Avatar billede Toffbiker Novice
07. oktober 2018 - 23:41 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

“Tyveri” af bredbåndsforbindelse

Vi oplever i øjeblikke et massivt “uforklarligt” forbrug på Telia bredbånd, router  Huawei B593s-22, 100GB er kan ofte være væk på under et døgn, og forbruget ligger ofte om natten eller i dagtimerne hvor der skulle være minimalt forbrug. Telia kan ikke hjælpe ( kun med at sælge flere GB), problemet er startet i sidste uge i september, omtrent samtidig med opdatering til ios12, men der kan ikke registers højt dataforbrug på telefoner (iPhone 6s) eller på iPads. Kan routeren være gået agurk? Eller hvor skal jeg stoppe fejlen? Forbruget er normalt stabilt under 200GB om måneden og alt står normalt åbent uden problemer, og vores lokalitet er uden mulighed for hacking af kodesikret WIFI.
Lars
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2018 - 03:10 #1
brug et af disse programmer, til at se hvilken app der bruger båndbredde.
du kan også se om det er dit eget ip nr, eller en tyv

https://windowsreport.com/bandwidth-monitors-windows-10/
Avatar billede claes57 Ekspert
08. oktober 2018 - 07:56 #2
Start med at logge ind på router, og giv den en ny adgangskode.
Derefter ny kode på wifi.
Og se så, om det fortsætter
Avatar billede Toffbiker Novice
08. oktober 2018 - 08:22 #3
Jeg kører Windows 7, findes der et program til det?
Avatar billede INK Ekspert
08. oktober 2018 - 08:23 #4
Hvilke enheder er tilsluttet? Er der er Win10 pc med deling af opdateringer, så skal det slås fra.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. oktober 2018 - 08:51 #5
programmer til overvågning jf #1 - den første i listen: Bandwidth Manager is compatible with Windows 10, 8, 7, XP and Server.
så den kan win7
Avatar billede posten Ekspert
08. oktober 2018 - 09:46 #6
#3 her kan se hvordan man gør med en netgear fremgangen er ens men forskellige adresser 4 stk. : Indtast routerens IP-adresse i browserens adresselinje , og tryk på "Enter". Standard IP-adresser til NETGEAR routere er http://192.168.0.1 og http://192.168.1.1 . En popup vises beder om et brugernavn og adgangskode, når du indtaster den korrekte IP-adresse. Prøv http://192.168.0.1 og hvis popup ikke vises , skal du bruge http://192.168.1.1
Avatar billede Toffbiker Novice
08. oktober 2018 - 11:16 #7
Har skiftet routeren til en Huwei CPE 593 LTE og skiftet adgangskoden WIFI, i den router kan jeg se at der er forbrugt 8GB på 2 timer?
Jeg har prøvet at installere Bandwidth Manager men har problemer med at få den dil at køre, der kommer et skærmbillede op "trying to connect to DBServer IP 127.0.0.1" med en connect en dialogboks på?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. oktober 2018 - 11:47 #8
127.0.0.1 er localhost - så den prøver at kalde en service lokalt - evt på samme pc. Har du genstartet pc efter installation af programmet?
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2018 - 11:55 #9
@ink
Hvad er Win10 pc med deling af opdateringer, deling med hvem?
Avatar billede Toffbiker Novice
08. oktober 2018 - 11:58 #10
#4
Som tidligere skrevet kører jeg windows 7 med office 365 icloud og OneDrive åbne, der er tilsluttet 2 stk PC, en printer, og en switch til et solcelleanlæg. På WiFi kører 2 iphones, to ipads, en internet radio, en DVD og et fjernsyn som strømforsyner en CromeCast. Tv, internet radio og DVD slukkes efter brug, ellers kører alt kontinuerligt og forbruget ligger normalt pænt under 200GB om måneden?
Avatar billede Toffbiker Novice
08. oktober 2018 - 12:00 #11
#8
Ja jeg har genstartet
Avatar billede INK Ekspert
08. oktober 2018 - 12:19 #12
@ #9 Valby1

Se under indstillinger - Opdatering og sikkerhed - Leveringsoptimering - Tillad downloads fra (til) andre PC'er.
Avatar billede INK Ekspert
08. oktober 2018 - 12:21 #13
Kunne det tænkes, at du ikke har afsluttet en streaming til Chromecast? Den vil så fortsat streame hvis den får strøm. Det kan over tid sluge en del.
Er der strøm på usb stikket selv om fjernsynet er slukket?
Avatar billede Toffbiker Novice
08. oktober 2018 - 12:33 #14
#13 ink
Jeg har tjekket alle sercices, og Cromecast strømforsynes fra usb stikket på fjernsynet så der afbrydes for strøm når fjernsynet slukkes
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2018 - 12:44 #15
@ink  Takker :-)
Avatar billede Toffbiker Novice
14. oktober 2018 - 14:56 #16
Det er svært at sige hvad der var/er galt, ingen af de overfor listede løsningsforslag virkede, men tak for forsøget anyway. Der skete det at mit abonnement hos Telia løb tør endnu engang, 500GB pist væk på rundt regnet 8 dage ☹️, med gode ord og mod betaling forsøgte jeg at få frit forbrug ( Pt. Telia tilbud på andre abonnementer) det lykkede ikke, og da vi ikke kan være uden net måtte jeg finde en anden løsning, det blev et lille “ekstra” abonnement hos Telmore, og med den handling forsvandt problemet og vi er tilbage på vores “normalforbrug”? Kører det stabilt måneden ud skifter jeg det hele over til Tekmore.
Lars
Avatar billede claes57 Ekspert
14. oktober 2018 - 16:36 #17
Sørg for at adgangskode til forbindelsen ikke er genbrug (og at den er selvvalgt, ikke standard) og tjek ind i mellem på router hvad og hvem, der er på.
Avatar billede posten Ekspert
14. oktober 2018 - 17:54 #18
samtidigt med du laver ny kode husk adminkoden også kan ændres hvis det IKKE sker kan man diktere ny kode til din router (har jeg hørt)
så held og lykke med telmore/tekmore
Avatar billede larsini Seniormester
14. oktober 2018 - 18:43 #19
jeg har nøjagtigt den samme router - såvidt jeg kan se, kan man ikke ændre BRUGERNAVN, man kan kun ændre adgangskode...!
Avatar billede Toffbiker Novice
14. oktober 2018 - 18:54 #20
Ja selvfølgelig Telmore og ikke Tekmore :-), og rigtigt, man kan kun ændre adgangskoden.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. oktober 2018 - 18:56 #21
skift af adgangskode vil være en god ting, når du har oplevet misbrug. Det er faktisk #1 i regler, der skal håndteres.
Avatar billede larsini Seniormester
14. oktober 2018 - 20:04 #22
modtaget og forstået - men det er lidt kikset at man ikke kan ændre brugernavn, kun adgangskode kan man selv ændre