Avatar billede stabil Juniormester
09. november 2018 - 19:04 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

HIVS / ELLER ... tror jeg

Hej,

Fik løst et problem lige før … så fedt med hjælp herinde :)

Nu kom så næste problem - håber på hjælp igen

I Kolonne W  står enten "et tal" eller "blank"
I Kolonne X  står der et tal

I Kolonne AB vil jeg gerne:

Hvis der står et tal i w skal der altid stå "blank"
Hvis der IKKE står et tal i W (som altså så er "blank" - skal der stå værdien i X (men kun hvis denne værdi er <= 5

I Kolonne AD vil jeg gerne skrive:  Det samme som i AB .. dog er den sidste formel ikke <=5  men  tallet skal ligge mellem 6 og 20    ?

HJÆÆÆÆLP  :) :)
Avatar billede kim1a Ekspert
09. november 2018 - 19:48 #1
AB = hvis(W<>"";"";hvis(X<=5;X;""))
Husk jeg har kun lavet kolonnerne, du skal selv sætte rækkenummer på referencerne.

AD = det samme, dog skal X<=5 rettes til 6<=X>=20

Husk at markere det rigtige svar, ikke dig selv :-)
Avatar billede stabil Juniormester
10. november 2018 - 12:22 #2
Hej,

TAK,

Nu er jeg NÆSTEN i mål …

I kolonne X har jeg nu et tal  … fra 0 til 100
I Kolonne AA har jeg nu "blank" eller "et tal"
I Kolonne M har jeg et tal (det der skal ende i enten AB, AC eller AD)

I Kolonne AB  skal jeg skrive "blank" - hvis AA er "blank" ….. Er der "en tekst" i AA skal jeg i AB skriver tallet fra M..... Men kun hvis X er "op til og med 5" ….

Kolonne AC  er samme som AB …. men kun hvis X er fra 6 - 20 (inklusive)

Kolonne AD  er samme som AB …. men kun hvis X er over 20 (21 og op)

Mine formler er:
Celle AB5      =HVIS(AA5="";"";HVIS(X5<=5;M5;""))
Celle AC5    =HVIS(AA5="";"";HVIS(6<=X5<=20;M5;""))
Celle AD5    =HVIS(AA5="";"";HVIS(X5>20;M5;""))

FEJLEN er at hvis der står f.eks. 15 i X5 …. så udfyldes BÅDE AC og AD ?

PS:  Prøver lige at rette mit FØRSTE spg, så det ikke er mig selv jeg tilkender løsningen :) :) … Det er lidt skævt kan jeg godt se... :)
Avatar billede kim1a Ekspert
10. november 2018 - 16:23 #3
Jeg tror ikke du kan rette, og det gør heller ikke alverden, det var blot nu hvor du stiller flere spørgsmål jeg ville rette på dig :-)

Jeg har svært ved at forstå at med 15 i X5 at celle AD5 så skriver noget. Anden halvdel af formlen skriver jo netop hvos X5 er over 20 så tag M5, ellers så skriv blank.
Kan det være at dit 15 ikke opfattes som et tal? - prøv at skrive:
=HVIS(AA5="";"";HVIS(X5*1>20;M5;"")) for at sikre at den forstår det som et tal.
Avatar billede stabil Juniormester
10. november 2018 - 16:45 #4
Jeg ved ikke lige hvordan,,, Men det var der lige pludselig :) ….

TAK for hjælpen

PS.  Kunne godt rette "Marker som løsning" :)  .. done