Avatar billede lusodana Seniormester
09. november 2018 - 16:28 Der er 4 kommentarer og
5 løsninger

EliteBook 8730W og Windows10

Hej
I 2017 har jeg opgraderet gratis W7 med W10. På et vis tispunkt, efter en af W10 opdateringer, min skærm blev skrumpet til næsten halv størrelse og konverteret til en VGA skærm (tror jeg manglende en passende driver).

Jeg har anskaffet en SSD harddisk og installeret W7 again.

Er det muligt, at få min bærbar at køre med W10? Hvad med driveren?

Har jeg mistede ret til en gratis udgave af W10, idet jeg haft den tidligere installeret på det samme maskine, men på en HDD harddisk.

På forhånd meget glad for et svar.
mvh
Fernando
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2018 - 16:48 #1
#1 du skal installere den korrekte bundkort og grafikkort driver til win10, de findes på producentens hjemmeside

#2 win10 er ikke gratis, det er overstået for længst.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. november 2018 - 16:51 #2
Du skal bare reinstallere Win10 på den - er det samme PC, bliver installationen genkendt af Microsoft, og Windows 10 aktiveret digitalt. Det betyder ikke noget at du har skiftet harddisken.

Hvis der mangler drivere, kan du hente dem på HP´s hjemmeside - jeg skal prøve at finde et link...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. november 2018 - 16:54 #3
Drivere kan du hente her: https://support.hp.com/dk-da/drivers/selfservice/hp-elitebook-8730w-mobile-workstation/3784202

Dog er de nyeste du finder, lanceret til Windows 7, så de drivere der kommer med Windows 10 vil sandsynligvis være bedre. Lav en opdatering af systemet, så snart det er installeret - har Microsoft lavet en nyere driver, vil den blive hentet og installeret.

Hvis det ender med der er drivere der ikke er blevet installeret, så hent dem til Windows 7, og installer. Det burde kunne lade sig gøre.
Avatar billede INK Ekspert
09. november 2018 - 19:04 #4
Enig med #2. Jeg ville dog nyinstallere Windows 10 og ikke opgradere, som du har gjort tidligere.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. november 2018 - 20:07 #5
På ældre computere kan man med enkelte drivere få problemer med Windows signering af drivere. Man kan i disse tilfælde slå denne signering fra. Mere om det hvis du får problemer
Som ink er jeg selvfølgelig enig i #2 :-)
Avatar billede lusodana Seniormester
11. november 2018 - 15:44 #6
Tak til alle, der prøvede at hjælpe med jeres svar.
Det første fra "sidewave" forskrækkede mig lidt da det var lige så dyr, som at anskaffe en ny ældre bærbar hos Refurb.dk.
De andre svarer fik mig mig i gang med at få fat i Google, med forsøg at blive klogere, om muligt.
Så fik fik jeg den lyse idé, at Windows 10 har måske udviklet sig så meget siden 2017, at noget måske har di fundet en løsning på mit problem.
For en sikkerheds skyld foretog jeg en systemafbildning + kopier af meget andet, før jeg forventningsfuldt 🤞 gik i gang med det store projekt 😯: geninstallation af W10 på godt og ondt. Og "voilá" den store mirakel - Det hele fungere som det skal, men kun med en meget lille minus: opstarten af bærbaren blev få sekunder langsommere. Men det kan jeg live med!  😎

mvh
Fernando
Avatar billede 220661 Ekspert
11. november 2018 - 16:26 #7
#6 Godt du fik det løst.

Jeg synes dog også du skal markere de indlæg der viste dig vej som løsning.

Med hensyn til din opstart der tager længere tid kan muligvis barberes lidt ned. Der ligger sikkert start elementer der ikke behøver at køre med det samme. Win 10 er jo i standard installation spækket med programmer hvor nogle starter op og kører i baggrunden. Og det er ikke nødvendigt.
Avatar billede lusodana Seniormester
12. november 2018 - 08:59 #8
Hej 220661
Tak for oplysningen. Kan du give nogle eksempler på sådanne programmer/app og hvor stop dem?
Avatar billede lusodana Seniormester
12. november 2018 - 09:13 #9
Hej #8
Det behøves du ikke alligevel. Det er på samme måde som i Win7, fandt jeg ud af.