Avatar billede hemberg Forsker
05. oktober 2018 - 08:10 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

DNS funktion i et LAN netværk.

Hej alle,

Jeg er lige komme til at tænke på noget som jeg ikke kan finde et svar på.

Hvis jeg i min kommando promt laver en PING GOOGLE.COM så får jeg svar fra en eller anden ip adresse som er "oversat" af en eller anden DNS server. Så langt så godt.

Men hvad oversætter hostnavne i et Lokalnetværk fx: PING PC-LAB1 giver, i mit tilfælde, et svar fra en IPv6 adresse?

Jeg er godt klar over at det ene er et domaine-navn og det andet er et host-navn. Men er der en funktion et sted der hedder HNS (altså Host - Name - Server). Eller "oversættes" disse på den enkelte enhed? Og hvordan?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. oktober 2018 - 12:12 #1
router? den har en tabel over enheder med DHCP leases med
hostname, mac-adresse, ip-adresse
ip-adressen tildeles af router efter regler i denne når en ny mac-adresse vil på nettet.
Avatar billede Hans Mester
05. oktober 2018 - 12:48 #2
Windows A kan finde Windows B på lokalnettet ved at broadcaste navnet på B (NetBIOS). Når B hører A kalde, vil B svare tilbage.
Avatar billede hemberg Forsker
06. oktober 2018 - 06:28 #3
>cleas57
Hvis man har statiske ip adresser og kører over en switch så er jeg ret sikker på at man også kan pinge et hostname og få modtagerens adresse. Så umiddelbart er det ikke routeren der er involveret i den process på LAN siden. Måske hvis det, som du skriver, foregår via DHCP.

>Hans
Er netbios ikke en Windows portokol/funktion? Hvad men Linux? Der kan man også pinge Hostname.
Avatar billede Hans Mester
06. oktober 2018 - 08:40 #4
Jo, NetBIOS er Windows - og lidt gammeldags. Det findes dog også til Linux.

Windows benytter primært LLMNR i dag. Linux har også LLMNR. mDNS er en anden variant til Linux. Princippet med broadcasting er det samme i dem alle.