Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2018 - 08:46 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Plage popup fra Lenovo

Efter jeg har installeret Windows 10, får jeg en popup fra Lenovo hvert 10 minut, og den kan jeg ikke blive af med, Det hjælper ikke, at markere i
"påmind mig ikke igen" og jeg kan ikke finde noget fra Lenovo på computeren.
Er der noget jeg kan gøre?    https://picee.dk/5424-lenovo
Avatar billede Mikael Ekspert
03. oktober 2018 - 09:44 #1
Uden at vide det, så ville jeg tjekke computeren for alt som kommer fra:
https://picee.dk/

;)
Avatar billede michael_stim Ekspert
03. oktober 2018 - 09:47 #2
#1 ???
Picee.dk er der hvor valby1 har uploadet sit screen dump :-D
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. oktober 2018 - 09:47 #3
Lenovo har alle dage, som de andre store producenter, haft en vane med at forudinstallere "crapware" - software der skal vedligeholde PC´en, men som i bund og grund er unødvendigt (for de fleste).

Se din PC efter, hvilke Lenovo produkter der er installeret, og afinstaller dem der ikke giver mening. Jeg kan ikke huske hvad deres "center" heder - noget med ThinkVantage (i gamle dage PC-Doktor), og det er formentlig den der driller.
Avatar billede Mikael Ekspert
03. oktober 2018 - 09:51 #4
#2 Klart ja.. Skrev også " Uden at vide det" ;)
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2018 - 10:02 #5
#1 Jeg  forstår ikke dit forslag.
#3 Der er ikke noget crapware, det er en ren Windows 10 installation jeg selv har foretaget på en formateret disk. Det ser mere ud til, at de vil have lov til at registrere hvad jeg installerer.
Nu har jeg ikke set den popup i ca. 20 min. efter jeg installerede Privazer  mon det program har fjernet den popup? Det vil jo være flot :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
03. oktober 2018 - 10:05 #6
#5 Bare glem det.. Var ikke vågen ;)
Se: #2 og #4 ;)
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2018 - 10:33 #7
#6 Ok :-)

Den popup er dukket op igen :-(((((
Avatar billede ejvindh Ekspert
03. oktober 2018 - 11:20 #8
Jeg har ikke løsningen på dit problem. Men når jeg læser din popup, så tænker jeg altså at det rimelig tydeligt ikke er en (helt) ren Win10, du har lagt på. For Win10 indeholder ikke redskaber "til at forbedre Lenovos produkter og tjenester". Hvor har du installationsmediet fra? Har du måske efterfølgende installeret drivere el.lign fra Lenovo?
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2018 - 11:28 #9
#8 Jo den skulle da gerne være helt ren, den er fra Microsoft.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Nej jeg har ikke installeret noget fra Lenovo, men det ligger vel på bundkortet?
Avatar billede falster Ekspert
03. oktober 2018 - 12:05 #10
Mystisk ja!

Du har ikke mod på blot at gennemføre den?

(Der står jo, at det er en éngangsforeteelse, så vidt jeg kan se.)
Avatar billede jalved Ekspert
03. oktober 2018 - 12:20 #11
Hvis du ikke finder ud af, hvordan du slipper af med den, kan du måske prøve at ringe til Lenovo?

Måske har de hørt om det før.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. oktober 2018 - 12:21 #12
Prøv nu alligevel lige at gå ind i listen over installerede programmer, og se om ikke der skulle være noget fra Lenovo,

Der kommer ikke noget fra bundkortet. Men har du brugt eks. Lenovo SystemUpdate til at installere drivere, kan du sagtens være kommet til at have installeret et af deres andre programmer.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2018 - 12:45 #13
#10 Jo jeg har også prøvet at acceptere.
#11 Ja det kan jeg jo prøve.
#12 Jeg har set efter igen, der er desværre ingenting. Og jeg har ikke brugt Lenovo system update.

Ps. Hvis nogen af jer er interesseret, kan man hente den nye oktober opdatering til Windows 10 på linket, jeg lagde i #9. Jeg har lige gjort det.
Avatar billede falster Ekspert
03. oktober 2018 - 12:54 #14
Prøv f.eks. også
- at kigge i mappen "WindowsApps"
- at søge efter den eksekverbare fil "LenovoExperienceImprovement.exe"
- at se i joblisten, hvilke processer, der kører, - gerne medens popup'en er på spil.

Og tak for linket :-)
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2018 - 12:58 #15
Ok;-) Har set efter i Apps. det var også en nitter.
Avatar billede falster Ekspert
03. oktober 2018 - 13:28 #16
Måske lidt "officiel" forklaring:

https://support.lenovo.com/dk/da/solutions/ht102023
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2018 - 13:29 #17
Har fundet noget (vis skjulte filer)  Brugere/valby/app/roaming.
Fandt det ved at gå ind under Windows og søge på Lenovo.
Nu har jeg slettet hvad jeg fandt der, og nu venter jeg og ser.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2018 - 13:35 #18
har du over hoved en lenovo pc? i givet fald er det sikkert en lenovo driver som driller/kommer frem - har du system update installeret? Hvad med en lenovo mus/tastatur?
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2018 - 13:41 #19
#16 Tak for dit link. Så risikerer jeg måske, at Lenovo sender deres lusk igen?
Jeg havde set under afinstaller et program, men der var ikke noget.

#18 Ja det er en Lenovo stationær, men jeg har ikke noget som hedder System update. Så vidt jeg husker, blev den købt med Windows 8 (8.1 ?)
Avatar billede bpb Seniormester
03. oktober 2018 - 21:26 #20
Fandt denne link, som måske kan være nyttig:
https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?p=29497693

(Opskriften kan godt nok forekomme lidt indviklet.)

Min Lenovo bærbar  (ideapad S510p)  kører Windows 10, opgraderet fra 8.1.  Alt fungerer perfekt.  Ingen pop-ups.

Windows tast + søgning på Levono giver Lenovo Support, Levono Vantage og to DVD utilities, men intet andet vedrørende Lenovo.

Joblistens start-menu viser Lenovo Energy Manager  (velsagtens en batteri-utility),  Lenovo Utility, og intet andet vedrørende Lenovo.

Joblistens tjenester-menu:  Ingen tjenester hedder noget med Lenovo.

I C:/Windows/System32 og undermapper findes 3 driverfiler, som alle har navne, som begynder med LenovoVhid  -  men ingen LenovoCheck, LenovoUpdate eller Lupdate.

Derimod findes C:/Windows/System32/autochk.exe, og den er Copyright Microsoft Corporation  (altså ikke fra Lenovo).

Så hvis din pc indeholder apps, filer eller tjenester, som hedder noget med Lenovo, og som ikke er nævnt ovenstående, må de være overflødige, og du skulle med sindsro kunne fjerne dem.

Om det hjælper, er en anden sag.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2018 - 21:43 #21
#20 Takker, jeg vil se på det :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2018 - 00:17 #22
Det er mange dage siden den plage holdt op. Jeg aner ikke hvorfor, men det er selvfølgelig skøndt. Jeg takker for alle indlæg. 😊