrigt lagt mærke til at computeren ikke længere kan gå i bios via opstart og f1 tasten. Jeg skal ind via indstilinger i windows og gendandelse osv. Jeg ved ikke om dette har nået at sige.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. september 2018 - 14:25 #12
Er du sikker på BIOS ikke nås med F2? (F1 kan også være rigtigt :-)

Men der ud over lyder det som om filerne ikke ligger ordentligt på USB-sticken, siden den ikke vil boote. Hvordan har du lavet den?
Avatar billede fileto Seniormester
26. september 2018 - 14:36 #13
Jeg har brugt rufus og sat UEFI og GPT desuden FAT32.
Ellers har jeg bare brugt deault settings.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. september 2018 - 15:13 #14
Okay - som sagt har jeg opgivet Rufus, fordi den er blevet for avanceret, så jeg har ikke nogen gode råd til den...

Jeg regner med at filerne der er kopieret ned, er hentet via værktøjet på https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 ?
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2018 - 15:27 #15
🤓👍
Husk, detaljer, detaljer og detaljer.
- Når man vil installere i Secure Boot, er det naturligt Partitionsordning er GPT og UEFI (ikke CSM), når du vil benytte sikkerhed, hurtig opstart, ergo, skal CSM ikke bruges.
Secure Boot=CSM:No/Disabled.
Så vil Windows 10 installation virke 🤓👍
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2018 - 15:38 #16
BIOS
Har du ekskluderet Windows Boot Manager, skal det sættes som det første.
- Kig evt. Startup->Boot inde i BIOS.
Se om Windows Boot Manager er med eller sæt det som første.

Evt. hent Windows 10 april 2018 winver 1803 udgave, læg det ind med rufus.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10ISO
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2018 - 15:43 #17
Måske ville det hjælpe, at vide bundkort model/bærbar model, for bedre vejledning 🤓👍
Avatar billede fileto Seniormester
01. oktober 2018 - 12:09 #18
Computeren hedder Lenovo B5400, Det er en bærbar. Jeg kan ikke lige finde kommandoen til at se motherboardet.
Avatar billede fileto Seniormester
01. oktober 2018 - 12:24 #19
Jeg har ikke noget Windows boot manager i min bios. Network boot står til PCI LAN.
Der er en listes med forskællige muligheder men ingen windows boot manager
Listen er
USB CD
USB FDD
ATAPI CD: PLDS DVD-RW DU8A5SH
ATA HDD1
USB HDD
PCI LAN

Når jeg sætter UEFI og CSM på så er det at jeg havner i boot menu ved exit. Og her fra ikke kommer videre.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. oktober 2018 - 12:44 #20
Jeg kan stadig kun se, det skyldes at der er noget galt med USB-sticken du prøver at boote på.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2018 - 13:01 #21
Inkluder venligst Windows Boot Manager ved at markere den ved boot rækkefølge, og tryk evt. på 'X', sæt det som første
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. oktober 2018 - 13:12 #22
Windows Boot Manager er først relevant i det øjeblik Windows er installeret.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2018 - 13:22 #23
Desværre virker B5400 anderledes 🤓👍
Avatar billede fileto Seniormester
01. oktober 2018 - 13:50 #24
Er boot manager det som jeg kommer ind i når jeg har bootet maskinen op og kommer ind i windows?
Der siger jeg:
Indstillinger
Opdatering og sikkerhed
Genoprettelse
Avanceret start
Fejlfinding
Avancerede indstillinger
Startindstillinger

Ja, for i selve bios finder jeg ingen Boot manager.
Avatar billede fileto Seniormester
01. oktober 2018 - 13:52 #25
Rettelse : Ja, for i selve bios finder jeg ingen Windows boot manager.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. oktober 2018 - 13:53 #26
Windows BootManager bruges til at styre boot-sekvensen af Windows, og kan bruges til at starte forskellige operativsystemer, installeret på samme harddisk. Men den har ingen relevans, før Windows er blevet installeret, og Win10 installationen skal nok sørge for selv at aktivere den i BIOS.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2018 - 14:17 #27
🤓😆👍
Tænder for pc, tryk F1-> Kommer ind i Bios:
Øverste faneblad: Main, Config, Date/Time, Security, Startup, herunder Startup, er der "Boot", tryk Enter på dette 🤓👍
Vær så artig, bemærk to forskellige emner:
1. Boot Priority Order (det aktive boot rækkefølge).
2. Excluded from boot priority order (deaktiverede enheder)
- Det er her evt. Windows Boot Manager der skal sættes til "1" ved Boot Priority Order ved at trykke på "!" (shift+1).

- Pladser den som første ved brug af "+" (plus).
Esc.

Aktiver Secure Boot, csm deaktiveres automatisk for dig.
Exit ved at gemme indstillede.

Følg så oprindelig vejledning, #3
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2018 - 14:31 #28
Ved #3 kan du nu hoppe direkte til step 2.

🤓👍 Det vil køre for dig derfra.

Hygge, hopper af tråden med at følge med
Avatar billede fileto Seniormester
05. oktober 2018 - 11:18 #29
Jeg lukker tråden da jeg mener det vil være nemmest at sende computeren til reparation. Tak til Jørgen A.B og ole_madsen.