Avatar billede Dorthe Novice
26. oktober 2018 - 18:40 Der er 19 kommentarer

Mybook harddisk

Jeg har i dag købt en ny ekstern harddisk Mybook til min stationære Mac.
Jeg har tilsluttet den, men kan ikke finde den på computeren.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
26. oktober 2018 - 19:43 #1
Og du har set efter i Finder  ?  ( til venstre )
Avatar billede posten Ekspert
26. oktober 2018 - 19:44 #2
har du prøvet om der er mere held ved en windows pc ??
Avatar billede KHN Guru
26. oktober 2018 - 22:58 #3
Hvordan laver man en ekstern harddisk Synlig på en Mac
http://www.computerdk.com/systemer/mac-os/206678.html

Andre tips omkring Mac OS
http://www.computerdk.com/systemer/mac-os/
Avatar billede INK Ekspert
26. oktober 2018 - 23:42 #4
Du skal formentlig formatere den til et filsystem, som Mac kan genkende. Gå i hjælpeprogrammer og diskværktøj. Find din esterne harddisk og formater den til APFS eller evt. kun til journaled, hvis du ikke kører seneste udgave af MacOS.
Avatar billede INK Ekspert
26. oktober 2018 - 23:43 #5
Du skal vælge "slet" disken, så får du mulighederne.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2018 - 00:38 #6
Og du skal kun bruge den med Mac?
Den skal på ingen måde virke med Windows også?
Avatar billede posten Ekspert
27. oktober 2018 - 01:17 #7
220661 : det var kun mig der forslog at afprøve den på en windows for at tjekke om der var liv
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2018 - 01:21 #8
#7 Ja og det er også fint.
Men har men både Windows og Mac i husstanden og den skal være synlig (og bruges) på begge systemer skal den jo formateres i et format begge systemer understøtter :-)
Avatar billede posten Ekspert
27. oktober 2018 - 06:27 #9
220661 : er det da en mulighed ??
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2018 - 07:29 #10
https://www.ereviews.dk/guide-format-harddisk-til-brug-paa-baade-mac-og-pc/
https://www.laptopmag.com/articles/format-drive-for-windows-and-mac

Har også hørt om andre herinde der har opdelt den externe i to partititoner og formateret så der var en mac del og en Windows del (NTFS).
Er ikke selv Mac bruger, men ville blot lige fortælle hvad jag have læst :-)
Men det er måske ikke det der ønskes her :-)
Avatar billede stjans Guru
27. oktober 2018 - 07:55 #11
Alternativt kan man hente NTFS for MAC - så er det bare at formatere til NTFS :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2018 - 07:58 #12
Synes om #11 :-)
Avatar billede INK Ekspert
27. oktober 2018 - 09:01 #13
De fleste Macbrugere anvender en ekstern harddisk til at udføre løbende backup med det indbyggede program Timemachine. Mac’en kan så bringes tilbage til tilstanden for en time siden, en dag, en uge osv. Vi må lige høre hvad spørgerens behov er.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2018 - 09:06 #14
#13 Korrekt :-)
Avatar billede Dorthe Novice
27. oktober 2018 - 09:55 #15
Tak for alle forslag! Desværre er jeg ikke kommet videre.
1. Jeg kan ikke se den i Finder

2. Jeg kan se den i Diskværktøj, men den er ikke aktiv. Men dette kommer frem, hvis jeg trykker på knappen slet :Hvis du sletter “WD My Book 25EE Media”, slettes alle data på den, og handlingen kan ikke fortrydes. Skriv et navn, vælg en partitionsoversigt og et format, og klik på Slet for at fortsætte.

3. Jeg har også forsøgt at gøre den "synlig"
Avatar billede INK Ekspert
27. oktober 2018 - 10:03 #16
#15 Det er netop nr.2 du skal vælge. Disken slettes og reformateres til det format du måtte ønske. Da den er ny, har du vel ikke nogen data at miste?
Skal du bruge den til Timemachine? eller til flere PC og Macs?
Avatar billede Dorthe Novice
27. oktober 2018 - 10:21 #17
Jeg skal bruge den til Timemachine
Avatar billede Dorthe Novice
27. oktober 2018 - 10:24 #18
Tusind tak for hjælpen!
Avatar billede stjans Guru
28. oktober 2018 - 08:41 #19
Har du fået det til at virke ? :-)