Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2018 - 19:19 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

Kan en antenne ikke ændre hastigheden?

Jeg har talt med mit teleselskab,der om mobilt bredbånd siger: "Signalet kan du sagtens forbedre ved at købe udstyr, men det ændrer ikke på hastigheden."

Det kan jeg ikke få til at hænge sammen med, at jeg har brugt både et Huawei modem og en Huawei router og fået lidt forskelligt udbytte, selvom de har stået samme sted. Jeg har kun brugt de indbyggede antenner.

Huawei routeren, der var kablet direkte, gav en lidt bedre hastighed - formodentlig fordi der er plads til en lidt kraftigere antenne qua størrelsen. Altså må udstyr kunne forbedre hastigheden - i al fald op til det maksimum, som selskabets tildeler den enkelte bruger.

Mht. max. så siger de også, at de ikke lægger et max på hastigheden, den er alene afhængig af antallet af samtidige brugere på telemasten.Men hvorfor er hastigheden så ikke betydeligt højere om natten, hvor de fleste jo ikke bruger deres udstyr?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. oktober 2018 - 19:31 #1
Jo bedre antenne, jo færre retransmissioner. Derved oplever man en højere hastighed. Den "rå" bit-hastighed gør antennen ingen forskel på.
Avatar billede Hans Mester
04. oktober 2018 - 19:53 #2
Et bedre signal kan føre til højere modulation (flere bits pr. enhed) og flere simultane datastrømme (MIMO). Hvis det gamle udstyr ikke yder maksimalt, kan nyt udstyr måske godt øge hastigheden.
Avatar billede jalved Ekspert
05. oktober 2018 - 11:31 #3
#1 og #2 Tak for svarene. Det er også, hvad jeg mener - at antenne og bedre udstyr kan øge hastigheden.

Men teleselskabet påstår hårdnakket, at det gør ingen forskel, man kan kun forbedre signalet, hvis det fx er lidt svagt, ikke hastigheden.

Jeg foretog en måling sent i aftes, og hastigheden var faktisk øget med 25% ift, hvad jeg har om dagen.
Avatar billede Mikael Ekspert
05. oktober 2018 - 14:12 #4
I de fleste tilfælde øger en extern antenne på fx. 4G klart hastigheden.
Det er jo nemt at konstatere, via en hastighedstest, med og uden antenne ;)

MEN om den ekstra hastighed OPLEVES som en forbedring, afhænger af flere ting.

Har man i forvejen et hurtigt net, så mærkes forskellen måske slet ikke.
Går man (uden antenne) fra fx. 5/2 (down/upload) til fx. (med antenne) 25/25, så bliver man ret glad for sin externe antenne ;)
Avatar billede jalved Ekspert
05. oktober 2018 - 15:15 #5
#4 Teleselskabet blev ihærdigt ved med at påstå, at kun signalet kunne forstærkes, men ikke hastigheden. Men hvis hastigheden øges, fordi signalet bliver bedre, så er det jo forkert.

Jeg har lige modtaget to små antenner til en tier fra ebay. Jeg bestilte dem mest af nysgerrighed. Dem har jeg sat på mit modem og det har øget hastigheden med i al fald 25% - så antenne virker altså på hastigheden.

Der er to antenner. Er der noget med, de skal sidde i en bestemt vinkel til hinanden?
Avatar billede jalved Ekspert
05. oktober 2018 - 15:29 #6
Måske var jeg for optimistisk med de 25%. De følgende målinger holdt ikke helt det niveau. Men det forbedrer i al fald hastigheden en del - så hvad mon ikke en endnu bedre antenne kan gøre...
Avatar billede Mikael Ekspert
05. oktober 2018 - 17:07 #7
#4 + #5

Antenner til en ti´er ??? Mon ikke at du har været lige fedtet nok ??? ;)

De helt små yder sjældent over 2 DB.. En stor typisk 35 DB..

Gå efter mest mulig DB forstærkning.. ;)
Avatar billede jalved Ekspert
05. oktober 2018 - 20:42 #8
#7 Jo, de små antenner var også bare for sjov og lovede vist netop 2 dBi. Men har altså en vis effekt.

Så jeg ser da frem til at afprøve den store med 35 dBi, du linkede til i en anden tråd :-)