Avatar billede Parweiz Novice
29. oktober 2018 - 14:00 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan man finde ens pc's serial number, når pc'en ikke kan tænde eller klistermærket i skjoldet ikke er læsbart?

Hej,

Jeg har en HP laptop liggende, som ikke virker optimalt. Problemet ligger i, at den ikke kan tænde. Jeg har fulgt et par guides fra hjemmesiden samt yt ad, om at fjerne både pc's batteri og opladeren af. Hermed skulle man så holde turn-on button i 30-60 sekunder for at dræne pc for al den strøm den nu evt. skulle have. Opladeren sættes ind igen og trykke for turn-on button, og det skulle gerne virke i de fleste tilfælde.
Det gør det desværre ikke. Herefter begyndte jeg så teste om der er nogle galt med selve opladeren, og det var det ikke. Leden lyser fint. Jeg har også prøvet at koble opladeren til en anden HP laptop, og her virkede det fint igen.

Af den grund har jeg så valgt at sende det til reparation, da jeg ikke længere har viden eller ressourcer nok til at vide hvor fejlen ligger henne. Virksomheden beder mig så om pc'ens serial number, men det kan jeg ikke hjælpe dem med. Som I har bemærket på overskriftet, så er hverken klistermærket i back-casen læsbart eller muligt at gå ind i BIOS.

Hvad anbefaler I mig at jeg skal gøre? Som jeg kan se det, så ser mine muligheder næsten umulige. Virksomheden har tilbudt mig mod betaling om at finde serial number, men jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvordan det kan være muligt? Har I nogle ideer?
Avatar billede 450025 Ekspert
29. oktober 2018 - 14:44 #1
Hei nå har du levert denne HP og dem Gutter fikser det nok for deg din økonomi er vel ikke så verst eller.
Var dette en liten lærepenge for deg kanskje, det er nemlig så at slikt skjer når man aller mest treng computeren, behandle den fint du en god regel det, lær deg og ta Bakkopp av viktige ting.
Jeg fikk 2 nye computere i dag, alle opplysninger vedrørende dem er notert, både pris- dato- coder- alt som trengs- om problem oppstår og det gjø det, start med dette og fortsetter videre i denne Data  Verden så vil før eller oppdage hvor viktig dette er.
Dette her kan du takke deg selv for. Bare betal du og vær glad til at noen fikser det for deg.

Arne
Avatar billede Parweiz Novice
29. oktober 2018 - 15:19 #2
Så du anbefaler om at betale virksomheden således de kan finde ud af det? Det er ikke engang sikkert, at de finder de informationer de skal bruge, så derfor er jeg lidt skeptisk. Der er heller ikke så meget jeg kan gøre, så jeg ser også betale for servicen som det eneste mulighed, men jeg har ikke truffet et valg endnu.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2018 - 15:36 #3
Er din pc en Windows 10 der er blevet opgraderet fra enten Win 7 eller 8 gratis?
Hvis dette er tilfældet er den aktiveret via en digital licens, og den vil automatisk blive genaktiveret når man installerer. Oplysninger om din pc og licens er gemt på en server
Avatar billede Parweiz Novice
29. oktober 2018 - 15:48 #4
Nej, det er det ikke. Jeg købte pc’en som Windows 10 installeret.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2018 - 15:57 #5
Købt som ny med Windows 10 på?
Avatar billede Parweiz Novice
29. oktober 2018 - 17:11 #6
Ja, nemlig. Jeg købte pc’en for ca. 1 år og 10 måneder siden som ny fra Bilka.
Avatar billede Parweiz Novice
29. oktober 2018 - 17:12 #7
Hos Bilka, undskyld
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2018 - 17:17 #8
Som jeg forstår det så burde din licens kode så være lagret på en eprom (hukommelses chip) på bundkortet.
Installation burde selv kunne finde den kode når der installeres
Prøv lige at kigge på den side her:
https://itsupport.brundtoe.dk/2017/10/19/licensnoegler-kodeord/
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2018 - 17:18 #9
Det er muligt at koden skal udtages, men det kan programmet fra NeoSmart Technologies klare.
Avatar billede Parweiz Novice
29. oktober 2018 - 17:40 #10
Jeg tror ikke helt, at jeg er med.

