Avatar billede jalved Ekspert
02. oktober 2018 - 12:26 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

Hvad bruger løbende mobil data på computeren?

Jeg har anskaffet mig mobilt netværk, hvor der er en øvre grænse på forbruget.

Det er godt nok på 1000 GB om måneden, så der er jo en del at bruge af, men jeg ville alligevel være glad, hvis nogen kunne give et par fif til ting, jeg lige kunne tjekke på computeren, så der ikke konstant står nogle programmer eller andet og opdaterer sig i baggrunden og bruger data, der egentlig ikke er nødvendigt.

Jeg tænker på fx at holde øje med Windows egne opdateringer.... Men har andre nogle gode fif?

Jeg bruger både Vista og Windows 10.

(Dette spørgsmål er lidt i samme boldgade som mit andet spørgsmål i denne kategori, men jeg deler lige tingene op for overblikkets skyld).
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2018 - 12:39 #1
chrome opdaterer sig selv
antivirus bliver opdateret igennem windows update
Microsoft store søger efter modern-apps-opdateringer ved hvert logon
Office365 søger efter opdateringer ved hvert logon
windows opdateringer søger efter opdateringer hver dag/hver gang du logger på

hvad er det ellers du har installeret?
Avatar billede hjolsen Ekspert
02. oktober 2018 - 14:21 #2
I windows 10 kan du i indstillinger -->Netværk og  Internet --> dataforbrug  se hvad forskellige apps bruger af data og evt begrænse store/windows baggrunds programmers brug af data
Avatar billede claes57 Ekspert
02. oktober 2018 - 20:00 #3
generelt er det ikke programmer og windows, der bruger de store mængder data. Se på backup til skyen, samt streaming af musik og tv/film.
Avatar billede jalved Ekspert
03. oktober 2018 - 11:01 #4
#1, #2, #3 Tak for feedback.

Jeg bruger ikke backup i skyen, så det der tager mest data er nok lidt streaming og så, at jeg af og til optager noget tv. Hvad jeg bruger der, synes jeg egentlig, jeg har en god fornemmelse af - det var mere om computeren måske stod konstant og brugte data på ting, der var overflødige.

Jeg kunne egentlig også kun komme i tanker om Windows - udover streaming og film - der brugte en del data. Spørgsmålet er så, om man skal slå de automatiske opdateringer fra eller ej. Men det passer mig egentlig fint, at jeg ikke behøver gå og tænke på det, så længe det blot er mindre opdateringer.

Som svar Thomas' spørgsmål, så har jeg kun en del almindelige småprogrammmer og i al fald ikke nogen, jeg kunne forestille mig står op opdaterer sig selv hele tiden. Men jeg var ikke klar over, Windows 10 havde den funktion, hvor man kunne se brugen af data.

Jeg spurgte bl.a. fordi, jeg den første dag med brug af mobilt internet havde brugt et par GB, som jeg ikke rigtig syntes, jeg kunne gøre rede for. Men de skete dog ikke de næste dage.