Avatar billede jalved Ekspert
26. september 2018 - 13:53 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Anbefaling af indendørs antenne til 4G?

Jeg leder efter en indendørs antenne til en løsning, hvor jeg bruger 4G som mobilt internet.

Men synes, at det er lidt af en jungle at finde ud af, hvad der er godt og hvad der er dårligt.

Man kan få både retningsbestemte og omni-antenner, men hvad giver den bedste hastighed, hvis man bor stort set med lige afstand til to antenner? Kan omni-antennen trække data fra begge samtidigt?

Det hedder sig jo tit, at de dyrere antenner ofte er af bedre kvalitet, men det er ikke altid min opfattelse, at dyrere er bedre. Men kan jeg forvente, at en billig antenne på ebay nogenlunde holder, hvad den lover?

Jeg ved intet om antenner og teknikken bag, så jeg har svært ved at sortere. Jeg behøver ikke en superantenne, bare en fornuftig én, der kan forstærke et i forvejen udmærket signal.

Jeg tror, antennen kan betyde noget for hastigheden på 4G, da jeg alene ved at flytte et USB-modem fra bagpå til foran på computeren fik fordoblet hastigheden.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2018 - 14:05 #1
Kontakt din udbyder, hvis du benytter dig af usb-dongle mobilt bredbånd, skift eventuelt til bedre mobilt bredbånd alternativer 🤓👍
Avatar billede claes57 Ekspert
26. september 2018 - 15:23 #2
https://www.mastedatabasen.dk/VisKort/PageMap.aspx kan du se, hvilke master, der er i dit område. Indendørs er en vindueplacering i retning mod nærmeste antenne bedst - med en usb-dongle som modtager forlæng evt med usb-kabel (maks 3-4 meter)
Er du lidt på afstand af maste (over 1km), så ønsker du dig måske en retningsbestemt antenne som fx https://www.av-cables.dk/4g-antenne/4g-3g-gsm-antenne-sma-stik-7-dbi.html som dog kræver, at den kan skrues ind i din modtager (en 4g-router er optimalt).
Avatar billede Mikael Ekspert
26. september 2018 - 17:54 #3
Har købt  og anvendt denne i 6 mdr.. Virker fint og giver en hel del ekstra 3 og 4G signal til prisen ;)

Anvender den på et HUAWEI modem med stiktype TS9

https://www.ebay.co.uk/itm/LTE-SMA-Antenna-Booster-Amplifier-Panel-35dBi-Gain-Signal-for-4G-3G-Router-UK-/122668439506
Avatar billede Mikael Ekspert
26. september 2018 - 18:04 #4
Vedr. #3.. Købte forresten også 2 af disse ved samme lejlighed.. Bare fra Kina..

Mest for sjov, men de øger rent faktisk 3/4G signalet rimeligt godt på HUAWEI modemet ;)

https://www.ebay.com/itm/10dbi-4G-LTE-Antenna-SMA-Male-Modem-Router-SMA-Female-to-2-TS9-Splitter-Cable-/192550091139?&_trksid=p2056016.l4276
Avatar billede jalved Ekspert
27. september 2018 - 13:55 #5
Tak for råd.

#1 Jo, man kan nok godt få noget hurtigere mobilbredbånd hos en anden udbyder, men så er prisen vist også en helt anden... Jeg skal dog kun bruge det som en midlertidig løsning, fordi der ikke længere er mulighed for fiber på adressen.

#2 Hej Claes. Mastedatabasen har jeg faktisk tjekket, men blev forvirret, da den angav, der skulle være en 4G-antenne praktisk taget 12 meter fra min beboelse. Det er der ikke.

Så jeg kontaktede teleselskabet og fik klar besked. Jeg bor dog kun et par hundrede meter fra en antenne, så jeg forventer ikke, at signalet kan blive vildt meget bedre - men 30-40% ville også være fint....

Jeg tror på, at antenne har betydning efter, at jeg som sagt flyttede rundt på donglen og fik dobbelt så hurtig hastighed bare ved at sætte den foran på computeren.

Nu vil jeg lige prøve med den antenne Mikael linker til #3, hvis det ikke gør den store forskel, kan det være jeg prøver den, du linker til. I længden anskaffer jeg mig sikkert en router med antenneindgang

#3 og #4 Hej Mikael. Jeg havde allerede kigget på den model, du linker til på ebay i #3, så nu hopper jeg vist bare ud i det og forsøger mig i første omgang med den. Det er meget rart at høre, at den faktisk virker.

Jeg tænker dog stadig over flg.: Jeg bor midt mellem to antenner med kun et par hundrede meter til begge, hvis jeg bruger en omni-antenne, vil det så være muligt at trække data fra to antenner på én gang?
Avatar billede jalved Ekspert
27. september 2018 - 15:04 #6
#3 Jeg bruger også et Huawei-modem, men stiktypen på mit er CRC9.
Avatar billede Mikael Ekspert
27. september 2018 - 19:52 #7
#5  Nej du får ikke signal fra 2 master samtidigt.. Hvilken er sådan set ligemeget. Du  flytter og drejer din antenne til stærkeste signal.. Brug en hastighedstest til det ;)

#6 Hvilket stik dit modem bruger, er naturligvis vigtigt når du bestiller en antenne ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
27. september 2018 - 20:29 #8
crc9/ts9 adapter https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=ts9+crc9+adapter
vælg nu endelig den rigtige mht male/female stik