Pc'en kan ikke tændes, ergo vil installation af de to NeoSmart programmer være svært. Er min eneste mulighed så at åbne op for skjoldet for at komme frem til motherboard, eller har jeg misforstået det helt?
Avatar billede hjolsen Ekspert
29. oktober 2018 - 17:47 #11
pc'ens serie nr har ikke noget med windows licens koden at gøre.
Hvis der er adgang til bios kan den sikkert ses der , ellers er der sikkert et klistermærke inden i pc'en !
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2018 - 17:59 #12
Tror som sagt at installation selv vil hente koden.
Gør den ikke det når siden med aktivering kommer frem så spring koden over:
Kan måske se sådan ud:
https://filestore.community.support.microsoft.com/api/images/a8b5b341-0bce-4916-ad82-49b0f49763ac?upload=true

Den burde slev kunne finde ud af at blive registreret
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2018 - 18:01 #13
Der kan også stå noget med "spring over"
Har jeg set i andre tilfælde.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. oktober 2018 - 19:27 #14
Kan se mine vejledninger florerer på nettet!
https://ibb.co/jME3RV
Avatar billede RogerWilco Seniormester
29. oktober 2018 - 21:04 #15
Hvor mange gange skal OP skrive at pc'en ikke kan starte, og at det ikke er Windows-nøgle der spørges efter, inden I stopper med at foreslå, hvordan Windows kan installeres?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2018 - 21:51 #16
#15
Når pc ikke kan starte, så skal systemet genetableres på en eller anden måde.
Om det er hardwaren der er problemet det ved vi ikke.
Men jeg ved at dette er hvad der spørges om:

"Hvordan kan man finde ens pc's serial number, når pc'en ikke kan tænde eller klistermærket i skjoldet ikke er læsbart?"

Så hvis du ikke kan komme med noget konstruktivt til at hjælpe spørger med, synes jeg du skal lade være med at skrive i tråden
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2018 - 21:58 #17
Når pc kun er 1 år og 10 måneder så bør Bilka vel stå for reparationen af den vil jeg mene. Også det at finde licensen. Det kan jeg ikke se at spørger skal betale.
Avatar billede Parweiz Novice
29. oktober 2018 - 22:07 #18
#17
Ja, det ville jeg også mene. De anbefaler, at jeg skal gå gennem servicebroker.dk, og få den repareret den vej. Det er jeg godt nok ikke enige i.
Hvis jeg vælger at tage den vej, så skal jeg selv også stå for regningen.

Jeg er personligt lidt skeptisk mht. hjemmesiden. Jeg har tjekket det gennem Trustpilot, og det ser ihvertfald ikke godt for dem.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2018 - 22:11 #19
Det er ikke rimeligt at du skal stå for regningen og skal tage den videre til Bilka bagefter. Forstår ikke de har så dårlig en serviceaftale.
Har før fået lavet pc gennem Coop uden problemer. Forstår det ikke.
Avatar billede Parweiz Novice
29. oktober 2018 - 22:28 #20
Det er heller ikke pointen, at jeg skal det.
Bilka siger, at de ikke kan sende det videre til HP eller andet part, fordi serienr. mangler. De beder så mig om at kontakte servicebroker, således de står for reparation.

Jeg spurgte så om hvad de kan gøre anderledes for finde serienr., men det kan de ikke svare på, ej heller ikke hvilke metoder de vil anvende for at få liv i bærbaren.

