Avatar billede Macuser Novice
17. oktober 2018 - 13:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sammenholde 2 pivoter på antal indgående og udgående ordrer

Hej

Kan man ovensteånde?

Jeg kunne godt tænke mig at sammenholde antallet af indgående ordrer pr dato med antal af udgående ordrer pr dato i et pivot overblik.

Formålet er at kunne trække de 2 tal sammen og på den måde, både pr dag og i hovedetotalen se om der er overvægt af enten det ene eller det andet.

Ordernummeret er det samme i begge pivot'er - altså både som indgående og udgående ordre.
Avatar billede esys Juniormester
18. oktober 2018 - 01:04 #1
Du kan prøve følgende:
Skriv "1" i kolonnen foran Pivot-tabellerne ud for den første række med antal.
Lad os antage at det er i feltet B20
I feltet nedenunder - altså i feltet B21 - opretter du en kalkulation:
=HVIS(C21>0;B20+1;"")
Kopier feltet B21 med kalkulationen til resten af felterne under B21.

Herved får du en tæller for hver ordrelinje du har i din pivot (forudsat at hver ordre står på hver sin linje).

Gør dette for begge Pivot-tabeller.

For at finde det højeste antal ordrer kan du oprette et felt over den første ordre - feks i feltet B19. Lav kalkulationen: =MAKSV(B20:B197)
B197 er her valgt men kan sagtens være meget større - f.eks. B900 hvis du har op til 880 ordre-linjer i dine pivoter.

Lav det samme for begge pivot-tabeller.

Nu har du antal ordrer for begge pivot-tabeller. Hvis du vil have en beregning af forskellen i antal ordrer laver du bare et nyt kalkuleret felt hvor du trækker de 2 resultater fra hinanden. Lav eventuelt en betinget formatering så den f.eks. viser tallet med rød farve hvis det bliver negativt.

PS Hvis du i stedet vil have tallene inden i Pivot'en vil jeg anbefale at du opretter et felt i datagrundlaget (ODBC-kilden eller hvor du nu får data fra), der beregner dette for dig pr. dag

Enjoy
Avatar billede Macuser Novice
18. oktober 2018 - 08:33 #2
Hmm ..

Jeg er ikke 100% sikker på at det løser min opgave.

Pivot'erne jeg har nu bruger jeg til at se hvad de forskellige afdelinger har af indgående ordrer pr dag - fordelt pr kundetype, og i en anden pivot hvad de forskellige afdelinger har af udgående ordrer pr dag - fordelt pr kundetype.

Det behøver i princippet ikke være opdelt på afdelinger - men det er jo det smukke ved pivot, den opdeling kan man fjerne eller lægge på som man synes. :o)

Men lad os antage at pivot 1 med oprettede ser således ud :

https://imgur.com/a/DekeYDK

Og pivot 2 med afsluttede ser således ud :

https://imgur.com/a/pPELgFS

Disse 2 pivoter vil jeg gerne have sammenfattet, så man kan sammenholde oprettet og afsluttet - enten samlet pr dag, pr afdeling eller opdelt i kundegrupper.
Avatar billede Macuser Novice
18. oktober 2018 - 08:39 #3
Hvis det bliver for komplekst med opdeling på kundegrupper, kan det fjernes.
Avatar billede kim1a Ekspert
18. oktober 2018 - 09:40 #4
Kunne du ikke lave en kolonne i dit datasæt og skrive indgående og udgående og så sætte alt dataen til en pivot?
Avatar billede Macuser Novice
18. oktober 2018 - 09:45 #5
Hmm - ja det kunne måske løse det, så skulle jeg blot ikke filtrere på kundegruppe. men om det er en indgående eller udgående i kolonnerne i pivot'en :o)
Avatar billede esys Juniormester
18. oktober 2018 - 11:25 #6
Du kan evt overveje at følge løsningen, jeg har beskrevet øverst og så lave et rapportfilter på kundegruppe. Så får du antal ordrer men kan så kun se det for en kundegruppe ad gangen. Du kan så evt overveje at lave en tab/fane for hver kundegruppe som så er foruddefineret. Det er en lidt anden tankegang men kan måske fungere - især hvis der er mange ordrer på kundegruppen. Det er typisk også lidt nemmere at printe rapporter ud hvis du har fler tabs. Hvis du har problemer med at dine Pivot-tabeller mister formateringen når de refreshes så er her et lille tip: lav en ekstra tab/fane 2, som viser hvad der er på tab/fane 1. Lav en kalkulation i hvert felt, der viser feltet på den foregående fane. Når du nu formaterer så vil Excel huske det til næste gang.