Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
08. oktober 2018 - 16:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kunstværk - Makulere sig selv (Hvem betaler) ?

Et kunstværk makulere sig selv. Lige efter det er solgt for 8.9 millioner (er det vist).
Men hvem betaler ?
Køber, som ikke for sit kunstværk ?
Ja - Hvem ?
Kunstenere selv ?
Staten ?
Museet ?
Auktionen ?
*
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/kunstvaerk-solgt-millioner-og-makulerede-sig-selv
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
08. oktober 2018 - 16:36 #1
Køber, som ikke for sit kunstværk ? = Køber, som ikke får sit kunstværk ?
Avatar billede jernrosen3 Forsker
08. oktober 2018 - 17:17 #2
Tja - gad vide om kunstværket ikke lige pludseligt har mangedoblet sin værdi *S*

Herrefedt stunt - "Going - Going - Gone!" *GG*

Kunstneren har jo tænkt ret langt foran i tid og set det komme. Hatten af for det!
Avatar billede eurositi Ekspert
08. oktober 2018 - 19:02 #3
Køberen er anonym. Det vil sige, at der er tale om en privatperson eller privat virksomhed, da en offentlig institution aldrig ville kunne agere anonymt.
https://www.rollingstone.com/culture/culture-news/banksy-shreds-painting-auction-733866/

Der er tilbagevendende mistanke om, at der især i forbindelse med nogle meget store beløb, som anonyme privatpersoner har budt på kunstværker i de senere år, kan være tale om, at købet bruges til at hvidvaske sorte penge. Det er i sagens natur uhyre svært at bevise.

Kunst er selvfølgelig blot én af mange måder at hvidvaske penge på - og man må formode, at køberen i de fleste tilfælde har én eller anden interesse for værket. Ellers ville det være lettere (og mere anonymt) at købe diamanter eller andre luksusgenstande.
Avatar billede kurtba Ekspert
08. oktober 2018 - 23:43 #4
En kunstekspert fra Bruun-Rasmussen har vurderet, at kunstværket nu formentlig er 2 til 3 gange mere værd på grund af hele  eksponeringen af destruktionen m.m. Der er også penge i, at et kunstværk nu pludselig er noget helt andet.
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2018 - 04:03 #5
kunden betaler.

ligemeget hvad, så er det forbrugeren de altid tørrer udgifterne af på :)
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
09. oktober 2018 - 07:42 #6
Tak
Avatar billede acore Ekspert
09. oktober 2018 - 08:13 #7
Synes der mangler lidt facts i denne tråd.

Hvornår er "risikoens overgang" dvs det tidspunkt, hvor risikoen for varen overgår fra sælger til køber? Et gæt er, at det er ved hammerslag. I så fald er risikoen som udgangspunkt købers.

Med mindre der er tale om en mangel. Her har køber undersøgelsespligt. Kunne han have set "problemet"? Det er svært at sige.

Den, der har risikoen, kan evt gøre krav gældende mod sælger eller auktionshus for manglende oplysninger, svig eller hvad ved jeg. Der er også et muligt krav mod kunsteren for hærværk (man ved vist ikke hvem kunstneren er, så det er svært).

Et sådant krav vil være det dokumenterede tab. Som #4 skriver er værket måske blevet mere værd?

Så alt i alt mudret. Det ender nok med et hemmeligt forlig eller en eller retssager.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
10. oktober 2018 - 21:15 #8
Tak. Der var en på FB, der skrev kunstværket skulle sælges for 10 kr. - Tror jeg nu IKKE på. Så skrev hun : Kig i ekstra bladet. Det har jeg gjort. (Selv om jeg ikke tror på det). Men i papirudgaven - på Biblioteket. Ser jeg ikke noget ...
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
11. oktober 2018 - 08:51 #9
Tak til alle i tråden
Avatar billede acore Ekspert
12. oktober 2018 - 11:58 #10