Avatar billede Nickzie Praktikant
07. november 2018 - 22:22 Der er 7 kommentarer

CPU bliver for varm, i5 8600k med h80i gt køler

Jeg har for nyligt udskiftet CPU, bundkort og ram, fordi min tidligere cpu blev ekstremt varm og kunne ikke længere trække spil. Der har siddet samme vandkøler på CPU’en som på min nye i5 8600k. Jeg oplever dog igen med det samme jeg har samlet computeren, at temperaturen stiger til 90 grader + under load.
Er ikke helt sikker på jeg forstår fejlen i og med selve CPU køleren føles til at fungere, hvor det ene rør fører koldt vand til cpublokken, mens den anden fører varmt vand til radiatoren.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2018 - 22:50 #1
det er ligemeget den er ny.
den køler fungerer tydeligvis ikke.

der er intet galt med alm. kølere, og jeg opfatter vandkøling som lidt noget "pop"
mit råd er at du skifter til en alm. blæser - processoren tager skade af alt over 80 grader, og så ender du med spontane reboot
Avatar billede puren Ekspert
07. november 2018 - 23:14 #2
husket at skifte køle pasta, og sætte strøm rigtigt til??
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
07. november 2018 - 23:46 #3
Det skal lige understreges at din cpu ikke tager skade af at være over 80°
Tj maks for 8600k er 100°
Desuden er der flere sikkerhedsforanstaltninger indbygget i cpu'en som er med til at sikre at din cpu ikke tager skade hvis køler går i stykker. Disse har eksisteret i mange år.

+90° er ret højt og tyder bestemt på der er noget galt et sted. Enten er din køler ikke monteret korrekt, måske er noget af væsken sivet ud, eller væsken har mistet sin køle egenskaber. Kan se den model er fra 2013, måske er den bare ved at være færdig.
Kan anbefale Noctua U14S, så har du en køler til de næste 10 år.
Avatar billede Nickzie Praktikant
08. november 2018 - 06:08 #4
Jeg har skiftet kølepasta, da jeg monterede køleren igen. Alle ledninger skulle gerne sidde helt i.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
08. november 2018 - 10:38 #5
Hvis alt ser ud til at virke, blæser køre som den skal ved de hastigheder som den skal. Men stadig ikke køler ordenligt. Så kan det tyde på enten at væsken i køleren har mistet sine køle egenskaber, eller der er korrosion i kredsløbet. Jeg ville prøve med en anden køler.
Avatar billede puren Ekspert
08. november 2018 - 11:12 #6
Det var mere om du havde husket at give pumpen fast 12v og slukke for at computeren må styre den udgang..
Avatar billede Nickzie Praktikant
08. november 2018 - 14:16 #7
Jeg har sat den i cpu fan header på MB, men ved ikke hvordan jeg slår computer styring fra pumpen. Men jeg kan selv i corsair link styre den om på maks omdrejninger, hvilket jeg har gjort.