Avatar billede jalved Ekspert
02. oktober 2018 - 12:18 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Program til registrering af forbrug på mobilt netværk

Jeg leder efter et program, der løbende kan vise forbruget på mit mobile netværk, gerne med lidt detaljer. Måske har nogen en idé til et sådant - og gerne gratis...

Der er en fair use grænse på det mobile internet på 1000 GB, så indtil jeg lige får en bedre fornemmelse af mit forbrug, vil jeg gerne løbende kunne følge med i, hvor meget data jeg bruger, gerne time for time og evt. også, hvis det er muligt at se hvilke programmer, der har brugt data på computeren.

Jeg har haft installeret bitmeter, det virkede udmærket med min faste forbindelse, men det registrerer af en eller anden grund ikke forbruget på det mobile netværk. Måske fordi, det skal sættes anderledes op?
Avatar billede Mikael Ekspert
02. oktober 2018 - 16:00 #1
Jeg har endnu ikke fundet nogen programmer, som kan logge forbruget på et 4G modem, som du anvender..

Dog er det muligt HVIS modemet smides i en egnet router.

Ellers er det kun muligt via Oister som jeg "mener" at du anvender ??
https://oister.zendesk.com/hc/da/articles/226653668-Nyttig-viden-om-data
Avatar billede jalved Ekspert
03. oktober 2018 - 11:15 #2
Hej Mikael. Du har helt ret - bruger Oister. Mærkeligt, der ikke findes sådan et program...Tak for linket.

Ja, heldigvis kan man jo løbende følge med i dataforbruget på Oisters hjemmeside og det bliver også opdateret ganske jævnligt. Men det er kun den samlede datamængde.

Jeg kunne godt have tænkt mig en mere detaljeret oversigt,, selvom jeg egentlig synes, jeg har en ok fornemmelse af, hvad det at streame fx kræver af data. Men jeg bliver lidt mere usikker, når jeg fx hører netradio. Eller om der var programmer, der stod og opdaterede sig selv konstant.

I min anden tråd, der overlapper lidt på dette emne, jeg havde spurgt til, om der var nogle programmer, der løbende brugte data, svarer en af eksperterne, at man i Windows 10 kan få et overblik på, hvad de forskellige apps bruger af data. Man skal kigge på

indstillinger -->Netværk og  Internet --> dataforbrug

Det vil jeg i al fald lige kigge på også.
Avatar billede Mikael Ekspert
03. oktober 2018 - 13:18 #3
Jeg TROR (uden at have 1000 GB/md fra Oister) at det nærmest kan betragtes som "fri data" ??

Der skal køres meget online, hvis een person skal bruge det hver måned på eet modem.

Er der flere i husstanden som bruger af de 1000 GB ser det måske anderledes ud. ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
03. oktober 2018 - 13:27 #4
Min ex ser ALT fjernsyn via Boxer og via nettet ( Hun er alene "så vidt jeg ved ;) )
Hun har "fri data" via Telmore ( Det gamle Plenti )

Hun bruger meget Face m.m. og hendes computer er en win 7 som opdateres automatisk og jævnligt.

Hendes samlet forbrug (Iflg. Telmore) ligger typisk langt under 500 GB/md
Avatar billede jalved Ekspert
03. oktober 2018 - 14:05 #5
Jeg tror også, det er rigeligt med 1000 GB - det er jo i gennemsnit 30 GB om dagen..

Det er bare en ny måde at tænke på for mig, fordi jeg tidligere har haft en 100/100 Mbit/s forbindelse, hvor der var frit forbrugt - og så optog jeg alt muligt TV - sådan for en sikkerheds skyld, men som jeg alligevel endte med at slette, fordi jeg kunne se, jeg aldrig fik set det :-)

Jeg håber, at få en fast forbindelse igen, men synes egentlig indtil videre, det er ok med den mobile, der når op på 25-30/15-20 Mbit/s i de målinger, jeg  har lavet. Det er cirka, hvad der bliver tilbudt via telefonstikket , der biver typisk tilbudt 30/10- og til en langt højere pris - og som er det maksimale, jeg i øjeblikket kan få på adressen.

Nu prøver jeg det så af med en antenne i mit Huawei modem - som den du linkede til i en anden tråd - når den dukker op engang og håber, det også kan sætte lidt ekstra fut på forbindelsen.

Jeg har også købt en Huawei router, der egentlig øger hastigheden en smule, fordi den indbyggede antenne nok er stærkere, men jeg havde ikke lige tænkt over, at der ikke kunne sættes en ekstern antenne til, så på et tidspunkt vil jeg måske prøve at finde en anden.