Avatar billede dumdidumdk Praktikant
24. oktober 2018 - 17:23 Der er 7 kommentarer

2 internet forbinleser knytte til en

hej jeg skal i et sommer hus og holde et lanpaty  huset har 10/2 i internet forbinlese og jeg har købt et mobilt internet abonnemang som køger på tdc netværk som har ca 30-40 up og ca 17 ned har en boks til det mobile netværk så det kan køers ud på kabel mit spørgsmål er jeg vil gerne køer de 2 forfinelser sammen ud på netværket så de bliver en forbenlse samtidig vil jeg også gerne kunne styre det internet der bliver sent til de enkelte computer så en maskine ikke kan suge alt internetet håber nolge kan hjælpe
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2018 - 20:46 #1
du kan ikke kombinere 2 internet forbindelser.
og du får ikke brug for at styre nettet så en computer ikke suger hele forbindelsen..
Avatar billede Lasse Schulin-Zeuthen Juniormester
24. oktober 2018 - 21:18 #2
Hvis du skal styre det, så skal du sætte de 2 forbindelser på et net og så have en router mellem det net og det net dine klienter er på.
Styringen skal så ligge i routeren.

Det kan være en Linux maskine med 2 nertkort eller en reel boks. Men det kræver noget viden at rode med, så enten skal du virkelig have behov eller også skal du virkelig have lyst ;-)

Mere lavpraktisk kan du sætte enkelte maskiner til at køre med manuel ip adresse og så pege dem på den ene netforbindelse og lade de andre køre Dhcp og dermed den anden forbindelse. Husk at begge bokse skal have intern ip adresse i samme subnet, kun en af dem må køre dhcp og de manuelle skal ligge udenfor dhcp scope.
Avatar billede dumdidumdk Praktikant
24. oktober 2018 - 21:59 #3
Lasse ved du hvor jeg får den viden fra og kan det laves i windows for vil virklig gerne rode med det
Avatar billede hjolsen Ekspert
24. oktober 2018 - 22:54 #4
Det nemmeste er at bruge en dual wan router -bruger selv en .
Se eksempel på opsætning her : https://www.asus.com/support/FAQ/1011719/
Avatar billede Lasse Schulin-Zeuthen Juniormester
24. oktober 2018 - 23:11 #5
Hej igen.

Det ser ud til at Windows server har en Remote Access role der også kan styre routing. Men jeg tvivler på at du kan få lov til at prioritere eller styre meget af den vej.
Her er eksempel på opsætning.
https://youtu.be/aCf5At9xKds

Det er nok 15+ år siden jeg har rodet med det så ting er muligvis blevet simplere siden, men grundkonceptet er.
Et netværk med de 2 internet forbindelser og det ene netstik (wan) fra din router, manuelle ip adresser i samme netværk. (Gruppe af private ip-adresser )
Et andet netværk med det andet netstik (Lan) på din router samt klienterne, det skal være et andet netværk (en anden gruppe af private adresser). Din router bør for nemhedens skyld uddele ip adresser via dhcp på Lan forbindelsen.
Noget software på din router skal sørge for
1) basal routing med trafik fra Lan til wan
2) avanceet routing med valg mellem de 2 netforbindelser, ud fra ?? Belastning, regler??
3) noget kontrol på hvilke klienter der bruger hvilken del af båndbredden.

Hvordan det gøres i praksis afhænger naturligvis meget af valgte platform, jeg ved ikke hvad/om Windows kan, jeg har primært brugt debian eller freebsd. Men alle Linux/UNIX’er har disse ting, i hvertfald #1 indbygget i kernen.
Avatar billede Lasse Schulin-Zeuthen Juniormester
24. oktober 2018 - 23:13 #6
Enig @hjolsen. Havde ikke set dem som konkret produkt før.
Avatar billede puren Ekspert
25. oktober 2018 - 01:43 #7
En mikrotik router kan også smelte flere internet forbindelser sammen

Ellers er der pfsense hvis det bare skal være en software løsning