Avatar billede lisc Juniormester
05. oktober 2018 - 12:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvilken software til antal punkter på en linje

Hej.
Jeg vil gerne kunne lave snitmønstre til lædervarer og dertil skal jeg bruge et grafisk program der let kan tegne en stiplet linje hvor jeg bestemmer antal af punkter (eller små linjestykker) på en linje.
Jeg har Adobe Illustrator, og der kan jeg bestemme afstand i pixel mellem punkterne og så kan jeg regne om, men det må kunne gøre smartere.
Jeg ved Autocad kan noget i den stil, men der ser det ud til at man møjsommeligt skal placere hvert punkt.
Findes der et program der kan tegne en streg og så lave stregen om til en stiplet linje med x antal punkter/linjestykker på stregen?

Og så ville det jo være fedt med freeware ;0)

Venlig hilsen
Lisbeth
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
05. oktober 2018 - 21:02 #1
Skriv linjestykkers længde og afstand i millimeter, så er det lettere at styre.
Illustrator omregner selv. Eks. 1mm / 8mm eller 1 mm / 8 mm
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
06. oktober 2018 - 09:14 #2
Har du kun Illustrator, eller har du hele Adobe-pakken?
Adobe InDesign har funktionen Gentagen Dublering (jeg kan ikke finde den i Illustrator).
Her kan man indtaste et antal dubleringer med forskydning på x- og y-aksen.
Det vil virke på rette linjer, men et snitmønster indeholder jo også krumme linjer.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
07. oktober 2018 - 07:43 #3
Du kan godt lave det i Illustrator - det kræver bare lidt forberedelse.

Jeg har forsøgt at lave en tutorial - du kan finde den her.
https://www.deviantart.com/jernrosen2/art/Linie-M-Antal-Punkter-Frdig-Til-Brug-767226045

Jeg bruger Illustrator cs5 - engelsk version; men det skulle være ens i alle versioner
Avatar billede lisc Juniormester
21. marts 2019 - 11:28 #4
Tusind tak Jernrosen3 :0)
... Undskyld, havde mistet mit login så ser først dit svar nu.