Jeg overvejer stærkt mine muligheder. Jeg har også prøvet at sætte ind i dine løsningsforslag, men det hjalp ikke meget på situationen. Takker for dit forsøg anyway.
Avatar billede hjolsen Ekspert
29. oktober 2018 - 23:15 #21
et serie nr identificerer selve pc'en - og uden den ingen garanti . Prøv at se på din købs kvittering om der ikke står et nr !
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2018 - 00:56 #22
en pc har ikke noget seriel nr!
nogle programmer kalkulerer denne "id" ved at lægge hardware ids sammen

men selve pc har altså intet nr
Avatar billede hjolsen Ekspert
30. oktober 2018 - 05:30 #23
#22 jo
https://support.hp.com/dk-da/checkwarranty

Bruges som sagt til bla garanti /evt tilbage kaldelse
Avatar billede michael_stim Ekspert
30. oktober 2018 - 11:16 #24
#22
Sikken dog en gang vrövl du kommer med (igen igen).

Og til opretter: Du kan ikke få seriennummeret uden at kunne starte op og uden klistermärke.

1. Er det ikke bare slidt? Så måske kan du tage et (godt) billede og så bare maxe det og på den måde afläse nummeret
2. Angav du dit navn eller betalte med kort da du köbte den, så kan Bilka finde dig i systemet og se om der er garanti på
Avatar billede poko1 Ekspert
30. oktober 2018 - 13:03 #25
Hvis du har Original Emballage så kig om der står noget ligesom på min ASUS
https://ibb.co/en2yCf
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2018 - 16:52 #26
Koden står ikke på den regning der fulgte med pc vel?
Avatar billede falster Ekspert
30. oktober 2018 - 18:37 #27
HP giver denne vejledning, når pc'en ikke kan starte:

"Find the computer product number and serial number on the printed label on the bottom of the computer, inside the battery compartment, on the box the computer shipped in, or on the kickstand on detachable models."

https://support.hp.com/us-en/product/HP-Spectre-12-a000-x2-Detachable-PC/8499276/document/c00033108/

(Men du har nok kigget efter klistermærker alle de nævnte steder)
Avatar billede 450025 Ekspert
31. oktober 2018 - 01:40 #28
Her ser vi igjen hvor flinke alle er, om det ikke lykkas for dette her Parweiz så forteller det bare en ting, ta vare på alt vedrørende et produkt du kjøper dette gjeller andre ting i dag også, den tid du bruker på dette har du igjen senere.

Og dette er ingen undskylning for noe, dem 2  minutter kan spare deg for mange timers frustrasjon jeg gjør selv feil i blant fordi jeg er ikke feilfri men Takk og pris jeg har lært.
Hvorfor tror alle som har stilt opp, jo dem bruker nettopp denne teknikken lær det du også.
Håper du lykkas til slutt. Dem har virkelig stått på for deg her
Arne
Avatar billede Parweiz Novice
31. oktober 2018 - 19:13 #29
Kære alle,

Tak for jeres forslag til hvordan jeg kan komme frem til Pc'ens serienr. Jeg har ledt
og ledt rundt, og kan konkludere, at jeg hverken har selve boksen, der kom sammen med pc'en eller at der står oplysninger af nummeret på bonen.
Jeg smutter til servicecenteret i morgen for at hente pc'en, og så koble skjoldet af. Det kan evt. være, at det lå også i selve bundkortet. Hvis det ikke gør det, så vælger jeg så at sende det til en eller anden reparatør, som magisk vis kan komme frem til nummeret . Det bliver godt nok ikke servicebroker, men lad os se.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. november 2018 - 17:36 #30
Er det disken der er stået af, vil man jo kunne komme i bios hvis den afmonteres.
Prøv det når skjoldet er af
Og kan du det, så er det en ny disk og installere systemet om.
Vil stadig mene at den burde hente koden fra bundkortet når man installerer.
held og lykke med det :-)
Avatar billede Parweiz Novice
02. november 2018 - 15:34 #31
Kære alle,

Jeg har med hjælp fra HP afdeling i Danmark kommet frem til serienr. De kunne vha. min email-adresse se, at der findes en hp pc knyttet til den, og kunne vha den måde læse serienr op for mig.
Jeg har så igen sendt pc’en til servicecenter. Lad os håbe, at jeg ikke kommer til at opleve flere problemer.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2018 - 16:31 #32
Det var godt. Håber det bedste for dig :-)