Avatar billede jcr18 Professor
24. oktober 2018 - 23:39 Der er 15 kommentarer

100% CPU forbrug

På trods af at jeg har købt en ret kraftig pc`er hos MM-Vision rækker indholdet tilsyneladende ikke til de opgaver den skal løse.
Har lige øget ram kapaciteten så jeg nu er oppe og have 32GB hvilket har sænket den del af forbruget fra 95% til nu omkring 60%, mere eller mindre konstant. Men CPU`en kører uafbrudt mellem 95% og næsten altid 100%. https://pasteboard.co/HJZksmU.jpg
MM-vision supporten har sagt, at det slider på komponenterne men ellers burde det ikke give problemer.

Her kan I se  dataerne på pc`en:
https://cdn.pbrd.co/images/HJZp6Ri.jpg
https://cdn.pbrd.co/images/HJZpL2S.jpg
https://cdn.pbrd.co/images/HJZpWCK.jpg
https://cdn.pbrd.co/images/HJZq89n.jpg
https://cdn.pbrd.co/images/HJZqgzw.jpg

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening om det er ok at køre los med de 100% eller mener I der burde ringe en alarmklokke?
Avatar billede puren Ekspert
25. oktober 2018 - 00:52 #1
Hvad er det for et program der bruger din cpu?
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2018 - 01:18 #2
kør process explorer for at finde det program der bruger din cpu
https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/process-explorer

når det er identificeret, så afinstaller det

den skal slet ikke bruge noget. når den bare står med windows skal den ligge på 0,2%
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. oktober 2018 - 07:20 #3
Som de to andre skriver, skal du finde ud af hvad der bruger din CPU. Listen du har lagt op giver en smule af svaret, men ikke det hele - der må være en skjult process, du ikke kan se.

Prøv at gå ind i fanebladet "Details" og sortere på CPU der, i stedet for oversigten. Det burde give dig et fingerpeg om synderen, men hvis ikke, er det Process Explorer, som SideWave linker til, du skal bruge. Den har en endnu mere detaljeret visning.
Avatar billede jcr18 Professor
25. oktober 2018 - 08:46 #4
Programmerne som jeg benytter i mit daglige arbejde som daytrader er dem der sluger mest kraft ud fra hvad jeg kan se. De trækker jo markedsdata uafbrudt - og rigtig mange - så jeg ved ikke lige hvad det ellers kan være.
https://cdn.pbrd.co/images/HK30tGq.jpg
https://cdn.pbrd.co/images/HK30KlW.jpg
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. oktober 2018 - 09:08 #5
Nej, jeg synes faktisk det ser fornuftigt ud i Process Explorer. Den afslører jo det reelle CPU forbrug for Trader processerne. Så selv om det er en kraftig CPU, ser det ud til at den simpelthen ikke kan følge med.

Dem jeg har haft med at gøre, der har kørt Trader programmer, har også kørt på 12-kernede Xenon CPU´er (Server hardware), for at kunne trække det.

Jeg kender ikke Trader programmerne mere indgående - måske kan man sætte begrænsninger op i opdateringsfrekvensen o.lign. - men det kunne jeg omvendt forestille mig du ikke er så interesseret i :-) - og så er vi nok der hvor der ikke rigtig kan gøres noget ved det...
Avatar billede jcr18 Professor
25. oktober 2018 - 09:30 #6
Ok. Tror du det noget jeg skal bekymre mig om i relation til om cpu`en eller andre dele måske ligefrem bliver mere ødelagt end slidt med tiden? Umiddelbart mente MM-vision supporten ikke at det ville hjælpe at sætte en I9-7920X i maskinen. ?
Avatar billede jcr18 Professor
25. oktober 2018 - 09:32 #7
ole_madsen: Du skriver: "Dem jeg har haft med at gøre, der har kørt Trader programmer, har også kørt på 12-kernede Xenon CPU´er (Server hardware), for at kunne trække det".
Som lille privatperson er det ikke for kostbart en løsning? Har intet forstand på hvordan systemet er sat op og hvad det ville koste for at imødekomme en sådan løsning. Hvad er princippet i opsætningen?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. oktober 2018 - 10:21 #8
Jo, det vil være kostbart. Vi snakker Server-hardware i 150.000,- kr. klassen pr. person :-) - plus en speciel udvidelse kaldet PC over IP, så selve serverhardwaren kan stå i et datacenter, men hardware porte (USB, skærm, lyd m.m.) rent fysisk kan tilgås på et kontor. Ærligt talt kender jeg ikke den endelige omkostning, men vil tro den ender i størrelsen 3-400.000 pr. person.

jeg tror din løsning er bedre til en privatperson/small company. Du vil, uanset udgiften, IKKE nogensinde ønske dig at sidde ved server-hardware, hvor der kører 16 blæsere konstant pr. enhed.

Der er i mine øjne ikke tvivl om at det er CPU´en der er flaskehals, og det vil nok bevirke en vis varmeudvikling, der slider kølesystemet (typisk blæsere) på lang sigt.
Men hvor meget det vil hjælpe at sætte en hurtigere CPU i, er stort set umuligt at gætte på - det skal komme an på en prøve. Vigtigt er det i hvert fald at sørge for god køling.

Jeg ville høre software-leverandørens support - de burde kunne rådgive dig. Som sagt kan der jo være nogle indstillinger, der kan trimme forbruget, ligesom softwaren kan være programmeret til at bruge instruktions rutiner, der kun er hardware supporteret i specifikke CPU´ere. CPU´ere der ikke forstår disse instrukser, vil så være nødt til at bruge ekstra CPU kraft på at lave beregningerne.
Avatar billede jcr18 Professor
25. oktober 2018 - 10:34 #9
Mange tak for god info. Måske bliver jeg bare nød til at have 2 "super" pc`er i stedet, og så kan de deles om opgaverne. Jeg har en intel core i7-4771, 3,5GHz på min pc2, og der blev faktisk i går isat yderlige 16GB ram så jeg har 32GB at arbejde med på den. Det hjalp en del på det. Så jeg er faktisk allerede i gang med at fordele opgaverne mellem de 2 pc, men det er bare ikke optimalt.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2018 - 12:31 #10
hvis du har 2 pc, kan du bare ha tradersoftware på en af dem, og fjernstyre den fra den anden computer. ? (bare stil trader computeren ind i et skab :)
Avatar billede jcr18 Professor
25. oktober 2018 - 12:49 #11
Det er faktisk den metode jeg benytter, men den nyeste og mest kraftfulde pc`er (den som her er omtalt), magter ikke opgaven. Den "lille" pc som her er omtalt som pc2 når ikke pc1 niveauet, så jeg må prøve at kombinere opgaverne.
Avatar billede larsini Seniormester
25. oktober 2018 - 16:53 #12
interessant tråd - læser med
27. oktober 2018 - 13:39 #13
Man kan få Workstations med Xeon.
Og jeg tror nogle af dem bruger server system boards.

Jeg vil ikke  kloge mig i hvad der giver den bedste performance.

https://www.dustin.dk/group/hardware/computere-tablets/stationare-computere/workstation/
Bemærk priser er sikkert ex moms, da jeg valgte erhverv da jeg søgte.
Og nogle af dem er uden grafik kort.
Avatar billede jcr18 Professor
27. oktober 2018 - 13:54 #14
Tak for info.
27. oktober 2018 - 15:51 #15
velbekomme :)