Avatar billede M.L Novice
13. oktober 2018 - 08:41 Der er 14 kommentarer

Router med en 'sluk wifi' knap ??

Hejsa

Jeg har fået boks fra yousee  og står derfor med et udvidet behov for net tilslutning (ud over min pc)

Jeg vil gerne undgå stråling så vidt det er muligt og kører derfor med netkabler i stedet for wifi og det fungerer fint, bortset fra at jeg jo kun har 1 ethernet udgang i væggen -til nu to komponenter.

Jeg vil dog gerne en gang imellem kunne have wifi kørende, derfor ønsket om en tænd/sluk knap placeret på selv devicen, ikke noget med at skulle gå ind pc og slå fra.
Mit spørgsmål er derfor om der findes routere på markedet (ikke for dyre) med en en tænd/sluk knap KUN til wifi - kabel udgangen skal være ON altid
Avatar billede INK Ekspert
13. oktober 2018 - 09:05 #1
Ja, der findes routere med en tænd/sluk knap for wifi.
Hvem er din internetleverandør og hvilken router har du nu?
Avatar billede jk45 Forsker
13. oktober 2018 - 09:32 #2
Har du dsl eller coax. På den hvide homebox (dsl) holdes wps knappen inde i 10 sek så slukkes wifi og kan kun tændes igen via web interface eller reset
Avatar billede M.L Novice
13. oktober 2018 - 09:56 #3
Jeg har ikke noget nu da jeg kun har 1 pc... men yousee boksen skal også forbindes.

#2 tror du har misforstået... søger en router anbefaling, har ikke noget nu.

jeg er i en boligforening hvor vi har et netværks stik/udgang pr lejlighed...som altså kun rækker til 1 device... har nu 2 devices og har derfor brug for en router med nogle flere udgange samt WIFI der kan slås til og fra :)
Avatar billede jk45 Forsker
13. oktober 2018 - 10:25 #4
Avatar billede INK Ekspert
13. oktober 2018 - 11:30 #5
Gå i Elgiganten eller Power og kik på routere. Spørg om der findes tænd/sluk knap for wifi på den router du kan lide prismæssigt.
Du kan også forsøge på nettet, men det kan være svært at gennemskue det med tænd/sluk. Du har dog altid returret.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. oktober 2018 - 12:47 #6
Avatar billede M.L Novice
13. oktober 2018 - 18:15 #7
måske skulle spørgsmålet mere gå på... hvad skal jeg se efter i specification når jeg ser på routere, kan ikke gennemskue den tekniske termer for en sådan feature ?
Avatar billede M.L Novice
13. oktober 2018 - 18:18 #8
#5 jeg kommer desværre ikke rigtig ud i den del af verdenen, så den mulighed har jeg ikke...derfor jeg spørger her :)
Avatar billede claes57 Ekspert
15. oktober 2018 - 08:35 #9
langt de fleste routere har en wlan (til væg) og 4 lan (til kablet udstyr)
routerens wifi skal så helst være IEEE 802.11ac (der kan skrives lidt forskelligt, men hastigheden ac er bedst, før den var n, som også er brugbar - men langsommere)
Alle routere kan slå wifi fra - de fleste har en on/off knap, mens resten skal være via routers indstillinger (dvs du kan gøre det fra pc ved at gå til routerens adresse og logge ind på den)
HUSK endelig, at router kan ses udefra, så det er vigtigt at routers login navn og adgangskode skiftes til noget du selv vælger (hvis du glemmer det, så er der en reset-knap på router, og så kan du starte forfra med indstillinger)
Avatar billede M.L Novice
17. oktober 2018 - 07:16 #10
Claes57

Tak for uddybende forklaring, det er bestemt brugbar viden :) Synes jeg har læst så ufattelig meget om router og andet i den retning, dog uden rigtig af bliver klogere... Det her er dog nemt og forståeligt at forholde sig til...

MEN er stadigvæk ikke blevet klogere på hvad jeg skal se efter i beskrivelsen, når jeg ser på routere hvor WIFI kan tændes og slukkes på en fysisk knap på devicen.??

Jeg oplever Der kan stå i en beskrivelse at der er tænd og sluk knap på, men det bliver jeg ikke klogere af, for selve Routeren skal jo være tændt...bare ikke WIFI'en

Jeg fejlkøbte en router hvor man skulle ind på selve pc'en -langt inde i en indviklet indstilling, for at slå wifi fra, det krævede dog at man havde net adgang, slet ikke  egnet til at gå on and off i tide og utide, så DET skal jeg ikke igen... VIl bare have en knap jo :/
Avatar billede claes57 Ekspert
17. oktober 2018 - 09:01 #11
Som ink skriver i #5 se/spørg i en butik. Ellers må du søger router på fx edbpriser.dk og så nærstudere billeder.
Du kan også bare bruge den fejlkøbte router, og sætte en dedikeret wifi-router til den når behovet opstår. Fx https://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=BR-6288ACL&pn=Edimax&vare=727371 som du tilslutter og første brug skal den sættes op, men ellers lukker du bare for strøm til den.
Avatar billede M.L Novice
17. oktober 2018 - 09:21 #12
Så det er der ikke kan jeg forstå... det var da ærgerligt.
Avatar billede INK Ekspert
17. oktober 2018 - 09:32 #13
Jo, der findes routere med en tænd/sluk knap for wifi. Min router fra YouSee til coaxkabel har en sådan.
Mange netforretninger i Danmark, der sælger routere, har en chat funktion, en mailservice eller et telefonnummer for rådgivning.
Ring evt. til ProShop.
Avatar billede M.L Novice
18. oktober 2018 - 07:40 #14
Hej INK

Jeg er med på en sådanne funktioner forefindes, men det er  åbenbart ikke muligt at finde det via specifikationen på produkterne, hvilket jeg håbede på :)